Kompetencje pracownicze w ogranizacji uczącej się. Metody doskonalenia i
rozwoju
- Kompetencje pracownicze są obecnie jednym z głównych czynników warunkujących
uzyskanie przewagi konkurencyjnej zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym.
Dlatego też zagwarantowanie ciągłego doskonalenia i rozwoju tych kompetencji staje się
dziś koniecznością.
- W książce podjęto próbę całościowego spojrzenia na problematykę
doskonalenia kompetencji pracowniczych organizacji nie tylko mających charakter
gospodarczy, lecz i niekomercyjny. Celem Autora jest zaprezentowanie metodyki rozwoju tych
kompetencji.
- Publikacja kierowana jest do wykładowców i studentów szkół wyższych na kierunkach
ekonomicznych i zarządzania, przede wszystkim zaś zarządzania zasobami ludzkimi. Jej
treść powinna również zainteresować menedżerów i pracowników komórek personalnych
oraz szkoleniowców prowadzących kursy dotyczące zarządzania ludźmi.
„Niniejsza pozycję zaliczam do zbioru publikacji typu „advanced study", co
oznacza, że dodatkowymi czytelnikami będą „menedżerowie-koneserzy",
poszukujący nowinek i nietypowych narzędzi uzyskiwania przewagi konkurencyjnej. (...)
Uzupełni ona niewątpliwie dotkliwa lukę wydawnicza na polskojęzycznym rynku publikacji
książkowych poświęconych nowatorskim, autorskim, oryginalnym rozwiązaniom, projektom
i narzędziom doskonalenia organizacji(...), a w szczególności organizacji uczącej
się".
Prof. zw. dr hab. Kazimierz Perechuda
Spis treści:
Wstęp
Część 1. Wiedza i organizacyjne uczenie się
Rozdział 1. Wiedza czynnikiem konkurencyjności przedsiębiorstw
1.1. Wiedza "pierwotnym" zasobem organizacji
1.2. Wiedza organizacyjna w wybranych typach organizacji
1.3 Współczesne ujęcia wiedzy organizacyjnej
1.4. Rozmyty charakter wiedzy współczesnej organizacji
Pytania
Literatura zalecana
Rozdział 2. Proces organizacyjnego uczenia się jako czynnik rozwoju organizacji
2.1. Uczenie się "pierwotną" funkcją organizacji
2.2. Proces organizacyjnego uczenia się wyznacznikiem współczesnej
organizacji
2.3. Kluczowe aspekty procesu organizacyjnego uczenia się
2.4. Pętle procesu organizacyjnego uczenia się
Pytania
Literatura zalecana
Rozdział 3. Organizacja ucząca się wzorcem współczesnego przedsiębiorstwa
3.1. Istota i atrybuty organizacji uczącej się
3.2. Organizacja ucząca się w świetle dualistycznej koncepcji bytu
realnego
3.3. Organizacja ucząca się jako system
3.4. System idealny organizacji uczącej się
Pytania
Literatura zalecana
Rozdział 4. Funkcje kierownicze
4.1. Funkcja identyfikacji
4.2. Funkcja organizowania
4.3. Funkcja komunikowania
4.4. Wytyczne realizacji funkcji kierowniczych
Pytania
Literatura zalecana
Część 2. Kompetencje pracownicze a rozwój organizacji
Rozdział 5. Istota i komponenty kompetencji pracowniczych
5.1. Kompetencje pracownicze w ujęciu statycznym
5.2. Dynamiczne ujęcie kompetencji pracowniczych
5.3. Talenty pracownicze
Pytania
Literatura zalecana
Rozdział 6. Kluczowe kompetencje organizacji źródłem przewagi konkurencyjnej
6.1. Geneza i istota kluczowych kompetencji organizacji
6.2. Kluczowe kompetencje przedsiębiorstwa pochodną kompetencji
pracowniczych
6.3. Holistyczne założenia analizy kompetencji w organizacji
6.4. Kompetencyjny model tworzenia wartości w organizacji
Pytania
Literatura zalecana
Rozdział 7. Kompetencje pracownicze determinantą kapitału intelektualnego
organizacji
7.1. Kapitał intelektualny składnikiem wartości organizacji
7.2. Kompetencje pracownicze podstawą analizy kapitału intelektualnego
organizacji
7.3. Założenia i wytyczne analizy kapitału intelektualnego
Pytania
Literatura zalecana
Rozdział 8. Kompetencje menedżerskie czynnikiem rozwoju organizacji
8.1. Rola menedżerów w rozwoju organizacji
8.2. Rola menedżerów według teorii wzrostu przedsiębiorstwa
E.T. Penrose
8.3. Role menedżerów w organizacji uczącej się
8.4. Kompetencje menedżerskie jako zdolność odgrywania ról
Pytania
Literatura zalecana
Rozdział 9. Metody i techniki kształtowania kompetencji pracowniczych w
organizacji uczącej się
9.1. Źródła rozwoju kompetencji pracowniczych
9.2. Znaczenie szkoleń na stanowiskach pracy
9.3. Instrumenty rozwoju kompetencji pracowniczych
Pytania
Literatura zalecana
Część 3. Kształtowanie kompetencji pracowniczych w organizacji uczącej się
Rozdział 10. Formułowanie funkcji kompetencji pracowniczych
10.1. Systemowa interpretacja funkcji kompetencji pracowniczych
10.2. Funkcje kompetencji pracowniczych na tle podejścia sytuacyjnego
10.3. Funkcje kompetencji a kategorie pracy
Pytania
Literatura zalecana
Rozdział 11. Metodologiczne aspekty kształtowania kompetencji
11.1. Wytyczne z perspektywy nowoczesnych koncepcji zarządzania
11.2. Benchmarking - imitacja
11.3. Zarządzanie wiedzą - wzmacnianie
11.4. Reengineering - modelowanie
11.5. Ramowa metodyka kształtowania kompetencji pracowniczych
Pytania
Literatura zalecana
Rozdział 12. Szkolenia off-the-job w organizacji uczącej się
12.1. Rola szkoleń off-the-job
12.2. Zakres szkoleń off-the-job
12.3. Integracja szkoleń on- i off-the-job w działaniu czysto umysłowym
Pytania
Literatura zalecana
Rozdział 13. Zmienne sterowania procesami rozwoju kompetencji
13.1. Cel i podłoże procesów rozwoju kompetencji pracowniczych
13.2. Model rozwoju kompetencji pracowniczych
13.3. Kontrolowanie i motywowanie
Pytania
Rozdział 14. Metoda oceny kompetencji pracowniczych w oparciu o logikę zbiorów
rozmytych
14.1. Przesłanki zastosowania metody
14.2. Kompetencje pracownicze jako zmienna lingwistyczna
14.3. Wnioskowanie przybliżone na zmiennych lingwistycznych
Pytania
Literatura zalecana
Rozdział 15. Scenariusze doskonalenia kompetencji pracowniczych
15.1. Założenia koncepcji planowania scenariuszowego
15.2. Etapy opracowywania scenariuszy w organizacji uczącej się
15.3. Transformacja funkcji kompetencji pracowniczych
Pytania
Literatura zalecana
Rozdział 16. Instrumenty stymulujące zarządzanie wiedzą
16.1. Promowanie zaangażowania pracowników
16.2. Organizacyjne instrumenty wspierające innowacje
16.3. Sposoby generowania pomysłów
Pytania
Literatura zalecana
Zakończenie
Bibliografia
Słowniczek
Indeks
220 stron, oprawa miękka