W polskiej praktyce gospodarczej obserwuje się dynamiczny rozwój rozmaitych więzi
(relacji) między podmiotami rynku. W obliczu rosnącej zmienności otoczenia
kształtowanie więzi między podmiotami nabiera nowej jakości. Relacje te są znane
jedynie a priori, gdyż nie były dotąd rozpoznane. Skłoniło to nas do podjęcia
badań, które stworzyłyby empiryczną bazę dla weryfikacji hipotez odnoszących się do
charakteru i możliwości kształtowania relacji między różnymi podmiotami rynku.
Celem niniejszego opracowania była identyfikacja, ocena i dokonanie typologii
relacji zachodzących między podmiotami na wybranych rynkach w Polsce w kontekście ich
zmiennych uwarunkowań.
Badaniami objęto rynki: dóbr szybkozbywalnych, wybranych dóbr trwałych, usług
medycznych oraz usług bankowych. Wyniki badań powinny szczególnie zainteresować
menedżerów przedsiębiorstw produkcyjnych, handlowych oraz usługowych, które już
budują lub dopiero zamierzają kształtować, świadomie w przyszłości, relacje z
różnymi podmiotami ze swojego otoczenia. Wnioski z badań mogą też zainspirować ich
do dalszych poszukiwań w sferze możliwości kształtowania i utrwalania korzystnych
relacji z różnymi podmiotami.
Spis treści:
Wstęp (K. Bilińska-Reformat)
Część I. Teoretyczne podstawy relacji rynkowych
Rozdział 1. Uczestnicy rynku jako podmioty relacji
1. Przedsiębiorstwa jako podmioty rynkowe (J. Wiechoczek)
1.1. Pojęcie przedsiębiorstwa w różnych dyscyplinach naukowych
1.2. Rodzaje przedsiębiorstw i kryteria ich podziału
1.3. Cele przedsiębiorstwa
1.4. Powiązania przedsiębiorstwa z otoczeniem
2. Indywidualne podmioty konsumpcji (A. Burgiel)
2.1. Pojęcia konsumenta i gospodarstwa domowego
2.2. Zachowania konsumentów i gospodarstw domowych
2.3. Typy, struktura i cechy gospodarstw domowych
3. Instytucje rynkowe i regulacyjne (I. Sowa, J. Zrałek)
3.1. Pojęcie i cechy instytucji rynkowych i regulacyjnych
3.2. Rodzaje i zadania instytucji rynkowych
Rozdział 2. Relacje podmiotów rynkowych w teorii marketingu
1. Relacje w paradygmatach marketingu (M. Rajzer)
1.1. Istota relacji rynkowych
1.2. Podstawowe paradygmaty marketingu
1.3. Cele przedsiębiorstwa a paradygmaty marketingu
1.4. Cele przedsiębiorstwa w marketingu relacji
2. Istota i zakres relacji (K. Rupik)
3. Klasyfikacja relacji i ich elementy (XT. Rupik)
4. Relacje w teorii konsumpcji (S. Smyczek)
Rozdział 3. Uwarunkowania kształtowania relacji podmiotów rynkowych
1. Charakterystyka współczesnego otoczenia przedsiębiorstw (K.
Bilińska-Reformat)
2. Zewnętrzne uwarunkowania relacji (B. Reformat)
2.1. Uwarunkowania ekonomiczne
2.2. Uwarunkowania techniczno-technologiczne
2.3. Uwarunkowania społeczno-kulturowe
2.4. Uwarunkowania polityczno-prawne
3. Wewnętrzne uwarunkowania budowy relacji (K. Bilińska-Reformat, J. Matysiewicz)
3.1. Zasoby przedsiębiorstwa jako uwarunkowania wewnętrzne budowy relacji pomiędzy
podmiotami rynkowymi
3.2. Wpływ zasobów przedsiębiorstwa na kreowanie długoterminowych relacji z partnerami
rynkowymi
Cześć II. Wyniki badań empirycznych
Rozdział 4. Charakterystyka badanych rynków
1. Charakterystyka rynku FMCG (K. Bilińska-Reformat)
2. Charakterystyka rynku odzieżowego (K. Rupik)
3. Charakterystyka rynku usług medycznych - wybrane aspekty (J. Matysiewicz)
4. Charakterystyka rynku usług bankowych (S. Smyczek)
5. Charakterystyka rynku dóbr trwałych (J. Wiechoczek)
Rozdział 5. Metodyka badań empirycznych sektora przedsiębiorstw
1. Ogólne założenia badań bezpośrednich (A. Burgiel, W. Hantke)
2. Metodyka badań bezpośrednich przedsiębiorstw (A. Burgiel, W. Hantke)
3. Charakterystyka próby badanych przedsiębiorstw (J. Wiechoczek)
Rozdział 6. Wyniki badań bezpośrednich przedsiębiorstw w sferze budowy relacji
1. Relacje przedsiębiorstw działających na rynku FMCG z wybranymi podmiotami
rynkowymi i ich determinanty - wyniki badań (K. Bilińska-Reformat)
2. Relacje przedsiębiorstw odzieżowych z wybranymi podmiotami rynkowymi i ich
determinanty - wyniki badań (K. Rupik)
3. Relacje jednostek usług medycznych z podmiotami na rynku i ich determinanty - wyniki
badań (J. Matysiewicz)
4. Relacje banków z wybranymi podmiotami i ich determinanty - wyniki badań (S. Smyczek,
J. Zralek)
5. Relacje przedsiębiorstw działających na rynku dóbr trwałych z wybranymi podmiotami
i ich determinanty - wyniki badań (J. Wiechoczek)
Rozdział 7. Metodyka badań empirycznych klientów indywidualnych
1. Metodyka badań bezpośrednich klientów indywidualnych (A. Burgiel, W.
Hantke)
2. Charakterystyka próby klientów indywidualnych (J. Wiechoczek)
Rozdział 8. Wyniki badań prowadzonych wśród klientów indywidualnych
1. Wyniki badań uzyskane wśród klientów placówek handlowych FMCG (K. Bilińska-Reformat,
B. Reformat)
1.1. Relacje klientów z placówkami handlowymi i ich determinanty - wyniki badań
1.2. Identyfikacja determinant relacji placówka handlowa - klient na podstawie analizy
czynnikowej
2. Wyniki badań uzyskane wśród klientów indywidualnych kupujących odzież (K. Rupik)
2.1. Relacje klientów z dostawcami odzieży i ich determinanty - wyniki badań
2.2. Identyfikacja determinant relacji dostawca odzieży-klient na podstawie analizy
czynnikowej
3. Wyniki badań uzyskane wśród pacjentów korzystających z usług placówek medycznych
(J. Matysiewicz)
3.1. Relacje pacjentów z jednostkami medycznymi i ich determinanty -wyniki badań
3.2. Identyfikacja determinant relacji jednostka medyczna-pacjent na podstawie analizy
czynnikowej
4. Wyniki badań uzyskane wśród klientów indywidualnych banków (A. Burgiel, I. Sowa)
4.1. Relacje klientów z bankami i ich determinanty - wyniki badań
4.2. Identyfikacja determinant relacji bank-klient na podstawie analizy czynnikowej
5. Wyniki badań uzyskane wśród klientów indywidualnych nabywających dobra trwałe (J.
Wiechoczek)
5.1. Relacj e nabywców mebli ze sprzedawcami i ich determinanty - wyniki badań
5.2. Identyfikacja determinant relacji sprzedawca mebli-klient na podstawie analizy
czynnikowej
5.3. Relacje nabywców AGD ze sprzedawcami i ich determinanty - wyniki badań
bezpośrednich
5.4. Identyfikacja determinant relacji sprzedawca AGD-klient na podstawie analizy
czynnikowej
5.5. Relacje nabywców samochodów osobowych ze sprzedawcami oraz markami samochodów i
ich determinanty - wyniki badań
5.6. Identyfikacja determinant relacji sprzedawca samochodów osobowych - klient oraz
marka producenta - klient na podstawie analizy czynnikowej
Zakończenie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
Spis wykresów
408 stron, oprawa miękka