wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 75.00 71,25   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

BEZPIECZEŃSTWO SYSTEMU BANKOWEGO KONKURENCJA CZY WSPÓŁPRACA ?


SZPRINGER W.

wydawnictwo: TWIGGER, 2001, wydanie I

cena netto: 75.00 Twoja cena  71,25 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

W książce zaprezentowana jest nowoczesna wizja bezpieczeństwa systemu bankowego, na którą składa się wiele elementów (normy ostrożnościowe i regulacje kapitałowe, nadzór bankowy oraz systemy gwarancyjne, pomocowe i płatnicze, polityka banku centralnego). Autor zastanawia się nad istotą bezpieczeństwa w kontekście konkurencji i współpracy na rynku bankowym UE oraz istotą konfliktu między zapobieganiem upadłości a promocją konkurencji. W tym celu analizuje problemy kryzysów bankowych, pomocy publicznej dla banków oraz pożyczek ostatniej instancji, rolę europejskiego układu instytucjonalnego (EMU i EBC), systemów płatniczych oraz nadzoru bankowego w kontekście integracji europejskiej.

Autor bada również znaczenie systemów gwarantowania depozytów oraz pomocy publicznej dla banków w UE na tle dyskutowanych rozwiązań alternatywnych, bliższych teoriom rynkowym - nie traktującym banków jako podmiotów wymagających szczególnych przywilejów czy to w sferze konkurencji, czy to regulacji.

Istotnym wymiarem bezpieczeństwa systemu bankowego jest problem spełnienia wymogów ochrony konkurencji i konsumenta na wspólnym rynku bankowym UE. Kwestią rzutującą na konkurencję jest harmonizacja prawa bankowego w UE, w tym implementacja dyrektyw bankowych. Okazuje się, że dla rozwoju i promocji konkurencji na wspólnym rynku niekonieczna jest 100% harmonizacja. Elementy arbitrażu prawnego nie muszą być zawsze oceniane negatywnie - wynikają one bowiem z cech poszczególnych gospodarek krajowych i mogą być trwałą częścią systemu.

dr Andrzej Olechowski

Spis treści

Wykaz skrótów

Wprowadzenie

1. SYSTEM BANKOWY A PROBLEMY KRYZYSÓW

1.1. Globalizacja a kryzysy

1.2. Rynek usług finansowych - pośrednicy finansowi

1.3. Wrażliwość banków na kryzysy

1.4. Teorie kryzysów finansowych i bankowych

1.5. Przyczyny kryzysów bankowych

1.6. Kryzysy bankowe a ryzyko systemowe (jak kształtować regulacje kapitałowe?)

1.7. Ryzyko systemowe a koncepcja swobodnej bankowości

1.8. Bezpieczeństwo a efektywność banków - dylematy regulacji

1.9. Przykłady kryzysów finansowych

1.10. Przyczyny słabości międzynarodowego systemu finansowego

1.11. Słabości systemu finansowego (efekt zarażenia)

1.12. Warunki stabilności rynków finansowych

1.13. Instytucje służące stabilności międzynarodowego systemu finansowego

1.14. Ocena roli międzynarodowych instytucji finansowych

2. SYSTEMY POMOCOWE, GWARANCYJNE I POŻYCZKI OSTATNIEJ INSTANCJI

2.1. Pomoc publiczna (kwestie ogólne)

2.2. System pomocy publicznej na tle art.87- 89

2.3. Pluralizm celów zwolnień spod zakazu pomocy publicznej w UE

2.4. Możliwości szerokiej wykładni wyjątków od zakazu pomocy publicznej w Polsce

2.5. Kierunki rozwoju systemu pomocy publicznej

2.6. Problemy pomocy publicznej dla banków w Polsce

2.7. Formy pomocy publicznej dla banków (pomoc publiczna czy prywatna?)

2.8. Pomoc publiczna dla banków w UE

2.9. Banki publiczne a równość konkurencji

2.10. Przypadek Crédit Lyonnais

2.10.1. Historia przypadku CL

2.10.2. Działania Francji na rzecz akceptacji planu pomocy przez Komisję

2.10.3. Plan pomocy doraźnej - negocjacje z Komisją

2.10.4. Eskalacja pomocy i dalsze negocjacje

2.10.5. Komentarze innych banków w sprawie pomocy publicznej dla CL

2.10.6. Plan restrukturyzacji przedłożony przez władze francuskie w lipcu 1997 r.

2.10.7. Zastosowanie europejskich reguł pomocy publicznej do banków

2.10.8. Ocena zgodności pomocy dla banków z zasadami WR

2.10.9. Decyzje w sprawach fuzji bankowych jako kontekst problemu pomocy dla banków

2.11. Przypadek Crédit Foncier de France

2.12. Harmonizacja prawa bankowego a konkurencja regulacyjna (systemy gwarantowania depozytów i pożyczki ostatniej instancji)

2.13. Problemy kształtowania systemów gwarancyjnych

2.14. Systemy gwarancyjne a nadzór bankowy

2.15. Celowość regulacji w kontekście systemów gwarancyjnych i pożyczek ostatniej instancji (problem optymalnego zakresu harmonizacji)

2.16. Systemy gwarancyjne a rozwiązania alternatywne (Czy banki powinny mieć przywileje?)

2.17. Pomoc publiczna a pożyczka ostatniej szansy

2.18. Istota i cechy pożyczek ostatniej instancji - konkluzje

3. BEZPIECZEŃSTWO SYSTEMU BANKOWEGO A EUROPEJSKA UNIA GOSPODARCZA I WALUTOWA

3.1. Etapy i warunki tworzenia EMU

3.2. Kryteria konwergencji EMU

3.3. Instrumenty EBC i ESBC

3.4. Czy EBC powinien być pożyczkodawcą ostatniej instancji?

3.5. Strategie krajowe wobec modelu EMU

3.6. Problem ochrony prawnej przed działaniami EBC

3.7. NBP a EBC po akcesji Polski do UE

3.8. Monopol emisyjny czy konkurencyjne pieniądze?

3.9. Banki centralne a systemy płatnicze

3.10. Transgraniczne przelewy kredytowe

3.11. Europejska Unia Gospodarcza i Walutowa i Europejski Bank Centralny a konkurencja

3.12. Wpływ EMU na rozwój usług finansowych

3.13. Ograniczenia swobody przepływu kapitału

3.14. Główne punkty krytyki EMU

3.15. Kraje EMU a pozostałe kraje UE

4. BEZPIECZEŃSTWO SYSTEMU BANKOWEGO W KONTEKŚCIE OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTA

4.1. Koncentracja i kartelizacja (inspiracje dotyczące liberalizacji rynku)

4.2. Ciekawy przykład Microsoft (tolerancja dla transakcji wiązanych?)

4.3. Problemy oligopolu w bankowości (kartelizacja - koncentracja)

4.4. Konkurencyjne problemy działalności bankowej

4.5. Problemy rozgraniczania relewantnego rynku

4.6. Problem rozgraniczenia rynku (e-commerce i e-banking)

4.7. Pretekcjonistyczne działania krajów członkowskich

4.8. Banki a parabanki (nowy kontekst problemu równości)

4.9. Niektóre determinanty konkurencji na rynku bankowym

4.9.1. Problem tajemnicy bankowej

4.9.2. Problem rajów podatkowych

4.9.3. Problemy władztwa korporacyjnego

4.10. E-commerce i e-banking - kierunki rozwoju

4.10.1. Globalizacja a integracja

4.10.2. Rozwój konkurencji a nowe usługi

4.10.3. Adresy internetowe (domeny)

4.10.4. Regulacja a technologia

4.10.5. Problem podatków

4.10.6. Telefonia komórkowa

4.10.7. Nowe trendy w bankowości intemetowej

4.10.8. Problemy bankowości internetowej w Polsce

4.11. Pieniądz elektroniczny - zagadnienia bezpieczeństwa

4.12. Problemy regulacji elektronicznych instrumentów płatniczych (kart płatniczych i elektronicznych pieniędzy)

4.13. Problemy podpisu elektronicznego

4.14. Opłata za autoryzację transakcji kartami płatniczymi - czy nowy aspekt ochrony konsumenta?

4.14.1. Zasady detalicznych płatności elektronicznych

4.14.2. Przykłady procedur antymonopolowych przeciwko bankom

4.14.3. Implikacje struktury oligopolistycznej i efektów sieci

4.14.4. Zagrożenia konkurencji na rynkach lokalnych

4.14.5. Ekonomiczne uzasadnienia opłaty interchange?

4.14.6. Karty kredytowe a debetowe

4.14.7. Sytuacja na rynku kart płatniczych w Polsce

4.14.8. Relacje łączące posiadacza karty z akceptantem (handlowcem) - wobec wydawcy karty (banku)

4.15. Ogólne warunki umów - platforma współpracy w interesie klientów czy kartel skierowany przeciwko klientom?

4.15.1. Uwagi ogólne

4.15.2. Doświadczenia krajów posiadających ogólne warunki umów

4.15.3. Doświadczenia krajów nie posiadających ogólnych warunków umów

4.15.4. Konkurencyjny i konsumencki kontekst ogólnych warunków umów

4.15.5. Potrzeba nowego spojrzenia na ogólne warunki umów - sprzedaż usług finansowych na odległość oraz e-banking

4.15.6. Nieuczciwe klauzule w umowach zawieranych z konsumentami - ograniczeniem dla formułowania ogólnych warunków umów

4.15.7. Możliwość zaskarżania ogólnych warunków umów, wzorców umownych i regulaminów - poważnym wyzwaniem dla banków

4.15.8. Podsumowanie

Literatura

286 stron

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022