|
MUZEUM JAKO PRZEDSIĘBIORSTWO ŁATWO I PRZYSTĘPNIE O ZARZĄDZANIU
MATT G. / INSTYTUCJĄ KULTURY / wydawnictwo: ALETHEIA, 2009, wydanie I cena netto: 46.20 Twoja cena 43,89 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Muzeum jako przedsiębiorstwo : Łatwo i przystępnie o zarządzaniu instytucją
kultury
Muzeum jest nie tylko miejscem gromadzenia i ochrony dzieł sztuki, lecz również
obszarem, w którym dochodzi do podstawowego dla kultury konfliktu między nostalgią
czasu zapamiętanego a dynamiką popychającą nas ku przyszłości. Muzeum jest
kwintesencją czasu przyszłego - tu rozgrywa się zasadnicze pytanie o kształt
publicznego zarządzania kulturą. Europejskie instytucje kultury niechętnie rozstają
się z przywiązaniem do dominowania na rynku sztuki. W wielu narodowych galeriach i
muzeach element podsycania populistycznych, nastawionych na konserwację raczej niż na
rewolucję gustów publiczności, jest wciąż bardzo żywy i skuteczny. Podnoszone
niekiedy w polskiej prasie żądanie „urynkowienia" kultury nie ma wystarczającego
uzasadnienia w tradycji europejskiej. Stoi za nim inny postulat — by pieniądze
podatnika łożone na kulturę poddać szczególnej „społecznej" kontroli. Mamy tu
do czynienia z postulatem niebezpiecznym - łączącym liberalny dogmat o tzw. rynku z
populizmem, wynikającym w znacznej mierze z niechęci do współczesnej sztuki. Efekty
tego typu myślenia owocowały w ostatnich latach atakami na publiczne galerie sztuki.
Liberalizm w sferze upowszechnienia sztuki nie jest bowiem możliwy do pogodzenia z
aspiracjami współczesnej sztuki, która z trudnością przebija się do szerszej
publiczności, l właśnie dlatego instytucjonalna i finansowa ochrona tej sztuki jest
nieodzowna.
Hanna Wróblewska
227 stron, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|