wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

DYDAKTYKA HISTORII NOWE PERSPEKTYWY


KONIECZKA-ŚLIWIŃSKA D. RED.

wydawnictwo: PWN, 2023, wydanie I

cena netto: 89.99 Twoja cena  85,49 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Dydaktyka historii

Nowe perspektywy


Pomysł napisania tej wyjątkowej książki zrodził się w gronie członków Komisji Dydaktyki Historii działającej przy Komitecie Nauk Historycznych Polskiej Akademii Nauk. Grono to tworzy od 2020 r. dziesięcioro historyków z różnych ośrodków naukowych w Polsce (Poznań, Toruń, Szczecin, Opole, Kraków, Wrocław, Katowice, Olsztyn), którzy zajmują się dydaktyką historii nie tylko badawczo, ale także prowadzą zajęcia z tego zakresu ze studentami, nauczycielami i edukatorami.

Publikacja została pomyślana jako kompendium zawierające kompleksowe ujęcie najnowszych zagadnień współczesnej dydaktyki historii oraz perspektyw jej dalszego rozwoju. Znalazły się w niej nie tylko problemy istotne dla nowoczesnej edukacji historycznej, ale także łączące refleksję teoretyczną z praktyką.

Książka adresowana jest do szerokiego kręgu odbiorców: przede wszystkim do studentów historii lub kierunków zbliżonych przygotowujących się do wykonywania zawodu nauczyciela, doradców metodycznych, uczących w szkołach nauczycieli historii pragnących się doskonalić oraz do edukatorów (muzealnych, archiwalnych, bibliotecznych) różnych instytucji kultury, którzy zajmują się edukacją historyczną.

Mamy nadzieję, że będzie ona pożytecznym wsparciem dla czytelników, przy okazji stanowiąc punkt wyjścia do dalszej dyskusji nad perspektywami rozwoju dydaktyki historii w Polsce.

Wstęp (Danuta Konieczka-Śliwińska)    11

1. Dydaktyka historii – pogranicze dyscyplin, ich margines czy dyscyplina integralna? (Stanisław Roszak)    17
Uwagi ogólne     17
Między dydaktyką ogólną a szczegółową    17
Tożsamość dyscypliny w koncepcjach dydaktyków       22
Nowe drogi i perspektywy rozwoju      28
Podsumowanie    33
Problemy do dyskusji       33

2. Nowoczesne metody dydaktyczne w edukacji historycznej (Izabela Lewandowska)      35
Uwagi ogólne    35
Dotychczasowe ustalenia dydaktyków historii      36
Podstawy teoretyczne nowoczesnych metod dydaktycznych      41
Przykłady zastosowania nowych metod      . 45
Metoda stacji dydaktycznych       45
Metoda odwróconej klasy        47
Metoda tekstu przewodniego      50
Metoda WebQuest    54
Uczenie się we współpracy      58
Myślenie projektowe      62
Metoda opowieści    65
Metoda historii mówionej    68
Scrapbooking/lapbooking        73
Podsumowanie      78
Problemy do dyskusji       79

3. Gry historyczne oraz inne innowacyjne formy „zabawy” z historią (Barbara Techmańska)     81
Uwagi ogólne      81
Specyficzna forma gry – escape room        81
Escape room – definicja, geneza      81
Escape room w edukacji        83
Pokoje historyczne     85
Wirtualne pokoje zagadek      86
Zalety (nie tylko) edukacyjne      87
Warunki sukcesu        88
Gry miejskie w edukacji historycznej     88
Historia gier miejskich           88
Walory (nie tylko) edukacyjne gier miejskich   90
Rodzaje gier i ich organizacja    91
Gra miejska w edukacji historycznej     92
Zagrożenia związane z planowaniem i organizacją miejskich gier historycznych        94
Gry planszowe         95
Walory edukacyjne gier planszowych        97
Podsumowanie           98
Problemy do dyskusji       98

4. Mapy historyczne we współczesnej edukacji szkolnej (Małgorzata Machałek)       101
Uwagi ogólne       101
Mapa historyczna a podstawa programowa z historii     102
Podstawowe pojęcia       105
Ewolucja szkolnych map historycznych        107
Mapy ścienne     107
Atlasy historyczne i mapy konturowe     108
Foliogramy       109
Mapy podręcznikowe        110
Mapy komputerowe      111
Zastosowanie map na zajęciach edukacyjnych     113
Przykładowe ćwiczenia z wykorzystaniem map       114
Podsumowanie      116
Problemy do dyskusji     116

5. Nowe obrazy i filmy o tematyce historycznej (Barbara Techmańska)      117
Uwagi ogólne       117
Murale i ich edukacyjna rola          117
Definicja, geneza i funkcje          117
Tematyka murali i sposoby przedstawiania treści historycznych       119
Wartość edukacyjna murali          121
Memy – współczesna forma komunikacji          121
Memy internetowe o tematyce historycznej       122
Dlaczego memy bawią i uczą?        123
Filmy historyczne       125
Rodzaje filmów      125
Filmy historyczne – dostęp         128
Kształcenie umiejętności pracy z filmem historycznym       129
Podstawowe zalety wykorzystania filmu historycznego      130
Podsumowanie       133
Problemy do dyskusji      133

6. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w edukacji historycznej (Małgorzata Machałek)      135
Uwagi ogólne    135
Pojęcie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi      136
Praktyczne aspekty pracy z uczniami ze specjalnymi trudnościami w nauce     139
Uczeń z dysleksją rozwojową       139
Uczeń z niepełnosprawnościami     141
Uczeń słabosłyszący      141
Uczeń słabowidzący     142
Uczeń z niepełnosprawnością ruchową       143
Uczeń z zaburzeniami w spektrum autyzmu      144
Uczeń z ADHD     144
Uczeń w sytuacji kryzysowej i przewlekle chory        145
Uczeń z doświadczeniem migracji       145
Specyfika pracy z uczniem zdolnym      146
Zdolności ogólne i uzdolnienia       146
Identyfikacja uczniów zdolnych        147
Dostosowanie wymagań i indywidualizacja w pracy z uczniem zdolnym   149
Podsumowanie        153
Problemy do dyskusji        154

7. Weryfikacja wiedzy i umiejętności w edukacji historycznej – egzamin maturalny (Maciej Fic)      155
Uwagi ogólne        155
Formuła egzaminu maturalnego przed 2002 rokiem    156
Specyfika oceniania zewnętrznego      160
Początki wdrażania egzaminu zewnętrznego (2002–2005)       162
Zewnętrzne egzaminy maturalne z historii po 2005 roku       165
Podsumowanie    171
Problemy do dyskusji      175

8. Wątki biograficzne w szkolnej edukacji historycznej (Marek Białokur)    177
Uwagi ogólne     177
Biografistyka historyczna – perspektywa naukowa i dydaktyczna        178
Psychobiografistyka – niewykorzystana szansa dydaktyki historii czy słuszny sceptycyzm?         181
Zobaczyć człowieka w postaci z pomnika   183
Bohaterowie i antybohaterowie szkolnej edukacji historycznej        186
Biografie i ich rodzaje w katalogu środków dydaktycznych        188
Aktywizacja uczniów z wykorzystaniem biografii na lekcjach historii        190
Podsumowanie       193
Problemy do dyskusji      194

9. Regionalizm w szkolnej edukacji historycznej (Danuta Konieczka-Śliwińska)     195
Uwagi ogólne          195
Poglądy dydaktyków historii na regionalizm w edukacji historycznej      196
Podstawowe pojęcia        201
Region         201
Regionalizm      203
Historia lokalna i historia regionalna     204
Tożsamość regionalna       205
Tradycja obecności regionalizmu w edukacji historycznej     207
Problematyka regionalna we współczesnej edukacji historycznej        210
Projektowanie zajęć dla uczniów z regionalizmu w edukacji historycznej      212
Metody dydaktyczne    213
Środki dydaktyczne     215
Współpraca nauczyciela historii z regionalnymi instytucjami kultury       218
Podsumowanie          221
Problemy do dyskusji      221
10. Edukacja historyczna w muzeach (Marta Kalisz-Zielińska)      223
Uwagi ogólne    223
Publikacje na temat edukacji muzealnej   224
Muzea i nauczanie w Polsce – pojęcie edukacji muzealnej      226
Polskie muzeum historyczne jako przestrzeń edukacji o przeszłości       229
Podsumowanie      234
Problemy do dyskusji        235

11. Edukacja historyczna w archiwach (Hubert Mazur)      237
Uwagi ogólne      237
Droga archiwów do edukacji          237
Stan badań       238
Wokół kwestii teoretycznych             242
Formy działalności edukacyjnej archiwów          244
Lekcja archiwalna    244
Warsztaty      245
Wycieczka        245
Wystawy       245
Zestawy materiałów edukacyjnych dla uczniów       246
Wydawnictwa popularnonaukowe        247
Praca badawcza uczniów w archiwum       247
Filmy edukacyjne       247
Konkursy edukacyjne    248
Gry miejskie     248
Oferta internetowa     249
Oferta dla nauczycieli i studentów       249
Odbiorcy i cele działań edukacyjnych       250
Podsumowanie       252
Problemy do dyskusji       252

12. Edukacja historyczna na odległość (Agnieszka Chłosta-Sikorska)      253
Uwagi ogólne     253
Cyfryzacja w nauczaniu        254
Cyfrowa historia       258
Środki dydaktyczne        260
Internetowe serwisy historyczne      261
Podcasty historyczne      266
YouTube w nauczaniu-uczeniu się historii       268
E-podręczniki i podręczniki w wersji elektronicznej         270
Platformy e-learningowe        273
Metody dydaktyczne          277
Cyfrowe opowiadanie historii     278
Podsumowanie     279
Problemy do dyskusji        281

Bibliografia            283
Noty o autorach      . 313

316 stron, Format: 16.5x23.5cm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022