Fotografia i filozofia
szkice o pędzlu natury
Książka Fotografia i filozofia. Szkice o pędzlu natury pod redakcja Scotta Waldena
przynosi pierwsze reprezentatywne opracowanie filozofii fotografii, zawierające wybór
najciekawszych i najbardziej symptomatycznych tekstów autorstwa Danto, Carrolla,
Currie'go, Maynarda.
Dominującym wątkiem jest w tej antologii problematyka reprezentacji fotograficznego
obrazu - jej statusu, cech, funkcji i znaczeń; albo, inaczej mówiąc, epistemologicznej,
ontologicznej, a także etycznej i estetycznej funkcji reprezentacji fotograficznej. Jest
to książka ważna – i dla filozofii, i dla filozofii fotografii (oraz sztuki), i dla
szeroko rozumianej antropologii kultury. Światowa ranga autorów (i ich autorytet
filozoficzny) – gwarantuje wysoki poziom merytoryczny prezentowanych dociekań i analiz.
Klarowność argumentacji zaś - relatywnie szeroki zakres odbioru, obejmujący szerokie
spektrum zainteresowanych problematyką studiów humanistycznych, w tym zwłaszcza:
filozoficznej interpretacji zjawisk kultury.
Zobaczyć to uwierzyć – czy jednak na pewno? Czy w erze technologii cyfrowego
przetwarzania obrazu fotografie możemy nadal uważać za realistyczne i dające świadectwo
prawdzie? Fotografia i filozofia przyjmuje współczesny punkt widzenia na kwestie
prawdziwości, obiektywności i realizmu w fotografii. To książka badająca zarówno
etyczne granice tego, co możliwe dzięki aparatowi fotograficznemu, jak i podstawowe różnice
pomiędzy sztuką fotograficzną i dziełami niefotograficznymi. W przeciwieństwie do
licznych opracowań poświęconych teorii filmu, na niniejszy zbiór składają się eseje
traktujące wyłącznie o sztuce nieruchomej fotografii oraz wyrastających na jej gruncie
szerszych problemach teoretycznych. Publikacja dzięki przenikliwym i wciągającym
tekstom autorstwa współczesnych filozofów stanowi nieocenione źródło wiedzy i
inspiracji dla adeptów estetyki, sztuk pięknych i fotografii.
Scott Walden – wykłada gościnnie jako Visiting Scholar na Wydziale
Filozofii w New York University. Zainteresowany teorią fotografii zarówno z racji
filozoficznego wykształcenia, jak i praktyki w dziedzinie fotografii. Jego dorobek
filozoficzny publikowano w The British Journal of Aesthetics, fotograficzny zaś w wydanej
niedawno książce jego autorstwa Places Lost: In Search of Newfoundland’s Resettled
Communities (2003). W 2007 roku Walden otrzymał od Kanadyjskiej Rady Sztuki Nagrodę Księcia
i Księżnej Yorku w dziedzinie fotografii.
Podziękowania
Wstęp
Scott Walden
1 Przezroczyste obrazy: o naturze realizmu fotograficznego
Kendall L. Walton
2 Fotografie i ikony
Cynthia Freeland
3 Fotografie jako materiał dowodowy
Aaron Meskin i Jonathan Cohen
4 Prawda w fotografii
Scott Walden
5 Autorytet dokumentalistyczny i sztuka fotograficzna
Barbara Savedoff
6 Fotografia i reprezentacja
Roger Scruton
7 O znaczeniu zdjęć: Cartier-Bresson „odpowiada” Scrutonowi
David Davies
8 Przestrzeń i czas w fotografii: „percepcja działa w dwie strony”
Patrick Maynard
9 Należyta ocena
Dominic McIver Lopes
10 Krajobraz i martwa natura: statyczne reprezentacje nieruchomych scen
Kendall L. Walton
11 Problem z gwiazdami filmowymi
Noël Carroll
12 Król Artur na zdjęciach: fotografia i siła narracji
Gregory Currie
13 Naga prawda
Arthur C. Danto
Epilog
Bibliografia
Spis ilustracji
Indeks
O autorach
383 strony, Format: 15.0x23.5cm, oprawa miękka