|
BEZ SZABLONU TWÓRCZA PRACA DYDAKTYCZNA W DOŚWIADCZENIACH NAUCZYCIELI AKADEMICKICH
OKRAJ Z. wydawnictwo: DIFIN, 2019, wydanie Icena netto: 106.89 Twoja cena 101,55 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Bez
szablonu
Twórcza praca
dydaktyczna w doświadczeniach nauczycieli akademickich
Książka zawiera
zrealizowane za pomocą studium indywidualnych przypadków
opisy twórczej pracy dydaktycznej trzynastu polskich
nauczycieli akademickich, którzy przynajmniej od pięciu lat
wdrażają i popularyzują w procesie kształcenia nowe
koncepcje/strategie/metody/techniki/narzędzia kształcenia/sposoby
oceniania studentów itp.
Badania
nad twórczą pracą dydaktyczną nauczycieli akademickich
przeprowadzone zostały z wykorzystaniem mało znanego w Polsce podejścia
teoretyczno-metodologicznego The Evolving Systems Approach to Creative
Work Howarda E. Grubera. Oprócz nakreślenia indywidualnych
obrazów twórczej pracy dydaktycznej
wykładowców przeprowadzona została także ich analiza
przekrojowa pozwalająca dostrzec i scharakteryzować prawidłowości
łączące poszczególne przypadki.
Czytelnik
ma więc szansę poznać doświadczenia inspirujące i stymulujące
nauczycieli do twórczych działań, trudności towarzyszące im
w pracy, sposób jej organizacji, doświadczenia związane z
wymyślaniem i wdrażaniem innowacji, formy aktywności, w
które angażują się nauczyciele a także wyróżniki
kreowanych przez nich warsztatów pracy dydaktycznej oraz
specyfikę i charakterystykę proponowanych rozwiązań dydaktycznych.
Podziękowania
Wstęp
Rozdział 1.
Twórcza praca w teorii The Evolving Systems Approach to
Creative Work
1.1. Istota i kryteria twórczej pracy w systemowej teorii
H.E. Grubera
1.2. Uwarunkowania twórczej pracy w perspektywie teorii H.E.
Grubera
1.3. Innowacje jako efekt twórczej pracy
Rozdział 2. Specyfika
twórczej pracy pedagogicznej w szkole wyższej
2.1. Obszary twórczej pracy nauczyciela akademickiego
2.2. Specyfika i czynniki twórczej pracy pedagogicznej
2.3. Wyniki twórczej pracy pedagogicznej
Rozdział 3.
Procedura badań własnych w kontekście podejścia
teoretyczno-metodologicznego H.E. Grubera
3.1. Badanie twórczej pracy w perspektywie paradygmatu
konstruktywistycznego
3.2. Podejście fenomenologiczno-krytyczne
3.3. Studium przypadku w poznawaniu doświadczeń osób
wykonujących twórczą pracę
3.4. Cel badań
3.5. Problemy badawcze
3.6. Metody i techniki badań
3.7. Dobór osób do badań
3.8. Harmonogram badań
3.9. Model analizy i interpretacji badań
Rozdział 4.
Twórcza praca dydaktyczna w doświadczeniach badanych
nauczycieli akademickich - obrazy indywidualne
4.1. Nakładanie się na siebie inspirujących wpływów oraz
aktywne przechodzenie między rolami w pracy dydaktycznej z dramą dr
Kamili Witerskiej
4.2. Zbudowane na teorii uczenia się twórcze wykorzystywanie
różnych inspiracji, humoru i absurdu w motywowaniu
studentów do nauki i projektowaniu gier dydaktycznych przez
dr. Wojciecha Glaca
4.3. Nasycone pedagogiką zabawy równoległe aktywizowanie
studentów i seniorów w pracy dydaktycznej i
środowiskowej dr Zofii Zaorskiej
4.4. Inspirowane twórczością, biografistyką i sztuką
refleksyjne odchodzenie od schematu w budowaniu modelu zajęć z
odniesieniami autobiograficznymi przez Kamilę Lasocińską
4.5. Pasja poszukiwania i odkrywania oraz eksperymentowanie z
różnymi metodami i myśleniem wizualnym w "nauczeństwie" dr.
hab. Stanisława Czachorowskiego
4.6. Progresywne przejścia między rolami, systemowa perspektywa wdrożeń
i oscylowanie między satysfakcją a frustracją w pracy dydaktycznej z
wykorzystaniem LARP-ów dr. Michała Mochockiego
4.7. Wieloaspektowa afirmacja pytań, niedyrektywność oraz łączenie
wpływów z różnych metod w warsztatach z dociekań
filozoficznych prof. dr hab. Aldony Pobojewskiej
4.8. Pasja programowania kursów i wykorzystywanie narzędzi
e-learningowych w pracy dydaktycznej dr. Michała Kuciapskiego
4.9. Zanurzone w inspirującym otoczeniu satysfakcjonujące pobudzanie
studentów do twórczego myślenia w pracy
dydaktycznej z wykorzystaniem case study dr Magdaleny Markiewicz
4.10. Zabieranie studentów w refleksyjną podróż w
głąb siebie i prowokowanie ich do kreatywności podczas
warsztatów twórczych prof. dr. hab. Eugeniusza
Józefowskiego
4.11. Refleksyjne i twórcze przetwarzanie inspiracji i
budowanie z nich własnych koncepcji i rozwiązań w pracy dydaktycznej
prof. dr. hab. Stanisława Dylaka
Rozdział 5. Uwarunkowania
twórczej pracy dydaktycznej nauczycieli akademickich -
ujęcie przekrojowe
5.1. Elementy i właściwości warsztatu twórczej pracy
dydaktycznej nauczycieli akademickich
5.2. Rozwój warsztatu twórczej pracy dydaktycznej
badanych nauczycieli akademickich
5.3. Specyfika, rodzaje i ewolucja rozwiązań dydaktycznych
proponowanych przez badanych nauczycieli
5.4. Przekuwanie inspiracji z różnych źródeł w
działania oraz przemycanie rozwiązań dydaktycznych w procesie ich
wymyślania i wdrażania
5.5. Samonapędzający się mechanizm: pasja, przyjemność i satysfakcja w
doświadczeniach stymulujących nauczycieli akademickich do
twórczej pracy dydaktycznej
5.6. Poszukiwanie alternatywnych rozwiązań i działania mimo krytyki i
frustracji w pokonywaniu trudności towarzyszących twórczej
pracy dydaktycznej nauczycieli akademickich
5.7. Splot aktywności związanych z wdrażaniem i propagowaniem
wprowadzanych rozwiązań dydaktycznych przez nauczycieli akademickich
5.8. Powinienem/chcę/działam - organizacja czasu w twórczej
pracy i życiu nauczycieli akademickich
Rozdział 6. Od
teorii H.E. Grubera do własnej propozycji systemowego modelu
twórczej pracy dydaktycznej nauczycieli akademickich.
Dyskusja dotycząca wyników badań
Zakończenie
Bibliografia
550
stron, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|