Książka to zbiór krótkich, praktycznych porad z obszaru controllingu,
budżetowania, rachunkowości zarządczej i zarządzania finansami.
Kierowana jest przede wszystkim do kierowników i specjalistów z działów
controllingu, analityków finansowych, dyrektorów finansowych oraz głównych i
samodzielnych księgowych z dużych i średnich przedsiębiorstw.
To fachowe i narzędziowe kompendium wiedzy przeprowadzi Cię po meandrach dość
trudnej i zaawansowanej problematyki w sposób przystępny – na przykładach liczbowych.
Dowiesz się z niego m.in.:
Jak wdrożyć system controllingu w przedsiębiorstwie – od czego
zacząć
Jak zaprojektować koncepcję systemu controllingu
Jak w praktyce powinien wyglądać harmonogram wdrożenia controllingu
Jak przezwyciężać opory przy wdrażaniu controllingu W jaki sposób
controlling może wpłynąć na jakość przedsiębiorstwa
Jak zatrudnić controllera w przedsiębiorstwie
Jak wydzielić ośrodki odpowiedzialności
Jakie są kryteria oceny projektu controllingu
Jak analizować koszty w ramach operacyjnej rachunkowości zarządczej Jak
w praktyce wykorzystywać analizę wskaźnikową
Jak poradzić sobie z problemem świadczeń wewnętrznych Jak przebiega
proces tworzenia budżetu wpływów i wydatków
Spis treści:
WSTĘP
ROZDZIAŁ 1. CONTROLLING
1.1. Jak przekonać kadrę kierowniczą o konieczności wdrożenia controllingu
1.2. Jak przeprowadzać analizę stanu istniejącego
1.3. Jak zaprojektować koncepcję systemu controllingu
1.4. Kiedy wdrożenie controllingu nie ma sensu
1.5. Jak przezwyciężyć opory przy wdrażaniu controllingu
1.6. Jak wybrać zewnętrznego doradcę dla przedsiębiorstwa
1.7. Dla jak dużej firmy jest potrzebny controlling
1.8. Czy możliwe jest wdrożenie controllingu bez nadzoru zarządu
1.9. Jak controlling może wpłynąć na jakość przedsiębiorstwa
1.10. Jakie są kryteria oceny projektu systemu controllingu
1.11. Jakie są kryteria podziału przedsiębiorstwa na ośrodki odpowiedzialności
1.12. Jak wdrożyć system monitorowania w ośrodku odpowiedzialności za koszty
1.13. Jakie są zadania controllera przy ocenie realizacji budżetu
1.14. Jak zbudować system motywacyjny dla centrum kosztów
ROZDZIAŁ 2. RACHUNKOWOŚĆ ZARZĄDCZA
2.1. Jak dostosować plan kont do wymagań rachunkowości zarządczej
2.2. Jak konstruować raporty kontrolno-wynikowe
2.3. Jak powinien wyglądać rachunek wyników sprzedaży
2.4. Jak mierzyć wyniki przedsiębiorstwa w różnych przekrojach czasowych
2.5. Jak badać i podnosić efektywność w firmie usługowej
2.6. Jak sporządzić rachunek wyników w przekroju obszarów działalności
2.7. Jak oceniać wiarygodność kontrahentów
2.8. Jak analizować przychody i koszty, które generują osobno produkcja i montaż
2.9. Jak przeprowadzać analizę opłacalności budowy magazynu
2.10. Jak obliczać rentowność sprzedaży
2.11. Jak klasyfikować i rozliczać projekty
2.12. Jak policzyć zwrot z inwestycji
2.13. Jak przeprowadzać kalkulację ofertową
2.14. Jak określić koszt kapitału własnego
ROZDZIAŁ 3. KOSZTY W ZARZĄDZANIU
3.1. Kontrola kosztów - jakie rozwiązanie wybrać
3.2. Jak przekształcić ujęcie księgowe kosztów w ujęcie zarządcze
3.3. Która z klasyfikacji kosztów z punktu widzenia kontroli kosztów jest
najważniejsza
3.4. Jak prowadzić ewidencję księgową na potrzeby zarządzania kosztami
3.5. Jak prowadzić rachunek kosztów jakości
3.6. Jakich informacji dostarcza rachunek kosztów działań
3.7. Jak w praktyce wykorzystywać wyniki analiz Activity Based Costing
3.8. Jak identyfikować i klasyfikować działania w ramach rachunku kosztów działań
3.9. Jak przeprowadzać analizę odchyleń w rachunku kosztów działań
3.10. Jak kalkulować koszty wytworzenia detalu
3.11. Jak wybrać nośnik kosztów zasobów dla działu informatyki
3.12. Jakie koszty produkcji kalkulować przy indywidualnych zleceniach
3.13. Jak ustalać normy kosztów pracy
3.14. Jak rozliczać świadczenia wewnętrzne
ROZDZIAŁ 4. PLANOWANIE I BUDŻETOWANIE
4.1. Jakie są warunki skutecznego budżetowania
4.2. Jakie są koszty systemu budżetowania
4.3. Które obszary przedsiębiorstwa mogą ulec zmianie na skutek wdrożenia systemu
budżetowania
4.4. Jak przełożyć cele ujęte w strategii na budżety operacyjne
4.5. Jak przygotować budżet możliwy do osiągnięcia
4.6. Czy możliwe jest objęcie budżetem pełnej struktury organizacyjnej
4.7. Kiedy budżetować z dołu, a kiedy z góry
4.8. Jak przebiega proces tworzenia budżetu wpływów i wydatków
4.9. Jak interpretować wykonanie budżetu
4.10. Z jakich budżetów cząstkowych składa się budżet przedsiębiorstwa
produkcyjnego
4.11. Kiedy kontrola budżetowa ma sens
4.12. Jak monitorować realizację budżetu
4.13. Jak planować wydatki inwestycyjne
4.14. Jak rozdysponować środki z niewykorzystanego budżetu
ROZDZIAŁ 5. NARZĘDZIA INFORMATYCZNE
5.1. Kiedy wdrażać zintegrowany system informatyczny
5.2. Co wybrać: system ERP czy dedykowane narzędzie controllingowe
5.3. Jakie są kryteria wyboru systemu informatycznego do budżetowania i controllingu
5.4. Jak przygotować się do wdrożenia systemu informatycznego wspomagającego
budżetowanie
5.5. Jak wdrożyć metodę całkowitych kosztów posiadania systemów informatycznych
5.6. Jak poradzić sobie z problemem pracochłonności procesu budżetowania w Excelu
5.7. Czy istnieje "automatyczny" sposób ustalania cen
5.8. Jakich narzędzi używać przy ocenie projektów informatycznych
5.9. Jakie są warunki skutecznego wdrożenia systemu Business Intelligence
LITERATURA
205 stron