Książka prezentuje autorską metodę badania efektywności oddziałów
banku detalicznego bazująca, z jednej strony, na doświadczeniu w zarządzaniu siecią
oddziałów, a z drugiej strony, na najnowszych osiągnięciach modelowania
ekonometrycznego w zakresie analiz porównawczych (tzw. benchmarkingu).
Praca jest adresowana do praktyków gospodarczych wykorzystujących informacje
dotyczące efektywności w zarządzaniu, a także do studentów oraz pracowników
naukowych zajmujących się badaniami ekonometrycznymi w zakresie efektywności instytucji
finansowych.
Niniejsza książka wskazuje Czytelnikowi na kluczowe aspekty działalności
oddziałów banku detalicznego, które decydują o przewadze konkurencyjnej banku lub jej
braku. Praca prezentuje obszary, w których tradycyjne banki mogą bronić swojego
udziału w rynku i szukać możliwości pozyskania nowych klientów, jak również
zwiększać szansę utrzymania obecnych.
Autorzy przedstawiają również usystematyzowane podejście do badania
efektywności oddziałów. W publikacji Czytelnik znajdzie informacje w jaki sposób
definiować efektywność, jak ją mierzyć, które metody statystyczne najlepiej
sprawdzają się w przypadku banków działających w Polsce oraz jak można wykorzystać
wyniki badań w praktyce.
Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział 1. Istota konkurencyjności banku detalicznego
1.1. Konkurencja i przewaga konkurencyjna w bankowości detalicznej
1.1.1. Podejście do konkurencji w literaturze
1.1.2. Regulacje rynku usług bankowych a zdolności konkurencyjne sektora
1.1.3. Definicja banku detalicznego
1.1.4. Podejścia do przewagi konkurencyjnej w bankowości detalicznej
1.2. Czynniki przewagi konkurencyjnej w bankowości detalicznej
1.2.1. Wielkość banku
1.2.2. Sieć placówek bankowych
1.2.3. Przewaga oparta na technologii
1.2.4. Segmentacja klienta i pakiety usług w ramach segmentów
1.2.5. Bankowość elektroniczna (e-banking)
1.2.6. Marka jako element przewagi konkurencyjnej
1.2.7. Pracownicy jako główny czynnik uzyskania przewagi konkurencyjnej
1.2.8. Jakość jako czynnik przewagi konkurencyjnej
1.3. Zarządzanie operacyjne jako czynnik warunkujący uzyskanie przewagi konkurencyjnej
1.3.1. Ocena działalności operacyjnej oddziału bankowego
1.3.2. Motywacja jako główny czynnik uzyskiwania efektywności operacyjnej w oddziale
1.3.3. Funkcje wspierające działalność operacyjną oddziałów
Rozdział 2 Koncepcja efektywności oddziału banku detalicznego
2.1. Wymiary efektywności w literaturze
2.1.1. Definicja efektywności
2.1.2. Kategorie pomiaru efektywności
2.1.3. Pojęcie X-efektywności
2.2. Efektywność oddziału banku detalicznego
2.2.1. Definicja efektywności oddziału banku detalicznego
2.2.2. Badanie efektywności finansowej i operacyjnej oddziału banku detalicznego
2.2.3. Wskaźniki oceny efektywności finansowej i operacyjnej
2.2.4. Rachunek wyników jako narzędzie oceny działalności oddziałów
2.3. Zastosowane podejście do badania efektywności oddziału banku detalicznego
2.3.1. Podejścia do badania efektywności oddziału banku detalicznego spotykane w
literaturze
2.3.2. Zmienne zastosowane do pomiaru efektywności operacyjnej i finansowej
Rozdział 3 Metody pomiaru efektywności oddziału banku detalicznego
3.1. Potrzeba wielowymiarowego badania efektywności na przykładzie sieci oddziałów
jednego z największych banków działających w Polsce
3.1.1. Charakterystyka sieci oddziałów
3.1.2. Zasoby do dyspozycji poszczególnych oddziałów
3.2. Metody pomiaru efektywności
3.2. l. Metody parametryczne
3.2.2. Metody nieparametryczne
3.2.3. Własności metod pomiaru efektywności
3.3. Ocena efektywności placówek bankowych przy zastosowaniu różnych metod pomiaru
3.3.1. Ocena efektywności operacyjnej
3.3.2. Ocena efektywności finansowej
3.3.3. Związek pomiędzy efektywnością operacyjną i finansową
3.4. Kierunki doskonalenia metod pomiaru i zwiększania efektywności oddziału banku
detalicznego
3.4.1. "Mapa efektywności" jako narzędzie umożliwiające identyfikację
najlepszych oddziałów
3.4.2. Kluczowe parametry charakteryzujące najlepsze oddziały
3.4.3. Wykorzystanie "Mapy efektywności" w praktyce zarządzania
Zakończenie
Bibliografia
178 stron, B5, miękka oprawa