Analiza fuzji Time Warner i AOL dostarcza wielu cennych obserwacji na
temat psychologii biznesu, znaczenia kultury korporacyjnej w wielu firmach medialnych,
konwergencji i nowych technologii w praktyce biznesowej.
AOL LLC, wcześniej America Online Inc., założona w latach 80. XX
wieku firma internetowa. Pod koniec lat 90. America Online była warta więcej niż
McDonald's, Philip Morris i PepsiCo razem wzięte i niemal trzykrotnie więcej niż
Disney. W wyniku fuzji z Time Warner w 2000 roku, AOL objęła 55 procent udziałów firmy
AOL Time Warner. W 2002 roku, w związku z ogromnymi stratami, skrót AOL został
usunięty z nazwy firmy.
Time Warner Inc., medialny konglomerat, którego początki sięgają lat
20. XX wieku. Do Time Warner należą słynne marki medialne, takie jak Warner Bros, New
Line Cinema, CNN, HBO, Cartoon Network, "Time", "Fortune",
"Money", "People", "Life", "Sports Illustrated",
"InStyle", "Entertainment Weekly" - łącznie ponad 150. W wyniku
fuzji z America Online wartość rynkowa nowo powstałej firmy wynosiła prawie 300
miliardów dolarów. Dziś, 7 lat po fuzji, wynosi 80 miliardów dolarów.
Małgorzata Dacko, absolwentka Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu
Warszawskiego. Studia skończyła z wyróżnieniem. Współpracuje z agencjami reklamowymi
i public relations, specjalizuje się w wykorzystywaniu nowych mediów i Web 2.0 do celów
marketingowych.
Spis treści:
Wstęp
ROZDZIAŁ 1 Dlaczego firmy się łączą? Definicje, motywy, due diligence
Definicja fuzji i przejęć
Motywy fuzji i przejęć
Obietnica synergii
Dlaczego firmy medialne się łączą
Fuzje, przejęcia i ludzie
Kulturowe due diligence
Budowanie biznesu własnymi siłami - alternatywa dla fuzji i przejęć?
Hipoteza pychy
Psychologiczne pułapki podejmowania decyzji biznesowych
ROZDZIAŁ 2 W jaki sposób i dlaczego doszło do fuzji AOL i Time Warner
America Online - charakterystyka firmy
Motywy fuzji po stronie AOL
Time Warner - charakterystyka firmy
Motywy fuzji po stronie Time Warner
Faza przygotowawcza fuzji
Ostateczne podjęcie decyzji o fuzji
Ogłoszenie fuzji i pierwsze reakcje
ROZDZIAŁ 3 Czego nie wykryto w czasie due diligence? Hipoteza pychy i analiza buy
vs build
Sposób przeprowadzenia due diligence
Bańka internetowa
AOL a kryzys na internetowym rynku reklamy
Kreatywna księgowość AOL
AOL jako katalizator kryzysu w branży internetowej
Decyzja Time Warner o przeprowadzeniu fuzji jako wynik nieudanych prób budowy cyfrowego
imperium
Motyw pychy jako czynnik uniemożliwiający podjęcie racjonalnej decyzji
ROZDZIAŁ 4 Zderzenie kultur organizacyjnych. Niespełniona obietnica synergii
Kultura organizacyjna Time Warner
Kultura korporacyjna AOL
Zderzenie kulturowe AOL i Time Warner
Osiągnięta synergia i zaprzepaszczone szanse
ROZDZIAŁ 5 Rozpad fuzji i bilans strat
Spory personalne i ostateczny rozpad AOL Time Warner
Niewykorzystany potencjał AOL Time Warner
Straty powstałe w wyniku fuzji
Zakończenie
Czy można było przewidzieć niepowodzenie fuzji?
Bibliografia
Indeks
224 strony, B5, miękka oprawa