Merchandising w polskich sklepach
Jesienią 2009 roku po raz pierwszy na rynku ukazała się moja książka dotycząca
merchandisingu. Według moich informacji, był to pierwszy taki poradnik w Polsce, oparty
w całości na przykładach pochodzących z rodzimych sklepów. Spotkał się on z dobrym
przyjęciem, a uzyskane opinie pozwoliły mi dostrzec szereg luk i konieczność wielu
uzupełnień, Stąd też pomysł, aby wydać ją po raz drugi - w formie zmienionej i
wzbogaconej o te elementy, których czytelnikom zabrakło w wydaniu poprzednim.
Rzecz jasna, nadal dotyczy ona merchandisingu - rozumianego jako sposób prezentacji
towarów w sklepach samoobsługowych, prowadzonego w celu podnoszenia efektywności
sprzedaży towarów. W tym celu wykorzystuje się topografię sklepu oraz stosuje
elementarne zasady psychologii społecznej i sztuki prezentacji produktów.
Podobnie przykłady rozwiązań - w tym wydaniu nadal dotyczą przede wszystkim
sklepów większych, o powierzchni powyżej 250 m2, w których można przeznaczać cale
regały na ekspozycję konkretnej kategorii produktowej. Postarałem się również o
umieszczenie kilku przykładów dotyczących mniejszych placówek tak, aby właściciele
sklepów 80-, a nawet 40-metrowych również mogli znaleźć kilka praktycznych
rozwiązań. Dodatkowo, oprócz przykładów z branży ogólnospożywczej, w tym wydaniu
znaleźć można także rozwiązania i przykłady z branży drogeryjnej czy kosmetycznej,
które mogą być zastosowane w takich placówkach. Powstały także rozdziały
pokazujące szczegółowo zasady analizy asortymentu pod kątem zidentyfikowanych i
sprecyzowanych potrzeb danej placówki detalicznej. Za każdym jednak razem uparcie
powtarzam, że nie istnieją różne rodzaje merchandisingu, odmiennego dla różnych
branż - mechanizmy zawsze pozostają te same, to tylko charakter oferowanego asortymentu
wymusza niektóre elementy i rozwiązania. I tak też należy traktować ten podręcznik -
jako opis podstawowych mechanizmów działających na powierzchni handlowej, po której
poruszają się potencjalni klienci.
Jeśli więc jesteś właścicielem lub kierownikiem sklepu samoobsługowego i zależy Ci
na tym, aby maksymalnie wykorzystać posiadaną powierzchnię handlową z korzyścią dla
siebie i kupujących, to ten poradnik jest właśnie dla Ciebie!
Od Autora
Od Autora
1.Nowoczesny sklep samoobsługowy
Systemy tworzenia cen
Przestrzeń dla kupujących
Satysfakcja kupujących
Idealny Sklep
2.Sześć Złotych Zasad Merchandisingu
1:Zasada Lewej Strony
2:Zasada Najlepszej Półki
3:Zasada znajomości przeciętnego kupującego
4:Zasada złudzeń optycznych
5:Zasada minimum ekspozycji
6:Zasada czystych i nie zniszczonych produktów
3.Żelazne reguły lokalizacji produktów
1:Reguła wielkości opakowań
2:Reguła pionowych bloków kategorii
3:Reguła segmentacji ekspozycji
4.Ekspozycje dodatkowe
5.Ścieżki klienta w sklepie
1:Mniejsze sklepy spożywcze
2:Mniejsze sklepy drogeryjne i kosmetyczne
6.Zasada Pareto w praktyce detalisty
7.Aranżacja powierzchni sprzedaży - studium przypadków
Przypadek 1 - sklep ogólnospożywczy z dwiema salami sprzedaży
Przypadek 2 - sklep ogólnospożywczy o kształcie litery L
Przypadek 3 - mały sklep kosmetyczny (40 m2) posiadający dwie sale sprzedaży Przypadek
4 - sklep kosmetyczny (140 m2) nieposiadający w swoim
sąsiedztwie sklepów konkurencyjnych
Przypadek 5 - sklep 80 m2 w mieście 20-tysięcznym, w którego pobliżu znajdują się
dwie konkurencyjne drogerie - Drogeria Natura oraz Rossmann
8.Zarządzanie asortymentem i przestrzenią półkową
Space Management - majonezy, sklep spożywczy 400 m2 w niewielkiej miejscowości Space
Management - ketchupy
Zarządzanie asortymentem - artykuły do higieny intymnej
Zarządzanie asortymentem - farby do włosów
Zarządzanie asortymentem - przypadki szczególne
9.Podstawy Category Management
Podsumowanie
197 stron, oprawa miękka
@p