Sport jako biznes w czasach globalizacji
Książka jest pierwszą w Polsce publikacją na temat internacjonalizacji klubów i
innych organizacji sportowych. Pokazuje także możliwości zwiększenia
umiędzynarodowienia przedsiębiorstw dzięki powiązaniu ze sportem. Sport jako zjawisko
społeczne jest dziedziną niezwykle różnorodną i wielowymiarową, w której zachodzą
systematyczne zmiany, wynikające z rozwoju cywilizacji oraz przemian społecznych,
kulturowych, technologicznych, ekonomicznych.
Sport podlega profesjonalizacji i komercjalizacji. Organizacje sportowe różnego
szczebla i z różnych dyscyplin sportowych realizują zarówno cele sportowe, jak i
ekonomiczne, muszą więc pozyskiwać zasoby finansowe dla swego funkcjonowania. Według
autora organizacje sportowe, podobnie jak przedsiębiorstwa produkcyjne i usługowe,
podlegają procesowi internacjonalizacji, rozumianej jako zwiększanie zaangażowania w
działania na rynkach zagranicznych. Zwrócił on też uwagę na zjawisko
semiglobalizacji, czyli jednoczesnego przywiązania do społeczności lokalnej i
rozwijania internacjonalizacji organizacji sportowych, jak pozyskiwanie z zagranicy zasobów
niezbędnych do ich funkcjonowania, tj. sportowców, trenerów, menedżerów zasobów
finansowych i rzeczowych, oraz działania marketingowe i sprzedażowe na rynkach
zagranicznych.
Książkę wzbogacają liczne analizy przypadków rozwoju działania organizacji
sportowych na rynkach zagranicznych oraz internacjonalizacji przedsiębiorstw stosujących
strategię powiązania ze sportem.
Książka jest przeznaczona dla studentów uczelni ekonomicznych i akademii wychowania
fizycznego, chcących specjalizować się w zarządzaniu klubami sportowymi, a także dla
osób profesjonalnie związanych z klubami i organizacjami sportowymi oraz firm, które
zamierzają wykorzystać sport do internacjonalizacji swoich działań.
Wprowadzenie
1. Sport jako biznes
1.1. Światowy biznes sportu w kontekście zainteresowania sportem na świecie
1.2. Rodzaje profesjonalnych organizacji sportowych i proces ich przekształcania w
organizacje biznesowe
1.3. Specyfika klubów sportowych jako przedsiębiorstw
2. Teorie internacjonalizacji i ich odniesienie do sportu jako biznesu
2.1. Koncepcja internacjonalizacji i jej motywy. Internacjonalizacja a globalizacja
2.2. Tradycyjne modele internacjonalizacji
2.3. Pozostałe modele internacjonalizacji
2.3.1. Internacjonalizacja niekonwencjonalna
2.3.2. Model sieciowy internacjonalizacji
2.3.3. Przedsiębiorstwa globalne od początku - born globals
2.4. Uwarunkowania internacjonalizacji organizacji sportowych - makro- i mikrootoczenie
klubów sportowych
2.5. Internacjonalizacja jako strategia rozwoju przedsiębiorstwa i jej zastosowanie przez
organizacje sportowe
3. Sport jako czynnik internacjonalizacji gospodarki
3.1. Internacjonalizacja sportu a internacjonalizacja przez sport
3.2. Kształtowanie za granicą wizerunku krajów i miast dzięki międzynarodowym
sukcesom sportowców
3.3. Kształtowanie dzięki sportowi wizerunku marek produktów za granicą
4. Łańcuch tworzenia wartości dla klientów klubu sportowego i
internacjonalizacja jego elementów
4.1. Charakterystyka łańcucha wartości dla klientów klubu sportowego
4.2. Internacjonalizacja pozyskiwania zasobów
4.2.1. Rodzaje umiędzynarodawianych zasobów
4.2.2. Umiędzynarodawianie zasobów ludzkich
4.2.3. Internacjonalizacja zasobów finansowych klubów
4.3. Internacjonalizacja procesu szkoleniowego - akademie sportowe klubów za granicą
4.4. Internacjonalizacja marketingu i sprzedaży
4.5. Strategie aliansów marketingowych w internacjonalizacji klubów sportowych
4.6. Internacjonalizacja operatorów stadionów
4.7. Internacjonalizacja przez działania marketingowe w Internecie
Zakończenie
Bibliografia
208 stron, Format: 16.0x24.0cm, oprawa miękka