Istotą zarządzania przedsiębiorstwami jest podejmowanie decyzji. Studiujący
zarządzanie strategiczne, marketing i finanse przygotowują się do tego, poznając
liczne teorie i modele oraz ilustrujące ich znaczenie przykłady, A jednak, czy można
przygotować się do podejmowania decyzji bez rozwiązywania rzeczywistych problemów?
W swym znakomitym zbiorze studiów przypadków Marian Moszoro tworzy warunki
analizy sytuacji przedsiębiorstw, które stoją w obliczu konieczności dokonywania
różnorodnych wyborów.
Pokazuje problemy związane z ogólną strategią przedsiębiorstwa, strategią
marketingową oraz decyzjami z dziedziny finansów. Dzięki ukazaniu rynkowego tła tych
decyzji oraz indywidualnej perspektywy decydentów w przedsiębiorstwach odtwarza
fragmenty rzeczywistości życia gospodarczego. Analiza tych uwarunkowań dostarcza
doświadczeń potrzebnych w procesie podejmowania trafnych decyzji biznesowych.
Prezentowane w książce studia przypadków zostały przygotowane do ośmiu
ogólnopolskich edycji konkursu Fundacji Edukacyjnej Przedsiębiorczości, dla kursów
podyplomowych MBA oraz kursów menedżerskich prowadzonych m.in. przez autora, w których
uczestniczyło ponad 1200 osób. W trakcie tych zajęć została potwierdzona
użyteczność zamieszczonego w książce materiału w procesie doskonalenia
umiejętności podejmowania decyzji.
Studia przypadków są pogrupowane według obszarów dyscyplin naukowych i rodzaju
poruszanych zagadnień dydaktycznych wraz z sugerowaną literaturą uzupełniającą.
Obejmują: zarządzanie strategiczne, marketing, finanse i etykę.
Spis treści:
O autorze
str. 9
Podziękowania
str. 11
Wstęp metodyczny - nauczanie zarządzania z wykorzystaniem studiów przypadków
str. 13
Część I. Studia przypadków z zakresu zarządzania strategicznego i
marketingu
str. 29
Reuters Serwis Polski
str. 31
Wprowadzenie nowego produktu
Reproserwis (A)
str. 55
Restrukturyzacja przedsiębiorstwa
Ediko (A)
str. 69
Rozwój produktu
Doradztwo Gospodarcze DGA (A)
str. 96
Pozycjonowanie firmy
Wydawnictwo Zwierciadło
str. 122
Pozycjonowanie produktu; strategia judo
Telewizja Polska
str. 134
Strategia konkurowania; strategia sumo
RadTech (A)
str. 156
Strategia-intrategia
Część II. Studia przypadków z zakresu finansów
str. 167
Reproserwis (B)
str. 169
Sprawozdania finansowe; restrukturyzacja kapitałowa
Vet Center: ocena inwestycji
str. 177
Analiza opłacalności projektów inwestycyjnych
Doradztwo Gospodarcze DGA (B)
str. 180
Wycena spółki przed pierwotną ofertą publiczną akcji
RadTech (B)
str. 194
Wycena spółki dla funduszu Private Equity
Fundusz poręczeniowy FEP
str. 203
Zarządzanie ryzykiem kredytowym
Ediko (B)
str. 210
Leasing zwrotny, Value at Risk
Farma wiatrowa
str. 219
Project finance
Część III. Studia przypadków oparte na wybranych fragmentach filmów
fabularnych
str. 241
Wall Street
str. 243
Etyka w finansach
Cudze pieniądze
str. 247
Maksymalizacja zysku dla akcjonariuszy vs. społeczna odpowiedzialność biznesu
Bibliografia
str. 253
256 stron, B5, oprawa miękka