- Precyzyjne dane, oparte na raportach i literaturze dotyczącej sytuacji kobiet w
biznesie
- Męski i kobiecy sposób zarządzania
- Zalety zarządzania opartego na partnerstwie
- Kształtowanie świadomości społecznej w zakresie dyskryminacji kobiet
Kobiety stanowią ponad połowę naszego społeczeństwa. Są świetnie wykształcone,
odporne na frustrację i stres. Doskonale wiedzą, czym jest empatia, i potrafią używać
jej na co dzień. W pracy sumienne i dokładne, działają równie kreatywnie, a mniej
autokratycznie od swoich kolegów. Ich sposób zarządzania, różny od męskiego, jest
kwintesencją stylu demokratycznego -- efektywnego, holistycznego, opartego na komunikacji
i partnerstwie oraz płaskich strukturach. Dlaczego więc tak niewiele kobiet zajmuje
kierownicze stanowiska najwyższego szczebla?
Kobiety tylko w jednym przegrywają z mężczyznami -- brakuje im pewności siebie i
wiary we własny sukces. Te cechy, z lubością podsycane w zdominowanych przez mężczyzn
organizacjach, wypływają ze stosunkowo krótkiego doświadczenia kobiet w sferze
publicznej. W szczególny sposób dotyczy to stanowisk menedżerskich. Jednak we
współczesnym biznesie potrzebne są inne wartości niż te, które wytworzyła męska
kultura pracy. Dzisiejszy rynek opiera się przede wszystkim na gospodarce wiedzy i
usług, struktury organizacyjne ulegają spłaszczeniu, a menedżerowie dostrzegają
korzyści płynące z różnorodności. Koniec z zarządzaniem przez strach. Przyszedł
czas na zarządzanie przez partnerstwo!
Co daje kobiecy styl zarządzania? Pozwala firmie sprawniej wpisać się w
potrzeby nowoczesnej gospodarki i osiągać lepsze wyniki finansowe. A wszystko to z
wrodzonym wdziękiem i klasą!
- Interaktywny styl kierowania, zgodny z życiowym doświadczeniem
kobiet-menedżerów.
- Nastawienie na współpracę i komunikację międzyludzką.
- Kobiece myślenie kontekstowe i postrzeganie firmy jako całości.
- Sposoby walki ze szklanym sufitem.
Spis treści:
Wstęp (5)
Rozdział 1. Kobiety w zarządzaniu: jak jest (9)
- Im wyższy szczebel, tym mniej kobiet (9)
- Dyskryminacja kobiet ma charakter systemowy (23)
- Kobiety wciąż zarabiają mniej, także na stanowiskach kierowniczych (28)
- Własna firma jako ucieczka przed dyskryminacją i szklanym sufitem (42)
Rozdział 2. Geneza sytuacji: dlaczego tak jest (61)
- Wielowiekowy brak dostępu do edukacji (61)
- Stereotypy i uprzedzenia dotyczące płci (70)
- Stereotypy a stanowiska kierownicze (78)
- Brak wiary we własne możliwości i umiejętności (87)
- Obowiązki rodzinne (91)
- Brak solidarności kobiet (96)
Rozdział 3. Współczesne zarządzanie potrzebuje kobiet: może być lepiej
(101)
- Zasady nowoczesnego zarządzania (101)
- Style męskie i kobiece (109)
- Menedżerki a właścicielki firm (127)
- Rozwój usług i społeczeństwa obywatelskiego (133)
- Różnorodność zasobów pracy (137)
Rozdział 4. Więcej kobiet w zarządzaniu - to się opłaca, więc co można
zrobić? (145)
- Ustawodawstwo wyrównujące szanse (145)
- Dobre praktyki firm (151)
- Kształtowanie świadomości kobiet (159)
- Przekonanie mężczyzn, że warto zatrudniać kobiety (168)
Zakończenie (171)
Bibliografia (177)
Skorowidz (189)
200 stron, A5, oprawa miękka