|
ESTETYKA FOTOGRAFII STRATA I ZYSK
SOULAGES F. wydawnictwo: UNIVERSITAS, 2012, wydanie Icena netto: 46.00 Twoja cena 43,70 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Estetyka fotografii
Strata i zysk
Książka François Soulages'a zarysowuje kontury estetyki fotografii, umożliwiając
pytanie o status fotografii jako sztuki. Refleksja ta bazuje na analizie licznych dzieł
fotograficznych i opiera się na definicji nowych pojęć, wypracowanych w świetle
estetyki, filozofii oraz psychoanalizy.
Na dzieło składają się trzy kręgi problemów:
- Jakie związki utrzymuje fotografia z rzeczywistością?
- Czym charakteryzuje się dzieło fotograficzne?
- Dzięki czemu sztuka fotograficzna sytuuje się w centrum, a nawet stanowi serce sztuki
współczesnej?
Wprowadzenie
Narzucająca się zagadka i konieczny namysł
Zasadnicza problematyka i podział projektu
Wybrana metoda i opublikowane zdjęcia
PIERWSZY MOMENT: OD RZECZYWISTOŚCI DO FOTOGRAFICZNOŚCI
Otwarcie
1. Stawki problemu
2. Nieunikniony problem
3. Konieczność rozważania problemu
Rozdział 1:
Przedmiot reportażu: od iluzji ku kreacjom
1.Złudzenie przedmiotu - rzeczywistości (agencje fotograficzne)
1.1 . Przyczyny wiary
1.2 . Przyczyny wątpienia: Barthes kontra Luce
2.Niemożliwość przedmiotu - istoty ( Henri Cartier - Bresson)
2.1. Photographia universalis: Kartezjusz
2.2. Panta rei: Heraklit
3. Poszukiwanie przedmiotu - problemu (cztery reportaże z tym samym przedmiotem / na ten
sam temat)
3.1. Ambiwalentny przedmiot agencji ( Gérard Uféras)
3.2. Cztery przeznaczenia przedmiotu - problemu (Kamel Dridi)
3.3. Podwojenie oraz rozszczepienie przedmiotu - problemu ( Bernard Plossu i Françoise Nuńez)
4. Siła przedmiotu - protestu (Jean - Pierre Évrard)
4.1. Reportaż - pretekst
4.2. Ku estetyce reportażu
Rozdział 2:
Od przedmiotu portretu do ogólnego przedmiotu fotografii: „to, co zostało
odegrane"
1. Inscenizacja portretowa przedmiotu (Julia Margaret Cameron)
1.1. Fotograficzna teatralizacja
1.2. Ku estetyce portretu oraz inscenizacji
2. Ku estetyce ogólnej „tego, co zostało odegrane"
2.1. Gra fotografii
2.2. Gra rzeczywistości (André Gelpke i Peter Turner)
2.3. Gra i „ja" fotografia (Duane Michale i Wiliam Klein)
Rozdział 3:
Przedmiot w ogólności: realność możliwa do sfotografowania
1. Ani obiektywizm, ani realizm
1.1. Ograniczenia techniczne i ludzkie
1.2. Ograniczenia artystyczne
2. Sedno problemu
2.1. Podejście semiologiczne: Dubois i Schaeffer
2.2. Filozoficzne rozwiązanie problemu: Kant
2.2.1. Problem
2.2.2. Punkt widzenia Kanta
2.2.3. Trzy postawy fotograficzne
2.2.4. Siedem etapów procesu
2.2.5. Przedstawiać nie znaczy upodabniać: Kartezjusz
2.2.6. Cztery nieciągłości i cztery przeobrażenia
2.3. naukowe, artystyczne oraz estetyczne modalności problemu: Bachelard i Klee
2.4. Przyczyny zaciemnienia problemu: Nietzsche
3. Dwa artystyczne problemy zgłębiania problemu
3.1. Ku estetyce fikcji (Jean-Marc Lalier)
3.2. Ku estetyce odniesienia fantastycznego, odcisku i archiwum (Hervé Rabot)
Rozdział 4:
Przedmiot fotograficzny: fotograficzność
1. Cechy szczególne fotografii
1.1. Warunki odbioru zdjęcia
1.2. Warunki zaistnienia zdjęcia
1.2.1. Przedmiot do sfotografowania
1.2.2. Przedmiot fotografujący
1.2.3. Tworzywo fotograficzne
1.3. Warunki wytworzenia zdjęcia
2. Specyfika fotografii
2.1. pojęcie fotograficzności
2.2. Sedno problemu
2.2.1. Humanizm czy materializm?
2.2.2. Fotograficzność: połączenie nieodwracalnego i nieukończonego
2.2.3. Strata i zysk
2.2.4. Nieobecność negatywu i obraz cyfrowy
3. Konsekwencje praktyczno - estetyczne
3.1. Ku estetyce wyboru
3.2. Ku estetyce możliwości
3.3. Ku estetyce obrazu obrazów oraz inkarnacji
3.4. Ku estetyce wymieszania
3.5. Ku estetyce niekończących się odbiorów
4. Wyjątkowość fotografii
4.1. Sztuki
4.2. Egzystencji
5. Estetyka fotograficzności
5.1. Potrójna perspektywa
5.2. Estetyka nieukończonego i odbioru (Gelles Caron)
DRUGI MOMENT: DZIEŁO FOTOGRAFICZNE
Rozdział 5:
Od bez - sztuki do sztuki
1. Bez - sztuka i sztuka
1.1. Odrzucenie sztuki (Don Mac Cullin)
1.2. Od znaku do obrazu
2. Przeniesienie z bez - sztuki do sztuki (Marc Pataut)
2.1. Warunki estetycznego tworzenia zdjęć
2.2. Warunki technicznej produkcji zdjęć
2.3. Warunki estetycznego odbioru zdjęć
2.4. Ku estetyce bez - sztuki
2.5. Czynność fotografowania, działanie fotograficzne i metafotograficzność
2.6. Ku negatywnej estetyce fotografii
2.7. Dzieło fotograficzne
3. Od anonimu do uniwersalności (Christian Boltanski)
3.1. Ku estetyce anonimowości
3.2. Ku estetyce uniwersalności
Rozdział 6:
Wykonanie działa
1. Wejście w sztukę przed wykonaniem dzieła (Jacques-Henri Lartigue)
1.1. Fotograf i malarz
1.2. Ku estetyce a posteriori
2. Niekończące się tworzenie (Jorge Molder)
2.1. System
2.2. Presupozycje i trójkąt sztuki
2.3. Dzieło wykonane
3. Estetyka wykonania dzieła i odbiorca
3.1. Ku estetyce poetyckiej: Blanchot
3.2. Ku estetyce wyobraźni: Blanchot
Rozdział 7:
Dzieło i świat
1. Świat publiczny, zewnętrzny, obiektywny i uniwersalny (Diane Arbus)
1.1. Ku estetyce tragizmu
1.2. Ku estetyce przedstawienia
1.3. Ku estetyce kompozycji
2. Świat prywatny, wewnętrzny, osobisty i wyjątkowy (Gérard Moulin)
2.1. Bliskość dzieła: Husserl
2.2. Bliskość świata: Heidegger
3. Estetyka i fotografia
3.1. Styl
3.2. Ku estetyce „jednoczesności"
3.3. Ku estetyce nieznaczącego
Rozdział 8:
Dzieło krytyczne
1. Sztuka i społeczeństwo: ponowna ocena reportażu krytycznego
1.1. Estetyka „jednoczesności" i polityka
1.2. Badanie , pamięć i wzajemne oddziaływanie
2. Dzieło, krytyka rzeczywistości
2.1. Krytyka reklamy
2.2. Krytyka oficjalnego zamówienia (Tono Stano)
3. Dzieło, krytyka przedstawień rzeczywistości
3.1. Krytyka ciała telewizyjnego (Christian Gattinoni)
3.2. Krytyka telewizji
4. Dzieło, krytyka fotografii
4.1. Krytyka
4.2. Krytyk
TRZECI MOMENT: SZTUKA FOTOGRAFICZNA
Rozdział 9:
Współtworzenie
1. Fotografia i język
1.1. Podobieństwa, różnice i przemieszczenia
1.2. Fotograficzna wyjątkowość
1.3. Glos / pismo, dyskurs i przekształcenia
2. Fotografia i literatura
2.1. Przeszkody
2.2. Podobieństwa, różnice i przekształcenia
2.3. Ku estetyce współtworzenia
2.4. Zapisać obraz (Claude Maillard)
Rozdział 10:
Przeniesienie
1. Przeniesienie w fotografii
1.1. Fotomontaż
1.2. Ku estetyce przeniesienia
2. Przeniesienie w sztukach współczesnych ( Vincent Verdeguer)
2.1. Malarstwo i fotografia
2.2. malarskość i fotograficzność
2.3. Książka jako miejsce przeniesienia
Rozdział 11:
Odniesienie
1. Fotografia, odniesienie dla innych sztuk
1.1. Od camera obscura do fotografii
1.2. Koniec malarstwa
1.3. Ku estetyce odniesienia
1.4. Ku estetyce punktu widzenia: Pascal, Leibniz i Nietzsche
2. Inne sztuki, odniesienia dla fotografii (Tom Drahos)
2.1. Kwestia tak zwanej „fotografii plastycznej"
2.2. Eksploracja fotografii
2.3. Potrzeba innej sztuki: ku estetyce baroku
Rozdział 12:
Zapis
1. Od bycia środkiem do bycia celem
1.1. Tradycyjny środek
1.2. Cel sam w sobie (Man Ray)
1.3. Sztuka współczesna
2. Sztuka o podwójnej mocy
2.1. Ku estetyce zapisu
2.2. Ku estetyce sztuki o podwójnej mocy: Malraux
3. Od fotografii sztuk do fotografii fotografii
3.1. Fotografia architektury
3.2. Fotografia rzeźby (Marc Pataut)
3.3. Fotografia fotografii
Zamknięcie
1. Estetyka
1.1. Podstawy
1.2. Dzieło
1.3. Sztuka
2. Fotografia
3. Stawki
Bibliografia
Indeks rzeczowy
Indeks nazwisk
456 stron, Format: 13.5x20.5cm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|