Beata Świecka pokazuje detaliczną bankowość elektroniczną jako
zjawisko podlegające dynamicznym zmianom, rozwojowe.
W książce koncentruje uwagę na:
- klientach bankowości detalicznej,
- instrumentach finansowych i stosowanych urządzeniach technicznych,
- rynku bankowości elektronicznej i zasadach jego funkcjonowania.
Przedstawia technologie i operacje bankowości elektronicznej.
Książka stanowi kompendium wiedzy o bankowości elektronicznej w odniesieniu do
segmentu gospodarstw domowych.Sposób prezentacji poszczególnych elementów i
najważniejszych dotyczących ich kwestii jest właściwy dla tego typu opracowań
- zwięzły i przejrzysty,
- eksponujący rzeczy najważniejsze.
Dodatkowo, co warte odnotowania, kompendium zawiera wiele graficznych ilustracji, a
zebrany materiał statystyczny jest bogaty, wystarczająco i nie nadmiernie szczegółowy,
aby móc ukazać zmienność zjawiska i jego fenomen.
Detaliczna Bankowość Elektroniczna to książka adresowana zarówno do osób
oferujących te usługi, jak i ich odbiorców - klientów detalicznych. Jednak przede
wszystkim może być pomocna dla studentów szkół wyższych zarówno o profilu
ekonomicznym, jak i innym, oraz uczniów ekonomicznych szkół średnich.
Prof. Dorota Korenik
Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział 1. Istota bankowości detalicznej i jej specyfika
1.1. Pojęcie i rozwój bankowości detalicznej na świecie
1.2. Rozwój bankowości detalicznej w Polsce
1.3. Pojęcie i klasyfikacja klientów bankowości detalicznej
1.4. Klienci indywidualni jako członkowie gospodarstwa domowego
1.5. Potrzeby finansowe klientów detalicznych
Rozdział 2. Koncepcja detalicznej bankowości elektronicznej
2.1. Pojęcie i elementy detalicznej bankowości elektronicznej
2.2. Bankowość elektroniczna jako efekt rewolucji informacyjnej i element
społeczeństwa informacyjnego
2.3. Ewolucja detalicznej bankowości elektronicznej
2.4. Zasady funkcjonowania i główne przyczyny rozwoju detalicznej bankowości
elektronicznej
2.4.1. Zasady funkcjonowania detalicznej bankowości elektronicznej
2.4.2. Główne przyczyny rozwoju detalicznej bankowości elektronicznej
2.5. Tradycyjne i elektroniczne kanały dystrybucji usług bankowych
Rozdział 3. Instrumenty bankowości elektronicznej. Pojęcie i klasyfikacja
3.1. Bankowość internetowa jako wiodący element bankowości elektronicznej
3.1.1. Pojęcie i ewolucja bankowości internetowej
3.1.2. Klasyfikacja banków świadczących usługi poprzez Internet
3.2. Bankowość telefoniczna jako dopełnienie usług świadczonych poprzez Internet
3.2.1. Pojecie i formy bankowości telefonicznej
3.3. Bankowość modemowa jako system obsługi klientów indywidualnych
3.4. Bankowość terminalowa a samoobsługa klientów detalicznych
3.4.1. Banomaty - pojęcie i ewolucja
3.4.2. Klasyfikacja bankomatów
3.4.3. Elektroniczne terminale do akceptowania kart
3.4.4. Kioski multimedialne
3.5. Elektroniczne instrumenty płatnicze
3.5.1. Pojęcie i klasyfikacja elektronicznych instrumentów płatniczych
3.5.2. Podmioty biorące udział w realizacji płatności z wykorzystaniem elektronicznych
instrumentów płatniczych
3.5.3. Wydawcy elektronicznych instrumentów płatniczych
3.5.4. Posiadacze elektronicznych instrumentów płatniczych
3.5.5. Agenci rozliczeniowi i akceptanci elektronicznych instrumentów płatniczych
3.5.6. Systemy (organizacje) elektronicznych instrumentów płatniczych
3.5.7. Umowa o elektroniczny instrument płatniczy
3.5.8. Pojęcie i klasyfikacja kart płatniczych
3.5.9. Pieniądz elektroniczny - pojęcie i rodzaje
Rozdział 4. Kształtowanie rynku detalicznej bankowości elektronicznej na
świecie i w Polsce
4.1. Wpływ rozpowszechnienia Internetu i telefonii komórkowej na rozwój detalicznej
bankowości elektronicznej
4.1.1. Internet i telefonia komórkowa w Unii Europejskiej
4.1.2. Internet i telefonia komórkowa w Polsce
4.2. Rozwój detalicznej bankowości internetowej na świecie i w Polsce
4.2.1. Rozwój bankowości internetowej na świecie
4.2.2. Bankowość internetowa w Polsce
4.3. Rozwój bankowości mobilnej i terminalowej na świecie i w Polsce
4.3.1. Rozwój bankowości mobilnej na świecie i w Polsce
4.3.2. Rozwój i prognozy rynku bankowości terminalowej
4.4 Rozwój rynku bankowych kart płatniczych na świecie
4.5. Rozwój rynku bankowych kart płatniczych w Polsce
Rozdział 5. Perspektywy rozwoju detalicznej bankowości elektronicznej
5.1. Potrzeby klientów detalicznych na rynku bankowości elektronicznej w Polsce
5.2. Czynniki rozwoju detalicznego rynku bankowości elektronicznej w Polsce
5.2.1. Czynniki ekonomiczno-technologiczne
5.2.2. Czynniki demograficzno-edukacyjne
5.2.3. Czynniki psychospołeczne
5.2.4. Czynniki instytucjonalno-prawne
5.3. Znaczenie technologii informacyjnych w rozwoju bankowości detalicznej
5.4. Wpływ rozwoju bankowości elektronicznej na zagrożenie bankructwem klientów
detalicznych
5.5. Analiza szans i zagrożeń rozwoju detalicznej bankowości elektronicznej
Słownik
Bibliografia
163 strony, B5, miękka oprawa