Harmonia w życiu prywatnym i w biznesie
Nowy wymiar w coachingu
"Drogi Czytelniku
Oddajemy Ci książkę pt. „Harmonia w życiu prywatnym i w
biznesie”, będącą wynikiem współpracy jedenastu autorów, wydawcy, grafików,
recenzentów i innych osób, których tu nie wymieniłem, a którym serdecznie dziękuję
za wkład w to, co możesz mieć właśnie przed sobą.
Każdy z rozdziałów był opracowany oddzielnie przez pojedyncze osoby, czasem przez
parę autorów, bo głównym zamiarem w przygotowaniu książki było ukazanie
indywidualnego podejścia do tematu harmonii, równowagi i rozwijania jej w wybranych
przez autorów obszarach życia prywatnego i zawodowego. Szczególnym zamiarem było
uniknięcie narzucenia własnego spojrzenia na temat harmonii przez jedną osobę czy
grupę osób, a raczej umożliwienie odnalezienia elementów łączących te różne
perspektywy i zaprezentowanie wybranych narzędzi służących rozwojowi harmonii w
szerszym systemie, w grupie, pomiędzy dwojgiem ludzi i wewnątrz pojedynczego
Człowieka.
Zdajemy sobie sprawę, że poszczególne rozdziały poruszają tematy, które mogłyby
być znacznie bardziej poszerzone i pogłębione. Staraliśmy się jednak utrzymać
równowagę pomiędzy szerszym obrazem tematu, jego szczegółowością i objętością
książki.
Każdy z autorów jest związany z tematyką rozwoju, wspólnie łączymy (poza innymi)
role menadżerów, konsultantów, trenerów, wykładowców akademickich i coachów.
Czytając tę książkę, możesz Czytelniku odnaleźć różnice w sposobach widzenia
przez nas tego, czym jest harmonia i jak ją rozwijać. Znajdziesz też wiele wspólnych
wątków, kierunków i obszarów pracy.
Moim osobistym zdaniem harmonia łączy w sobie dwa
elementy: ZRÓŻNICOWANIE i POŁĄCZENIE. Obecność obu wynika z otwartości na
różnorodność i umiejętności odnajdywania w tej różnorodności połączeń i
możliwości współpracy.
Jeśli w trakcie lub po skończeniu lektury pozwolisz sobie na
refleksję nad tematem harmonii, nad tym, jak ją definiujesz, jak ją możesz rozwijać
we własnym życiu, to cel tej publikacji zostanie osiągnięty.
Mam nadzieję, że książka będzie dla Ciebie zaproszeniem do
nowego, bo zawierającego również nasze, spojrzenia na harmonię i rozwijania jej w
swoim życiu prywatnym jak i zawodowym oraz w relacjach pomiędzy nimi".
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Równo(u)waga
Co jest celem?
Czym jest równouwaga?
Być czy mieć?
Gdzie są granice?
Równouwaga w praktyce
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 2. Harmonia wewnętrzna w realizacji celów. Kiedy być aktywną siłą,
a kiedy zaufać naturalnym cyklom życia
Wstęp
Bycie aktywną siłą. Rola umysłu w osiąganiu celów
Osiąganie wewnętrznej harmonii
Głęboki sens trudności w realizacji celów
Podsumowanie
Bibliografia
Rozdział 3. Coaching w praktyce nauczyciela akademickiego
Słabości i dysharmonie
Coaching jako środek (od)budowy siły i harmonii
Nauczyciel akademicki a coach
Wiedza a umiejętności: podejście, efekty, wartości
Nauczyciel akademicki - coach
Dodekalog
Rozdział 4. Język emocji - od wulkanu złości do gejzeru radości.
Jak spożytkować moc emocji do konstruktywnego działania
Wstęp
Dynamika emocji -jak powstają i czym się charakteryzują nasze emocje
Język emocji - co nam mówią nasze emocje
Strach i miłość
Wstręt i zachwyt
Gniew i akceptacja
Poczucie krzywdy i wdzięczność
Poczucie winy i poczucie własnej wartości
Frustracja i spełnienie (satysfakcja)
Smutek i szczęście
Wnioski: jak poprzez spokój zyskać dostęp do gejzeru radości
Bibliografia
Rozdział 5. Jestem na swojej Drodze i spotykani Ciebie
Wstęp
O harmonii, z lotu ptaka
Ogólnie o mapach
O relacjach i budowaniu perspektywy "MY"
Zaczynam od siebie
O budowaniu mapy i postawy "COACH"
Nieco więcej o słuchaniu
Czuję się dobrze we własnej skórze
Zakończenie
Bibliografia
Rozdział 6. Świadomość siebie. Świadomość innych
Wprowadzenie
Podejścia badawcze w psychologii
Diagnoza oparta na dowodach empirycznych
Miejsce dla testów psychologicznych
Na drodze rozwoju
Jestem świadomy siebie: jestem twórczy
Zakończenie
Bibliografia
Rozdział 7. Jak NASA buduje zespoły
Jak zwykle firmy wdrażają zmiany
Jak NASA wdraża zmiany
Geneza metody 4D system
Opis metody 4D System
Dysfunkcja związana z zielonym kwadrantem: niedocenienie, konflikt w zespole
Dysfunkcja związana z żółtym kwadrantem: poczucie odrzucenia i niski poziom zaufania w
zespole
Dysfunkcja związana z niebieskim kwadrantem: ślepy optymizm, niskie zaangażowanie
Dysfunkcja związana z pomarańczowym kwadrantem: obwinianie, narzekanie oraz
dezorganizacja
Wdrażanie metody 4D System w celu budowania harmonii w zespole
Charakter projektu a charakter zespołu
Case study
Wyróżnik Systemu 4D i podejścia do budowania harmonii w zespołach
Bibliografia
Rozdział 8. Skuteczny menadżer a sukces firmy
Skuteczność, Efektywność, Harmonia - poziomy sukcesu człowieka, menadżera i firmy
Skuteczność i harmonia działania
Poziomy funkcjonowania organizacji: poziom Strategiczny, Taktyczny i Operacyjny
Studium przypadku: Efektywność organizacji [001]
Wygrywaj albo giń. Jak dobrzy są twoi menadżerowie? Jak ich skuteczność wpływa na
sukces firmy?
Studium przypadku: Biznesowa Wartość kadry kierowniczej organizacji [002]
Studium przypadku: Biznesowa Wartość kadry kierowniczej Organizacji [001]
Kompetencje menadżera
Studium przypadku: Biznesowa Wartość menadżera [1-003]
Studium przypadku: Biznesowa Wartość menadżera [1-002] (braki kompetencji)
Relacje w zespole kierowniczym
Studium przypadku: profil współpracy zespołu kierowniczego firmy [005]
Studium przypadku: Profil współpracy zespołu kierowniczego firmy [001]
Motywacja menadżera jako czynnik sukcesu firmy
Harmonia w działaniu kadry kierowniczej
Harmonia osobista i zawodowa
Opis poziomów logicznych
Studium przypadku: Skuteczność i harmonia w życiu zawodowym [7-020]
Kompetencje finansowe a skuteczność i harmonia działania
Rozdział 9. Harmonia jednostki siłą organizacji
Wstęp
Harmonia w muzyce
Harmonia w organizacji
Harmonia w grupie
Struktura grupy
Harmonia lidera
Rozwijanie harmonii
Wnioski
Zakończenie
Bibliografia
Zakończenie
Spis rysunków
Rysunek 1:Wulkan złości
Rysunek 2:Gejzer radości
Rysunek 3:Spokój jako punkt transformacji emocji negatywnych w pozytywne
Rysunek 4:Carl Jung: zbieranie informacji i podejmowanie decyzji
Rysunek 5:4 obszary działań lidera
Rysunek 6:Poziomy logiczne
Spis tabel
Tabela 1:Podobieństwa i różnice roli coacha i roli nauczyciela akademickiego
Tabela 2:Wiedza a umiejętności w roli nauczyciela akademickiego (NA) i coacha.
Tabela 3:Wiedza a umiejętności w roli studenta i klienta coachingu (KC)
Tabela 4:Wiedza a umiejętności będące efektem procesu nauczania akademickiego (nau-ak)
i coachingu (c-ing)
190 stron, Format: 7.0x24.0cm, oprawa miękka