W książce przedstawiono warunki dobrego zaplanowania całego procesu
szkoleniowego oraz sprawnej i skutecznej jego realizacji.
Poruszono problemy związane z identyfikacją i analizą potrzeb szkoleniowych. Opisano
działania i narzędzia umożliwiające zaspokojenie tych potrzeb. Omówiono różne
metody szkoleniowe pod kątem ich przydatności, uwzględniając specyfikę uczenia się
osób dorosłych. Podkreślono znaczenie pracy grupowej, a także doboru miejsca i czasu
szkolenia. Zwrócono uwagę na cele i sposoby oceny jego efektów oraz na pomiar jego
skuteczności. Przedstawiono najważniejsze wymagania stawiane trenerom, od umiejętności
których w dużej mierze zależą wyniki przedsięwzięcia szkoleniowego.
Książka jest przeznaczona dla obecnych i przyszłych szkoleniowców. Skorzystają z niej
zarówno osoby mające przygotowanie pedagogiczne, jak i te, które go nie mają. Będzie
też z pewnością przydatna dla studentów, którzy przygotowują się do działalności
trenerskiej.
Spis treści:
Wstęp
1. Edukacja dorosłych - geneza i rozwój koncepcji
1.1. Podstawowe pojęcia
1.2. Rozwój idei kształcenia ustawicznego i edukacji dorosłych
1.3. Współczesne zadania i funkcje edukacji dorosłych
2. Rozwój człowieka dorosłego
2.1. Pojęcie dorosłości
2.2. Uwarunkowania rozwoju człowieka dorosłego
2.3. Fazy rozwoju człowieka dorosłego i etapy kariery zawodowej
3. Charakterystyka odrębności uczenia się osób dorosłych
3.1. Pojęcie procesu uczenia się
3.2. Specyfika uczenia się dorosłych
3.3. Warunki optymalizujące uczenie się
4. Formy i metody kształcenia ludzi dorosłych
4.1. Edukacja dorosłych w formach szkolnych i pozaszkolnych
4.1.1. Kształcenie w formach szkolnych
4.1.2. Kształcenie w formach pozaszkolnych
4.2. Strategie kształcenia dorosłych
4.3. Tradycyjne metody wykorzystywane w kształceniu dorosłych
4.3.1. Metody oparte na dominującej roli wykładowcy
4.3.2. Tradycyjne metody oparte na pracy w grupie
4.3.3. Samokształcenie jako metoda uczenia się dorosłych
4.4. Alternatywne metody edukacji dorosłych
4.4.1. Treningi psychologiczne
4.4.2. Szkolenia outdoor
4.4.3. E-learning
4.4.4. Tworzenie środowiska wspierającego uczenie się
5. Modele szkolenia pracowników w organizacjach
5.1. Definicje i rodzaje szkolenia
5.2. Cele podnoszenia kwalifikacji
5.3. Modele szkolenia pracowników w organizacjach
6. Projektowanie szkolenia
6.1. Cykl szkoleniowy
6.2. Identyfikacja i analiza potrzeb szkoleniowych
6.2.1. Wymiary określania potrzeb szkoleniowych
6.2.2. Osoby biorące udział w określaniu potrzeb szkoleniowych
6.2.3. Metody i techniki określania potrzeb szkoleniowych
6.2.4. Raport końcowy
6.3. Projektowanie programu szkolenia
6.3.1. Cele szkolenia
6.3.2. Ramy czasowe szkolenia
6.3.3. Dobór treści
6.3.4. Formy pracy
6.3.5. Projektowanie procesu oceny skuteczności szkolenia
6.3.6. Planowanie działań poszkoleniowych
6.4. Przygotowanie pomocy i materiałów dydaktycznych
6.4.1. Rodzaje pomocy i materiałów szkoleniowych
6.4.2. Proces przygotowania materiałów
6.4.3. Stosowanie materiałów szkoleniowych
7. Realizacja szkolenia
7.1. Formy i metody szkolenia
7.1.1. Formy szkolenia
7.1.2. Metody szkolenia
7.1.3. Kryteria doboru formy i metody szkolenia
7.1.4. Inne metody
7.2. Przeprowadzanie szkolenia
7.2.1. Przygotowania do rozpoczęcia szkolenia
7.2.2. Miejsce szkolenia i aranżacja przestrzeni
7.2.3. Rozpoczęcie szkolenia
7.2.4. Sekwencja działań w trakcie szkolenia
7.2.5. Praca w grupach i podgrupach
7.3. Warunki efektywnego szkolenia
7.3.1. Działania niezbędne przed szkoleniem
7.3.2. Działania niezbędne w trakcie szkolenia
7.3.3. Działania niezbędne po zakończeniu szkolenia
8. Analiza i ocena efektów szkoleń
8.1. Znaczenie oceny skuteczności i efektywności szkoleń
8.2. Model oceny skuteczności szkoleń według D. L. Kirkpatricka
8.3. Narzędzia oceny skuteczności szkoleń na poszczególnych poziomach
8.3.1. Ocena reakcji uczestników na szkolenie
8.3.2. Ocena efektów uczenia się
8.3.3. Ocena zmian w zachowaniu uczestników
8.3.4. Ocena efektów szkolenia dla organizacji
9. Cechy i umiejętności trenera
9.1. Zadania i role trenera
9.2. Umiejętności trenera wspierające uczenie się
9.2.1. Umiejętność porozumiewania się
9.2.2. Umiejętność wzbudzania zainteresowania zajęciami
9.2.3. Umiejętność motywowania do uczenia się
9.3. Umiejętności trenera przydatne w trudnych sytuacjach
9.3.1. Podtrzymywanie uwagi uczestników
9.3.2. Rozwiązywanie konfliktów
9.3.3. Radzenie sobie z trudnymi uczestnikami
9.4. Rozwój osobisty trenera
Zakończenie
Bibliografia
228 stron