Książka jest prezentacją wyników drugiej części badań dotyczących
trudnych tematów w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi.
Tematyka i metodologia prezentowanych w publikacji opracowań jest zróżnicowana, stanowi
bowiem wyraz zarówno zainteresowań naukowych poszczególnych autorów, jak i stanu
zaawansowania prowadzonych przez nich badań. Wszystkie spaja jednak koncentracja na
założonej („trudnej") roli zasobów ludzkich, wspierających zdolności
adaptacyjne przedsiębiorstw stojących w obliczu wielu współczesnych wyzwań
rozwojowych.
Całość opracowania, uzupełniona nawet o tematy zagadnień omówionych w pierwszej
części publikacji, nie wyczerpuje jednak tej wielowątkowej i wieloaspektowej
problematyki, niemniej jednak stanowi istotny krok na drodze ku realizacji takiego
zadania.
Spis treści:
Wprowadzenie (Beata Jamka)
Restrukturyzacja i zmiana ekonomiczna - Europejski Fundusz Społeczny jako
instrument wspierający zdolności adaptacyjne pracowników, przedsiębiorców i
przedsiębiorstw (Anna Kwiatkiewicz)
1. Wstęp
2. Definicja terminu - restrukturyzacja czy zmiana ekonomiczna?
3. Europejski Fundusz Społeczny - filozofia instrumentów wsparcia
4. Podsumowanie
Zarządzanie wiekiem 50+ jako wyzwanie współczesnych przedsiębiorstw (Beata
Jamka)
1. Zarządzanie wiekiem jako obszar zarządzania różnorodnością
2. Obraz trzech pokoleń na rynku pracy
3. Przemiany demograficzne i aktywność zawodowa ludności Polski a pracownicy 50+
4. Program rządowy „Solidarność pokoleń" a obawy pracodawców wobec
pracowników 50+
5. Zarządzanie wiekiem wyzwaniem społecznie odpowiedzialnych przedsiębiorstw
Polityka równości płci - przesłanki i instrumenty (Joanna Górska)
1. Podstawy prawne i założenia prawa równościowego
2. Unijne regulacje dotyczące równości płci
3. Wpływ regulacji międzynarodowych na prawo polskie
4. Inicjatywy programowe na rzecz równości płci
5. Dobre praktyki na poziomie przedsiębiorstwa
„Etyczna kultura" przedsiębiorstwa a zachowania pracowników
(Dariusz Turek)
1. Wprowadzenie
2. „Etyczna kultura" przedsiębiorstwa
Funkcje kompetencji społeczno-psychologicznych w doskonaleniu organizacji
„opartej na wiedzy" (Stanisław Konarski, Dariusz Turek)
1. Wprowadzenie
2. Rola i funkcje kompetencji społeczno-psychologicznych w doskonaleniu „organizacji
wiedzy"
3. Znaczenie kompetencji społeczno-psychologicznych w budowie „organizacji wiedzy"
Poszukiwanie przez pracodawców optymalnych rozwiązań w zakresie rozwoju
pracowników (Marzena Fryczyńska)
1. Pojęcie rozwoju pracowników
2. Podmioty odpowiedzialne za rozwój pracowników
3. Założenia i cele badania
4. Podsumowanie
Komunikowanie w procesach zmian (Beata Chmielewiec)
1. Wprowadzenie
2. Potrzeba komunikacji
3. Podsumowanie
Bibliografia
160 stron, B5, oprawa miękka