Każdy z nas jest w różnym stopniu konsumentem produktów branży fonograficznej,
rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, dlaczego muzyka dociera do nas w takiej lub innej
formie. Pomińmy chwilowo tak oczywiste przykłady jak kupno płyty lub uczestnictwo w
koncercie. Muzyka dociera do nas także za pośrednictwem mediów od radia do Internetu.
Pojawia się ona w filmach i reklamach, często decydując o ich powodzeniu. Towarzyszy
nam także niejednokrotnie w trakcie zakupów w sklepie lub podczas przejażdżki
hotelową windą. Za tymi pozornie oczywistymi momentami obcowania z muzyką kryje się
potężny, skomplikowany system przepływu środków pieniężnych od osób i instytucji
korzystających z muzyki do wytwórni oraz artystów ją tworzących i wykonujących.
Czy poznanie i analiza tego jak funkcjonuje ten system nie jest fascynującym wyzwaniem?
Postęp technologiczny – wynalezienie metod kompresji dźwięku (plik mp3) oraz
upowszechnienie się Internetu – całkowicie zmieniają dotychczasowe sposoby
dystrybucji i konsumpcji muzyki, stopniowym zmianom powinien podlegać również system
praw autorskich. Taki obrót spraw nie jest jednak na rękę dużym wytwórniom muzycznym.
Wmawiają one opinii publicznej, że tzw. „piractwo internetowe” godzi w interesy
artystów. W dyskusjach tych niejednokrotnie dominują emocje, a zdecydowanie brakuje
podejścia merytorycznego.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1.
Narodziny i rozwój branży fonograficznej
1.1. Historyczne podstawy handlu dobrami kultury
1.2. Historia branży fonograficznej w latach 1877 -1954
1.3. Historia branży fonograficznej w latach 1955-1999
Rozdział 2.
Organizacja biznesu muzycznego
2.1. Struktura biznesu muzycznego: model trzech strumieni
2.2. Rodzaje i struktura wytwórni muzycznych
2.3. Prawne uwarunkowania działalności fonograficznej
2.4. Ekonomiczne aspekty działalności fonograficznej
2.5. Kontrakt: z czego żyje artysta nagrywający?
Rozdział 3.
Marketing muzyki w tradycyjnym modelu funkcjonowania branży fonograficznej
3.1. Produkt branży fonograficznej w modelu tradycyjnym
3.2. Dystrybucja produktów fonograficznych
3.3. Promocja produktów branży fonograficznej
3.4. Cena jako instrument marketingu na rynku fonograficznym
Rozdział 4.
Rynek muzyczny w czasach upowszechniania się Internetu
4.1. Internet.+ plik mp3 = ?
4.2. "Piractwo internetowe" versus "dostęp do dóbr kultury"
4.3. Narodziny handlu plikami muzycznymi
4.4. Zmiany na rynku muzycznym i krótkowzroczność marketingowa firm fonograficznych
Rozdział 5.
Nowy biznes muzyczny
5.1. Dystrybucja płyt za pomocą Internetu
5.2. Sklepy z plikami funkcjonujące według modelu "płać za ściągnięcie"
(pay-per-download)
5.3. Model subskrypcyjny
5.4. Superdystrybucje (model "Weed")
5.5. Serwisy reklamowe
5.6. Telefonia mobilna i rynek dzwonków do telefonów
5.7. Strategia "ofert pakietowych"
5.8. Netaudio
5.9. Serwisy społecznościowe
5.10. Blogi
5.11. Agregatorzy
5.12. Największe wytwórnie muzyczne w nowej rzeczywistości
5.13. Wytwórnie niezależne w warunkach rozwoju marketingu muzyki on-line
5.14. Nowe modele dla indywidualnych artystów
5.15. Perspektywy rozwoju nowej fonografii
Podsumowanie
Spisy i Bibliografia
Spis ramek
Spis rysunków
Spis tabel
Spis wykresów
Bibliografia
Spis stron internetowych, do których nawiązuje tekst, a których nie wymieniono w
bibliografii
304 strony, oprawa miękka