|
BAJKA JAKO NARZĘDZIE W EDUKACJI EKONOMICZNEJ W UJĘCIU INTERDYSCYPLINARNYM
WIŚNIEWSKA-BORYSIAK K. RED. wydawnictwo: CEDEWU, 2020, wydanie Icena netto: 65.25 Twoja cena 61,99 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Bajka jako narzędzie w
edukacji ekonomicznej
w
ujęciu interdyscyplinarnym
Publikacja w
sposób oryginalny i wartościowy przedstawia bajkę w ujęciu
interdyscyplinarnym, ze szczególnym uwzględnieniem jej roli
w edukacji ekonomicznej dzieci i młodzieży. Z tego względu może
stanowić swoistą strategię rozwoju powszechnej edukacji ekonomicznej
społeczeństwa.
W książce zaprezentowano bajkę:
• w przestrzeni publicznej, w tym m.in. w kulturze, nauce i
gospodarce; w kulturze i sztuce bajka jako niematerialne dziedzictwo
kulturowe jest chroniona prawem i stanowi swoisty środek komunikacji
społecznej; w nauce - jest inspiracją do prowadzenia
interdyscyplinarnych badań pokazujących walory jej zastosowania w
procesie rozwoju, wychowania i nauczania / uczenia się każdego z
pokoleń; dla przemysłu natomiast - jest przede wszystkim
źródłem dochodu;
• jako źródło podstawowej wiedzy i mądrości
ekonomicznej; choć wiedza sama w sobie nie jest mądrością, to jednak
jedna nie istnieje bez drugiej; koniunkcja obu tych wartości zawartych
w bajce - w kontekście ekonomicznym - warunkuje osiągnięcie przez ludzi
dobrobytu zapewniającego swoiste bezpieczeństwo i spokój
finansowy;
• jako narzędzie skutecznego przyswajania wiedzy ekonomicznej
i kształtowania kluczowych kompetencji człowieka - związanych przede
wszystkim z przedsiębiorczością, zaradnością i kreatywnością.
Potencjalnymi adresatami książki są nie tylko nauczyciele edukacji
przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz przedmiotów
ekonomicznych, ale przede wszystkim studenci kierunków
pedagogicznych i rodzice. Publikacja powinna również trafić
do rąk decydentów odpowiadających za politykę oświatową
państwa.
Wstęp
9
1. Bajka
w przestrzeni publicznej 15
Maria Baranowska, Leszek Paweł Baranowski
1.1. Bajka a przestrzeń publiczna 16
1.2. Bajka w kulturze i sztuce 17
1.3. Bajka w nauce 19
1.4. Bajka w przemyśle 21
1.5. Bajki w innych obszarach przestrzeni publicznej 23
Abstrakt 25
Bibliografia 26
2. Podziemne
skarby i monety o magicznych mocach pomnażania bogactwa. Czy baśnie i
bajki mogą być dla dziecka dobrym źródłem podstawowej wiedzy
i mądrości ekonomicznej? 27
Piotr Chrzczonowicz
2.1. Bajki i baśnie - charakterystyka gatunków kulturowych i
ich rola jako źródeł pedagogicznych i poznawczych w procesie
emocjonalnego oraz intelektualnego kształtowania człowieka 31
2.2. Kiedy baśnie i bajki stają się źródłem wiedzy i
mądrości służącym formowaniu u dziecka właściwych wzorców
postaw i zachowań w sferze ekonomicznej? 39
Abstrakt 49
Bibliografia 51
3. Złoto
i skarby w bajce i mitologii 55
Jerzy Kawa
3.1. Starożytna Grecja 58
3.2. Pismo Święte 60
3.3. Bajki nowożytne 61
3.4. Przedsiębiorczość i rodzaje bogactwa w baśniach i bajkach 64
Abstrakt 70
Bibliografia 71
4.
Elementy ekonomii w bajkach - wybrane problemy 73
Jolanta Maria Ciak
4.1. Szara strefa w bajkach - Rumcajs, Janosik, Ali Baba 74
4.2. Krzywa Laffera - bajka a podatki - Bajka o kurze znoszącej złote
jajka 76
4.3. Oaza podatkowa a bajka o Kopciuszku 81
Abstrakt 83
Bibliografia 85
5.
Znaczenie bajek ekonomicznych w życiu dziecka 87
Katarzyna Wiśniewska-Borysiak
5.1. Rozwój poznawczy a zdolność przyswajania ze
zrozumieniem wiedzy ekonomicznej 88
5.2. Kształtowanie i rozwijanie wiedzy ekonomicznej u dzieci za pomocą
bajek 92
Abstrakt 96
Bibliografia 98
6. Wiedza
studentów studiów pedagogicznych na temat
wykorzystania bajki do kształtowania postaw proekonomicznych u dzieci w
młodszym wieku szkolnym 101
Jolanta Flanz
6.1. Kompetencje proekonomicze dziecka w dokumentach oświatowych 102
6.2. Kształtowanie postaw dziecka (w tym proekonomicznych) w
literaturze 105
6.3. Wiedza studentów dotycząca zastosowania bajki do
kształtowania postaw proekonomicznych u dzieci w niższych klasach
szkoły podstawowej 109
Abstrakt 113
Bibliografia 115
7. Edukacja
finansowa w przedszkolu 117
Karolina Tunowska-Lauda, Magdalena Wąsewicz
7.1. Zabawy matematyczne a edukacja finansowa 118
7.2. Programy edukacyjne z zakresu finansów dla najmłodszych
120
7.3. Ekonomia i finanse w literaturze dla dzieci 122
Abstrakt 125
Bibliografia 127
8. Ekonomia,
przedsiębiorczość w edukacji wczesnoszkolnej w teorii i praktyce 129
Dagna Czerwonka
8.1. Kompetencje kluczowe uczenia się przez całe życie 130
8.2. Ekonomia i przedsiębiorczość w praktyce edukacyjnej 133
Abstrakt 140
Bibliografia 141
9. O
ekonomii na lekcjach języka polskiego słów kilka 143
Dominika Warska
9.1. Metoda projektu w literaturze przedmiotu 144
9.2. Metoda projektu w praktyce edukacji polonistycznej 145
9.3. Wybrane projekty 150
9.4. Informacja zwrotna od uczniów 154
Abstrakt 154
Bibliografia 158
10. Storytelling
jako forma edukacji ekonomicznej
159
Magdalena Nowak-Paralusz
10.1. Storytelling - szkic teoretyczny 161
10.2. Storytelling jako narzędzie wspierające edukację ekonomiczną 169
Abstrakt 174
Bibliografia 175
11. Rozmowy
na wyższym szczeblu, czyli jak rozmawiać z dzieckiem o pieniądzach
poprzez bajki 177
Izabela Borejko
11.1. Znaczenie bajek w rozmowie z dzieckiem 178
11.2. Kiedy zacząć rozmowę z dzieckiem o pieniądzach? 180
Abstrakt 185
Bibliografia 186
186
stron, B5, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|