Czy ciało jest świątynią duszy?
Współczesna praktyka jogi jako fenomen psychospołeczny
Z Przedmowy Michała Szczepanika:
W Polsce nasila się moda na jogę. I jak to już z modami bywa,
niesie ze sobą wiele uproszczeń, czasem wręcz nieporozumień. Tymczasem książka
profesora Koneckiego jest książką o jodze w kontekście współczesnej kultury, ale
jest też książką o współczesnej kulturze w kontekście jogi. Zbiera doświadczenia
ćwiczących i jednocześnie pokazuje, że zjawisko, które wyewoluowało z indyjskiej
tradycji, stało się integralną częścią zachodnioeuropejskiego stylu życia.
ze Wstępu Krzysztofa T. Koneckiego:
Hatha-joga w kulturze świata zachodniego jest zazwyczaj
postrzegana jako praktyka ćwiczeń fizycznych (praktyka pozycji ? asan) uprawiana
zazwyczaj dla polepszenia zdrowia i stanu emocjonalnego. Nawet jeśli tak jest, to u jej
podłoża tkwi zasada powstrzymań poruszeń umysłu. Chodzi o zatrzymanie umysłu w jego
rozproszeniu na sprawy nieważne, drobne, codzienne, nieistotne dla podstawy naszej
egzystencji, równowagi i harmonii wewnętrznej, zjednoczenia ciała i umysłu. Nawet
jeśli ćwiczymy tylko dla zdrowia i polepszenia kondycji, to efektem końcowym, jak przy
wielu aktywnościach fizycznych czy sportowych, jest zatrzymanie poruszeń umysłu. Pełna
koncentracja na jednym działaniu, na jednym punkcie w przestrzeni może nie mieć dla nas
znaczeń metafizycznych, ale jednak pozostaje pełną koncentracją. A to można
osiągnąć, praktykując cierpliwie hatha-jogę.
Przedmowa (Michał Szczepanik)
Wstęp
1. Filozofia i praktyka hatha-jogi. Parareligijne aspekty hatha-jogi
Wprowadzenie
1.1. Joga – perspektywa religioznawcy i perspektywa praktyka jogi
1.2. Joga a społeczeństwo – „religia codzienności”
1.2.1. Przystosowanie jogi do życia codziennego
Konkluzje
2. Społeczny świat praktyki jogi
2.1. Czym jest społeczny świat?
2.2. Praktykujący hatha-jogę i ich społeczny świat – areny i legitymizacja
2.3. Przecinanie się światów
2.3.1. Przecinanie się świata praktyki jogi i świata wspinaczki
2.3.2. Przecinanie się świata medycyny konwencjonalnej i medycyny alternatywnej
2.3.3. Przecinanie się świata korporacji biznesowych ze światem praktyki jogi
2.3.4. Przecinanie się świata praktyki jogi z kulturą popularną
2.4. Spór o pochodzenie hatha-jogi. Wizja Marca Singletona
Podsumowanie
3.Potoczne definicje jogi i jej znaczenia dla praktykujących
Wprowadzenie
3.1. Indywidualne interpretacje hatha-jogi
Podsumowanie
4.Proces stawania się praktykującym hatha-jogę
Wprowadzenie
4.1. Faza wstępna – konstruowanie motywów i pierwsze kroki
4.1.1. Konstruowanie motywów
4.1.2. Pierwsze kroki – początek praktyki
4.1.3. Dostrzeganie efektów
4.2. Faza pełniejszego rozpoznawania efektów psychofizycznych i przypisywanie im
odpowiednich znaczeń
4.3. Faza pełniejszego rozpoznawania duchowych aspektów hatha-jogi (parareligia)
4.3.1. Kontekst religijno-społeczny praktyki jogi
Konkluzje
5.Przekaz wizualny a znaczenie cielesności i gestów w społecznym świecie
praktyki jogi
Wprowadzenie
5.1. Metoda badań cielesności przy pomocy technik wizualnych
5.2. Co widzę i czuję, gdy praktykuję? Analiza wywiadów
5.2.1. Co widzę, gdy ktoś praktykuje? Analiza filmów z internetu użytych do wywiadów
5.2.2. Co czuję, gdy praktykuję? Analiza wywiadów na podstawie filmów
5.2.3. Nieprzekazywalna wiedza. Trudności z werbalną interpretacją i opisem asan
5.2.4. Empatia ciała na podstawie wizualizacji
5.2.4.1. Wizualne postrzeganie a cielesna empatia interpersonalna
5.3. Rola nauczyciela a poprawność wykonania asany
Konkluzje
6.Emocje a praktyka jogi. Praca nad emocjami a osiąganie „kultury
emocjonalnej” bez emocji
Wprowadzenie
6.1. Praca nad emocjami – objaśnienia na podstawie wypowiedzi praktykujących
Podsumowanie
7.Nauczyciel i guru w praktyce hatha-jogi
Wprowadzenie
7.1. Interakcje nauczyciel – uczeń
Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Short summary of the book
239 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka