wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 178.85 169,91   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

DOSTĘP DO RYNKU I KONKURENCJA W TRANSPORCIE LOTNICZYM W UE I REGULACJACH KRAJOWYCH NA TLE PRZEMIAN GLOBALNYCH


KUNERT-DIALLO A.

wydawnictwo: WOLTERS KLUWER, 2018, wydanie I

cena netto: 178.85 Twoja cena  169,91 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Dostęp do rynku i konkurencja w transporcie lotniczym w UE i regulacjach krajowych na tle przemian globalnych


Publikacja jako pierwsza na rynku ukazuje dwie płaszczyzny regulacji dostępu do rynku transportu lotniczego i prawa konkurencji, ze szczególnym uwzględnieniem skomplikowanego prawa i polityki Unii Europejskiej.

Książka – poza celami naukowymi polegającymi na przeprowadzeniu określonych tez (istotnych z punktu widzenia zainteresowania środowiska naukowego) – ma walor usystematyzowanej prezentacji wiedzy nt. obowiązujących regulacji przydatnych dla wszystkich uczestników tego rynku.

Praca została podzielona na dwie części dotyczące kolejno:

  • analizy systemu regulacji dostępu do rynku lotniczych przewozów międzynarodowych oraz działań zmierzających do obalenia restryktywnego charakteru systemu;
  • rozwiązań przyjętych przez Unię Europejską w zakresie dostępu do rynku i konkurencji, zarówno na podstawie przepisów unijnych, jak i umów zawieranych z państwami spoza Unii.

Nowym problemem omówionym w publikacji jest Brexit, którego skutki z pewnością będą miały wpływ na dostęp do rynku lotniczych przewozów międzynarodowych. Autorka sformułowała ponadto wnioski de lege ferenda i podjęła próbę oceny realności przyjęcia stosownych wielostronnych rozwiązań.

Książka zainteresuje zarówno osoby zawodowo związane z rynkiem transportu lotniczego, jak i przedstawicieli zawodów prawniczych, którzy w swojej praktyce spotykają się z kwestiami dotyczącymi regulacji prawnych tego rynku, a także przedstawicieli środowiska naukowego chcących zgłębić prezentowaną tematykę.


Wykaz skrótów
Wstęp

Część pierwsza PRAWO OGRANICZAJĄCE DOSTĘP DO RYNKU I KONKURENCJĘ W SKALI GLOBALNEJ

Rozdział I
Ogólna charakterystyka systemu chicagowsko-bilateralnego
1. Wprowadzenie
2. Konwencja chicagowska i wynikające z niej ograniczenia
3. Służby powietrzne i linie lotnicze oraz adresaci ograniczonych praw
4. Ograniczone znaczenie dodatkowych układów chicagowskich
5. Ograniczone i przejściowe znaczenie niektórych układów regionalnych dotyczących służb nieregularnych
6. Dwustronne umowy lotnicze jako główne źródło ograniczeń
7. Prawo krajowe definiujące dodatkowe ograniczenia w zgodzie z prawem międzynarodowym
8. Regulacyjne uprawnienia IATA nadane przez państwa
9. Znaczenie porozumień przewoźników lotniczych
10. Podsumowanie

Rozdział II
Typowe ograniczenia dostępu do rynku i konkurencji
1. Wprowadzenie
2. Rodzaje ograniczeń
2.1. Zróżnicowanie praw dostępu do rynku według ICAO
2.2. Umowne określenie tras i punktów lądowania
2.3. Określenie wolności lotniczych
2.4. Prawa operacyjne w znaczeniu wąskim (definiowane na podstawie umów bilateralnych)
2.5. Ograniczenia dotyczące liczby i narodowości przewoźników (ewentualnie statków powietrznych)
2.6. Ograniczenia zdolności przewozowej
2.7. Regulacja taryf lotniczych
2.8. Obowiązek zawierania porozumień przez przewoźników oraz korzystania z innych usług pomocniczych
2.9. Prawa pomocnicze określające ramy prawne prowadzenia działalności handlowej
3. Różne formy dyskryminacji flag częściowo łagodzone klauzulami o równym traktowaniu
4. Podsumowanie

Rozdział III
Usuwanie i omijanie restrykcji oraz związana z tym regulacja wzrastającej konkurencji
1. Wprowadzenie
2. Liberalizacja dostępu do rynku na poziomie międzynarodowym
2.1. Działania PICAO i ICAO
2.2. MALIAT - wielostronna umowa o liberalizacji transportu lotniczego
2.3. Włączenie usług sektora lotniczego w struktury GATS
3. Deregulacje krajowe i ich znaczenie w kontekście liberalizacji międzynarodowych przewozów lotniczych
3.1. Deregulacja amerykańska
3.2. Deregulacja chilijska i australijska
3.3. Trendy liberalizacyjne w Europie
4. Regulacja dostępu do rynku na poziomie regionalnym i grupowym
4.1. Porozumienie Trans-Tasman jako przykład liberalizacji przewozów międzynarodowych wyprzedzającej deregulacje krajowe
4.2. Działania liberalizacyjne państw tzw. Paktu Andyjskiego
4.3. Porozumienie ACAC
4.4. Konsekwencje decyzji Jamusukro na rynku przewozów afrykańskich
4.5. Regulacja w dostępie do rynku przewozów lotniczych państw ASEAN

Rozdział IV
Reforma regulacyjna w dostępie do rynku przewozów lotniczych państw UE
1. Wprowadzenie
2. Skutki wyroku Nouvelles Frontieres dla kształtowania się reguł konkurencji w sektorze lotniczym
3. Pierwszy pakiet liberalizacyjny - pierwsze elementy liberalizacji i zasad konkurencji w przewozach lotniczych
4. Koncepcja przewoźnika wspólnotowego i ułatwianie dostępu do rynku dla nowych przewoźników - filary II pakietu liberalizacyjnego i dalsze zaostrzanie prawa konkurencji
5. Trzeci pakiet liberalizacyjny znoszący ograniczenia w dostępie do rynku przewozów wewnątrzunijnych i dalsze działania wspólnotowe dostosowujące reguły konkurencji do zmieniającej się struktury rynku
6. Podsumowanie

Część druga DOSTĘP DO RYNKU I KONKURENCJA W PRAWIE I UMOWACH UE

Rozdział V
Zasady wykonywania przewozów lotniczych w UE
1. Wprowadzenie
2. Zasady dostępu do rynku. Zasady ogólne
3. Koncesjonowanie i status prawny przewoźników unijnych
4. Zasady wykonywania przewozów w ramach UE
4.1. Stosowanie rozporządzenia 1008/2008 do lotów wykonywanych pomiędzy UE a państwami trzecimi
4.2. Sposoby świadczenia usług przewozu lotniczego
4.3. Wykonywanie obowiązku użyteczności publicznej
4.4. Dostęp przewoźników państw trzecich do rynku przewozów wewnątrzunijnych
5. Szczególne aspekty związane z wykonywaniem przewozów lotniczych w UE
5.1. Dostęp do infrastruktury lotniskowej - zarządzanie slotami
5.2. Dostęp do usług naziemnych
5.3. Zasady korzystania ze skomputeryzowanych systemów rezerwacyjnych
6. Podsumowanie

Rozdział VI
Prawo konkurencji w transporcie lotniczym
1. Wprowadzenie
2. Zakaz porozumień ograniczających konkurencję w transporcie lotniczym
3. Zakaz nadużywania pozycji dominującej
4. Wyłączenia spod zakazów antykonkurencyjnych
4.1. Szczególne traktowanie porozumień aliansowych
4.2. Kontrola koncentracji w sektorze lotniczym
5. Zasady przyznawania pomocy publicznej
5.1. Pomoc na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw
5.2. Pomoc na rozpoczęcie działalności
5.3. Zastosowanie art. 107 ust. 2 lit. a) i b) TFUE do usług transportu lotniczego
5.4. Zasady wykonywania PSO według prawa konkurencji
6. Ochrona przewoźników unijnych przed subsydiowaniem i nieuczciwymi praktykami cenowymi przewoźników z państw trzecich
7. Rodzaje praktyk i porozumień akceptowalnych z punktu widzenia prawa konkurencji
7.1. Porozumienia dopuszczone na podstawie przepisów prawnych i umów międzynarodowych
7.2. Porozumienia dozwolone wynikające z oceny porozumień antykonkurencyjnych
8. Podsumowanie

Rozdział VII
Kształtowanie polityki transportowej UE w relacjach z państwami trzecimi
1. Wprowadzenie
2. Kształtowanie zasad konkurencji w relacjach z państwami trzecimi
3. Podział kompetencji pomiędzy UE a państwa członkowskie w kwestii regulacji przewozów z państwami trzecimi
4. Sposoby liberalizacji przewozów lotniczych pomiędzy UE a państwami trzecimi
4.1. Umowy otwartego nieba
4.2. Koncepcja Wspólnego Obszaru Lotniczego (CAA)
4.3. Brexit - możliwe scenariusze regulacji dostępu do rynku i prawa konkurencji
4.4. Partykularyzm i protekcjonizm jako obiektywna przeszkoda w harmonizacji przepisów znoszących ograniczenia w dostępie do rynku
5. Podsumowanie

Wnioski końcowe
Dokumenty źródłowe i bibliografia


366 stron, Format: 15.0x20.9, oprawa twarda

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022