|
FILOZOFIA WSPÓLNEGO CZYNU
FIODOROW N. wydawnictwo: MAREK DEREWIECKI, 2012, wydanie I cena netto: 122.50 Twoja cena 116,38 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Filozofia wspólnego czynu
Rok 1851 był rokiem przełomowym w życiu Fiodorowa. Śmierć ukochanego wuja
wywołała wewnętrzny wstrząs w jego duszy, który jesienią tego roku zaowocował
objawieniem się zasadniczej idei: śmierć jest największym i jedynym złem oraz
źródłem wszelkiego zła w świecie, a zatem powinna zostać wykorzeniona z bytu, a
wszystkie jej ofiary winny zostać wskrzeszone do życia. Fiodorow wszczyna bunt, o jakim
świat nie słyszał, bunt wobec największego i jedynego wroga człowieka – śmierci.
Objawienie się idei prowadzi do gruntownego przewartościowania jego życia. Odtąd
wszystkie swoje myśli, wszystkie siły, całego siebie oddaje swej idei. I pozostanie jej
bezprzykładnie wierny do ostatnich chwil swego życia. (...)
Wskrzeszenie zmarłych przodków jest dla Fiodorowa przede wszystkim imperatywem moralnym,
ideą domagającą się od nas realizacji, naszym podstawowym i jedynym obowiązkiem.
Wszak to naszym przodkom zawdzięczamy nasze życie, a zarazem żyjemy za cenę ich
śmierci. Jesteśmy zobowiązani wyplątać się z kołowrotu narodzin i śmierci – to
zaś oznacza wskrzeszenie wszystkich zmarłych aż po prarodziców rodzaju ludzkiego oraz
proporcjonalne do tego procesu wstrzymanie zwierzęcej z natury prokreacji. Nasza
źródłowa odpowiedzialność za bliźniego znajduje swój najwłaściwszy wyraz w
pragnieniu wskrzeszenia go do życia. Prawdziwym imieniem człowieka jest zatem miano syn
człowieczy – potomek zmarłych ojców i wskrzesiciel. Jak mówi Fiodorow: „Moralna
antynomia «żyjących synów» i «zmarłych ojców» może znaleźć rozwiązanie
jedynie w obowiązku powszechnego wskrzeszenia”.
(fragment Wstępu Michała Milczarka)
832 strony, Format: 15.5x23.0cm, oprawa twarda
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|