Innowacyjność produktowa przedsiębiorstw
Metodyka oceny na przykładzie spółek giełdowych
W książce zaprezentowano w przejrzysty i całościowy sposób metodykę
przeprowadzenia syntetycznej oceny innowacyjności produktowej przedsiębiorstw (kryteria
oceny, źródła danych, model obliczeniowy) wraz z przedstawieniem jej przykładowego
zastosowania w odniesieniu do wybranych spółek notowanych na GPW w Warszawie.
Do podstawowych wyróżników proponowanego w publikacji rozwiązania zaliczyć można
przede wszystkim jego:
- kompleksowość - swoim zakresem obejmuje ono zarówno kwestie
związane z zasobowym potencjałem innowacyjności produktowej przedsiębiorstw i ich
zaangażowaniem w jego rozwój - potencjalna innowacyjność produktowa od strony zasobów
i od strony nakładów, jak również z konkretnymi wynikami działalności innowacyjnej
przedsiębiorstw w obszarze produktów - rezultatywna (wynikowa) innowacyjność
produktowa;
- wymierność - za sprawą oparcia aparatu matematycznego na teorii
zbiorów rozmytych możliwe jest, na podstawie kryteriów cząstkowych o różnych
jednostkach i charakterze (tak ilościowym, jak i jakościowym), obliczenie jednej
syntetycznej oceny innowacyjności produktowej badanych podmiotów, wyrażonej w
przedziale od 0 do 1;
- użyteczność - otrzymane syntetyczne oceny innowacyjności
produktowej badanych podmiotów, a także uzyskane w toku ich obliczeń pośrednie oceny
cząstkowe, stwarzają duże możliwości w zakresie analizy porównawczej;
- łatwość zastosowania oraz aktualność - opiera się ono wyłącznie
na ogólnodostępnych źródłach danych, w tym w szczególności raportach rocznych oraz
informacjach ujawnianych przez przedsiębiorstwa na ich firmowych stronach internetowych;
- rynkowy punkt widzenia - na potrzeby opracowania aparatu matematycznego
zastosowanego w modelu przeprowadzono badanie ankietowe dotyczące postrzegania przez
analityków oraz indywidualnych inwestorów giełdowych różnych cząstkowych kryteriów
oceny innowacyjności oraz ich wpływu na bardziej złożone kategorie.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1
Teoretyczne aspekty innowacyjności produktowej przedsiębiorstw
1.1.Istota i znaczenie zmian o charakterze innowacyjnym
1.2.Zagadnienia podstawowe - innowacja, innowacyjność, przedsiębiorstwo innowacyjne
1.3.Specyfika i rodzaje innowacji produktowych
1.4.Uwarunkowania działalności innowacyjnej w przedsiębiorstwach
1.5.Różne podejścia do oceny innowacyjności produktowej przedsiębiorstw
Rozdział 2
Ogólna koncepcja modelu oceny innowacyjności produktowej przedsiębiorstw
2.1.Podstawowe założenia modelu
2.2.Źródła danych o działalności innowacyjnej przedsiębiorstw
2.3.Kryteria oceny innowacyjności produktowej
2.4.Struktura modelu oceny innowacyjności produktowej przedsiębiorstw
Rozdział 3
Elementy teorii zbiorów rozmytych
3.1.Geneza zbiorów rozmytych oraz ich zastosowanie
3.2.Podstawowe pojęcia teorii zbiorów rozmytych
3.3.Operacje na zbiorach rozmytych
3.4.Zmienna lingwistyczna i reguły rozmyte
3.5.Modele rozmyte
Rozdział 4
Budowa modelu rozmytego oceny innowacyjności produktowej przedsiębiorstw
4.1.Ustalenia dotyczące obliczeń w modułach z logiką rozmytą
4.2.Ogólny podział przestrzeni wartości zmiennych modelu
4.3.Budowa baz wiedzy
Rozdział 5
Ocena innowacyjności produktowej wybranych spółek notowanych na GPW w Warszawie
5.1.Charakterystyka podmiotów badania
5.2.Podział przestrzeni wartości zmiennych wejściowych modelu dla badanych spółek
5.3.Przebieg obliczeń oraz uzyskane wyniki
5.3.1.Ocena potencjalnej innowacyjności produktowej
5.3.2.Ocena rezultatywnej innowacyjności produktowej
5.3.3.Ocena ogólnej innowacyjności produktowej
Zakończenie
Załączniki
Załącznik 1. Dane do obliczeń kryteriów oceny potencjalnej innowacyjności produktowej
badanych podmiotów
Załącznik 2. Dane na potrzeby oceny innowacyjności produktów stanowiących ofertę
rynkową badanych podmiotów
Załącznik 3. Wykresy rozkładu wartości zmiennych wejściowych do modelu
Załącznik 4. Obliczenia cząstkowe oraz wyniki końcowe ocen dokonań badanych
podmiotów w obszarach produktów o niskim, średnim i wysokim poziomie innowacyjności
Bibliografia
Wykaz materiału źródłowego
Raporty roczne badanych spółek informatycznych
234 strony, B5, oprawa miękka