Czterotomowe dzieło o zastosowaniach gospodarczych informatyki, ale nie
tylko w obszarze zarządzania, lecz szerzej – jako narzędzie wsparcia aktywności
gospodarczej. Stanowi kompendium podstawowej wiedzy zarówno dla menedżerów
rozważających różny zakres stosowania informatyki, jak i dla studentów, którzy na
rozmaitych uczelniach, zdobywając zawód i specjalizację, powinni być przygotowywani do
świadomego posługiwania się systemami informatycznymi oraz formułowania wobec nich
swoich wymagań. Dzieło jest podzielone na cztery tomy.
Tom 3.
W części pierwszej zaprezentowano wybrane zastosowania specjalistyczne,
natomiast w części drugiej tego tomu nawiązano do jednego z najważniejszych obecnie
kierunków w zarządzaniu, pokazując, jak informatyka wspiera zarządzanie wiedzą.
Spis treści:
Redaktorzy naukowi/Recenzent .9
Część pierwsza Informatyka specjalizowana 11
1. Systemy informatyczne w bankowości (Dariusz Adamowski) 15
1.1. Wprowadzenie do zagadnień systemów bankowych 18
1.2. Prawne wymogi funkcjonowania systemów bankowych 20
1.3. Wykorzystywane normatywy, wytyczne i rekomendacje 22
1.4. Ogólna charakterystyka systemów bankowych 24
1.5. Centralny system bankowy – omówienie przykładowej implementacji 27
1.6. Systemy informatyczne funkcjonujące wotoczeniu banków 33
2. Systemy informatyczne w ubezpieczeniach (Teresa Sternik) . 45
2.1. Wprowadzenie do procesów zachodzących w zakładzie ubezpieczeń 49
2.2. Procesy i obszary działalności podstawowej w ubezpieczeniach 51
2.3. Grupy systemów informatycznych wspierających działalność ubezpieczeniową 51
2.4. Odwzorowanie poszczególnych obszarów i procesów działalności ubezpieczeniowej w
funkcjach systemów informatycznych 57
2.5. Standaryzacja danych ubezpieczeniowych w systemach informatycznych . 64
2.6. Wpływ uwarunkowań zewnętrznych na rozwiązania w systemach informatycznych 67
3. Systemy informatyczne rynku kapitałowego (Janusz Sosnowski) 75
3.1. Wprowadzenie do systemów rynku kapitałowego . 77
3.2. Mechanizmy zawierania transakcji na rynku kapitałowym 85
3.3. Organizacja sesji giełdowych 90
3.4. Architektura systemów informatycznych rynku kapitałowego 96
4. Systemy informatyczne nauczania na odległość (Marlena Plebańska)
105
4.1. Wprowadzenie do systemów nauczania na odległość 109
4.2. Szkolenia tradycyjne a szkolenia e-learningowe 111
4.3. Formy kształcenia na odległość 115
4.4. Narzędzia systemów kształcenia na odległość 117
4.5. Standardy kształcenia na odległość 119
5. Systemy informatyczne w bibliotekarstwie (Aleksander Radwański) 125
5.1. Ogólna charakterystyka 128
5.2. Ogólny model systemu bibliotecznego 133
5.3. Stosowane technologie 136
5.4. Przykładowe systemy i wdrożenia 139
5.5. Tendencje rozwojowe 145
6. Systemy informatyczne w poligrafii (Georgij Petriaszwili, Rafał
Skroński, Mariusz Sosnowski) 149
6.1. Ogólna charakterystyka systemów informatycznych w poligrafii 152
6.2. Specyfika zarządzania przedsiębiorstwami poligraficznymi 153
6.3. Integracja informatycznych systemów poligraficznych 154
6.4. Charakterystyka przykładowych systemów przemysłowych 161
7. Systemy informatyczne w medycynie (Radosław Zajdel) 181
7.1. Dane i informacje medyczne – podobieństwa i różnice 186
7.2. Kodowanie danych medycznych 188
7.3. Szpitalne systemy informatyczne 193
8. Systemy informatyczne w zarządzaniu transportem (Wojciech Wawrzyński
<red.>) 217
8.1. Systemy zarządzania w transporcie drogowym (Józef Suda) 221
8.2. Systemy zarządzania w transporcie kolejowym (Krzysztof Grochowski, Lech Konopiński)
. 230
8.3. Systemy zarządzania w transporcie lotniczym (Marek Malarski) 236
8.4. Systemy zarządzania w transporcie morskim (Zbigniew Burciu) 245
8.5. Telematyka transportu jako narzędzie zarządzania (Wojciech Wawrzyński, Mirosław
Siergiejczyk) 255
9. Systemy telekomunikacyjne (Stanisław Dyrda) 265
9.1. Specyfika telekomunikacyjnych systemów informatycznych 269
9.2. Uproszczona architektura środowiska informatycznego operatora telekomunikacyjnego
270
9.3. Inicjatywy w zakresie klasyfikacji i standaryzacji telekomunikacyjnych systemów
informatycznych . 275
9.4. Systemy kolekcji i mediacji 278
9.5. Systemy billingowe . 279
9.6. Systemy CRM i samoobsługowe 284
9.7. Systemy Wsparcia Operacyjnego – OSS (Operation Support Systems) 286
9.8. Centralny Katalog Produktów 289
9.9. Inne aplikacje 291
9.10. Rozwiązania w zakresie organizacji eksploatacji i utrzymania systemów 294
9.11. Perspektywy rozwoju telekomunikacyjnych systemów informatycznych 295
10. Systemy łączności wojskowej (Józef Janczak) 303
10.1. Zadania systemu łączności wojskowej 309
10.2. Wymagania stawiane systemowi łączności wojskowej 310
10.3. Zasady organizacji łączności wojskowej 312
10.4. Pojęcie iogólny podział systemu łączności wojskowej 313
10.5. Charakterystyka podsystemu kierowania 315
10.6. Charakterystyka podsystemu wymiany informacji 316
10.7. Podsystem zasilania 338
11. Komputerowe wspomaganie projektowania konstrukcji i procesów (Teodor
Winkler) 345
11.1. Elementy metodologii projektowania 347
11.2. Komputerowy zapis konstrukcji 358
11.3. Wirtualne prototypowanie 375
11.4. Wirtualne środowisko pracy 384
Część druga Informatyka w zarządzaniu wiedzą 405
12. Systemy informatyczne gromadzenia danych (Adam Pelikant) 409
12.1. Wprowadzenie do baz danych – podstawowe modele 412
12.2. Praktyczne aspekty tworzenia schematów relacyjnych 415
12.3. Dostęp do danych transakcyjnych 422
12.4. Poprawa jakości przetwarzania – indeksowanie 425
12.5. Przetwarzanie rozproszone – replikacja, struktury gridowe 430
12.6. Integracja danych heterogenicznych na potrzeby przetwarzania analitycznego 436
13. Systemy informatyczne analityczno-raportujące (Celina Olszak) 445
13.1. Rozwój systemów informatycznych do analizy i raportowania 448
13.2. Raportowanie i proste zapytania do baz danych 448
13.3. Systemy Business Intelligence 453
13.4. Wielowymiarowe analizy danych 458
13.5. Eksploracja danych 461
13.6. Monitorowanie i alarmowanie 463
13.7. Modelowanie strategii rozwoju oraz zarządzanie wydajnością 464
13.8. Kokpity menedżerskie . 469
14. Systemy informatyczne zarządzania informacją (Leszek Kiełtyka) .
475
14.1. Pojęcie informacji 479
14.2. Wartość i koszt informacji 480
14.3. Generacje informacji 482
14.4. Poziomy zarządzania informacją 486
14.5. Informacja w organizacji
14.6. Integratory przepływu informacji 490
14.7. Zarządzanie bezpieczeństwem informacji 499
15. Systemy informatyczne zarządzania treścią (Jacek Sroka, Jan
Hidders) 507
15.1. Pięć komponentów zarządzania treścią 511
15.2. Planowanie zarządzania treścią 518
15.3. Historia rozwoju dziedziny 520
15.4. Kierunki rozwoju dziedziny 522
16. Systemy informatyczne zarządzania wiedzą (Kamil Sitarski) 527
16.1. Wiedza wteoriach ekonomicznych . 530
16.2. Teoria organizacyjnego tworzenia wiedzy 532
16.3. Zarządzanie wiedzą 533
16.4. Systemy wspomagające zarządzanie wiedzą 536
16.5. Systemy zarządzania wiedzą 538
17. Systemy informatyczne wspomagania podejmowania decyzji (Tadeusz
Witkowski) . 547
17.1. Proces decyzyjny irozwiązywanie złożonych problemów 550
17.2. Definicja Systemów Wspomagania Decyzji iich architektura 552
17.3. Modele matematyczne imodelowanie symulacyjne 554
17.4. Proces podejmowania decyzji wrozmytym środowisku wielokryterialnym 560
17.5. Systemy ekspertowe imetody przetwarzania informacji niepewnej i niepełnej 563
17.6. Systemy Business Intelligence 571
17.7. Inteligentne techniki obliczeniowe jako narzędzia SWD 574
17.8. Systemy Wspomagania Decyzji Grupowych iSystemy Wspomagania Prac Grupowych
581
17.9. Eksploracja zasobów sieciowych 581
18. Inteligentne systemy informatyczne zarządzania (Tadeusz A.
Grzeszczyk) 587
18.1. Wprowadzenie do zagadnień inteligentnych systemów zarządzania 591
18.2. Przegląd systemów bazujących na metodach sztucznej inteligencji 594
18.3. Sieci neuronowe 597
18.4. Budowa modelu neuronowego 602
18.5. Cechy modeli neuronowych 604
18.6. Algorytmy ewolucyjne i genetyczne 605
18.7. Zbiory rozmyte 608
18.8. Zbiory przybliżone 609
18.9. Właściwości zbiorów przybliżonych 615
19. Systemy informatyczne wzarządzaniu procesami biznesowymi (Adam
Nosowski) 623
19.1. Zarządzanie procesami biznesowymi – konteksty, aspekty, wyzwania 626
19.2. Wsparcie technologiczne zarządzania procesami biznesowymi 634
19.3. Funkcjonalność iarchitektura systemów zarządzania procesami biznesowymi
642
20. Systemy informatyczne zarządzania relacjami z klientami (Dariusz
Mazur 651
20.1. Motywy wdrażania CRM 653
20.2. CRM – definicje 653
20.3. Techniki inarzędzia CRM 658
20.4. Aplikacje CRM 663
20.5. Internet a CRM 668
Odpowiedzi 673
696 stron
Komplet zawiera 4 tomy, które można nabyć osobno:
INFORMATYKA GOSPODARCZA TOM I.
ZAWIŁA-NIEDŹWIECKI J. GĄSIORKIEWICZ A. ROSTEK K.
INFORMATYKA GOSPODARCZA TOM II.
ZAWIŁA-NIEDŹWIECKI J. GĄSIORKIEWICZ A. ROSTEK K.
INFORMATYKA GOSPODARCZA TOM
III.
ZAWIŁA-NIEDŹWIECKI J. GĄSIORKIEWICZ A. ROSTEK K.
INFORMATYKA GOSPODARCZA TOM IV.
ZAWIŁA-NIEDŹWIECKI J. GĄSIORKIEWICZ A. ROSTEK K.