Korporacja bywa kojarzona z pełnym oddaniem firmie, pracoholizmem oraz
byciem „bardziej pracownikiem niż człowiekiem”. Takie modus vivendi umożliwia
pięcie się po szczeblach kariery, a przynajmniej utrzymanie stanowiska.
Autorka konfrontuje te obiegowe opinie z badaniami postaw indywidualistycznych,
ukazując konflikt Ja – instytucja. Maja Biernacka pokazuje, że współcześnie jest on
strukturalnym elementem relacji pracownik – instytucja, a nie jedynie kwestią
organizacji przedsiębiorstwa, wynikową lokalnych uwarunkowań czy „charakteru
narodowego” bądź świadectwem indywidualnych problemów pracownika.
Autorka w sposób oryginalny i twórczy dotyka zasadniczego dziś dla wielu ludzi
problemu – zgodności z własnym Ja jako podstawowego motywu współczesnego,
ponowoczesnego myślenia i działania.
prof. dr hab. Bogdan W. Mach
Teza Biernackiej, z którą zgadzam się całkowicie, głosi, że pracoholizm rozumiany
może być jedynie na tle kultury indywidualizmu; jest on soczewką, w której znakomicie
widoczne są podstawowe zjawiska zachodzące we współczesnej kulturze.
prof. dr hab. Andrzej Szpociński
Maja Biernacka – socjolog (doktorat – Instytut Studiów
Politycznych PAN) i tłumacz (studia translatorskie – Instytut Lingwistyki Stosowanej
UW), adiunkt w Instytucie Socjologii Uniwersytetu w Białymstoku, wykłada w Collegium
Civitas, mieszka w Warszawie.
Spis treści:
WSTĘP
ROZDZIAŁ I
OD WSPÓLNOTY NORMATYWNEJ DO WŁASNEGO JA. PROCES INDYWIDUALIZACJI
1. My i oni, czyli o kondycji ludzkiej w starożytności.
Cywilizacyjne uwarunkowania marności bytu
2. Dechomenon i natura wszechrzeczy, czyli o marności bytu w świecie człowieka -
najprzedniejszego ze stworzeń
3. Siła wspólnoty normatywnej w kulturze europejskiej
4. Dobre znaczy swojskie. Reakcje moralne na dehermetyzację wspólnoty u progu
industrializacji
5. Erozja dystynkcji: my i oni. Iluzja rozkładu prawdziwej moralności
6. Bóg, moralność, szczęście i własne Ja
7. Indywidualizacja a tożsamość człowieka.
Kim jestem? - Jestem sobą
8. Dystynkcja Ja i nie-Ja
9. Negocjacje własnego Ja
ROZDZIAŁ II
EROZJA WSPÓLNOTY NORMATYWNEJ A PRACOHOLIZM, CZYLI JAK TO SIĘ STAŁO, ŻE
NAZWALIŚMY JAPOŃCZYKÓW PRACOHOLIKAMI
ROZDZIAŁ III
INDYWIDUALIZM W KULTURZE AMERYKAŃSKIEJ
1. Mit indywidualizmu w kulturze Ameryki. Polska inspiracja
2. Protomit indywidualizmu. W świecie tradycji amerykańskiej
3. Mit indywidualizmu. Indywidualne cele, działania i sukces
4. Indywidualizm popularny
ROZDZIAŁ IV
INDYWIDUALIZACJA A PRZEMIANY AMERYKAŃSKIEGO ŚWIATA PRACY
1. Praca w etosie protestanckim. Sukces Ameryki a wspólnota normatywna
2. The sky is the limit. Amerykański kult sukcesu
3. Praca w świecie konsumpcji i jego ideologia
4. Pierwsze symptomy fermentu amerykańskiej wspólnoty normatywnej
5. Erozja amerykańskiego etosu pracy. "Człowiek psychologiczny"
6. W kierunku samorealizacji
7. "Nowa Rasa" w Ameryce. Poszukiwanie własnego Ja
ROZDZIAŁ V
INDYWIDUALIZM-KOLEKTYWIZM A POSTAWY ZAWODOWE W POLSKIEJ MYŚLI SPOŁECZNEJ I W
BADANIACH
1. Indywidualizm-kolektywizm w polskiej myśli a rzeczywistość społeczna
2. Pokomunistyczna scheda postaw a sukces, pieniądz i bogactwo w percepcji Polaków
3. Ubóstwo i bezrobocie jako czynniki postaw wobec pracy w społeczeństwie polskim
4. Kolektyw, praca i przemiany systemowe w Polsce
ROZDZIAŁ VI
INDYWIDUALIZM W POSTAWACH ZAWODOWYCH. PRACOWNICY BRANŻY KONSULTINGOWEJ
1. Wprowadzenie i zakres badań. Hipotezy
2. Dobór próby i charakterystyka osób badanych
3. Metoda badań
3.1. Dyspozycje do wywiadu kwestionariuszowego
4.Pracownicy branży konsultingowej o sobie: własne Ja, życie zawodowe i sfera prywatna
4.1. Zaangażowanie w pracę zawodową. Pracoholizm
4.2. Droga zawodowa. Wzorce. Poczucie zmiany Ja podczas kariery zawodowej
4.3. Sukces i kariera
4.4. Samostanowienie zawodowe
4.5. Samorealizacja przez pracę
4.6. Czas wolny i życie prywatne
4.7. Wartości a postawy zawodowe
4.8. Wnioski
5. Badania uzupełniające. Matematycy akademiccy o sobie: własne Ja, życie zawodowe i
sfera prywatna
6. Porównanie: grupa zasadnicza-grupa uzupełniająca
ROZDZIAŁ VII
TYPY IDEALNE W PROCESIE INDYWIDUALIZACJI
ANEKS
Załącznik 1
Załącznik 2
ZAKOŃCZENIE
LITERATURA CYTOWANA
316 stron, A5, oprawa miękka