W pracy przedstawiono
zarządzanie konkurencyjnością jako nową filozofię zarządzania organizacjami
publicznymi, odnosząc ją do zarządzania przedsiębiorstwami.
W części pierwszej
zaprezentowano różnice w zarządzaniu przedsiębiorstwem i organizacją publiczną ze
względu na wiązkę celów kierunkowych. Wskazano istotę zarządzania strategicznego w
obu rodzajach instytucji i zasady konkurowania na rynku. Problematykę podstaw filozofii
konkurowania na współczesnym polskim rynku ilustrują praktyczne opisy przypadków
zachowań rynkowych Biblioteki Głównej Akademii Ekonomicznej w Krakowie oraz specyfiki
konkurowania studenckiej organizacji AIESEC Polska.
Ideą przewodnią części
drugiej jest wskazanie otoczenia biznesu i otoczenia społecznego, jako zewnętrznego
źródła zdolności do konkurowania polskich przedsiębiorstw i organizacji publicznych.
Omówiono wymiary globalizacji jako megatrendu współczesnego otoczenia instytucji.
Modele makro-mikro i mezootoczenia biznesu i otoczenia społecznego analizowane są ze
względu na źródła wzrostu konkurencyjności instytucji i ich skutki dla kształtowania
polityki konkurowania na rynku. Przedstawiono znaczenie nowego wymiaru otoczenia -
otoczenia komunikacyjnego w kreowaniu zdolności do konkurowania przedsiębiorstw i
organizacji publicznych. Analizę otoczenia dopełnia przykład percepcji i oceny
województwa małopolskiego przez inwestorów zagranicznych.
Drugą charakterystyczną
cechą współczesnego otoczenia jest wzrost intensywności konkurencji praktycznie we
wszystkich segmentach rynku. Zatem od efektywności badania konkurentów zależy
skuteczność kreowania zdolności do konkurowania zarówno przedsiębiorstw, jak i
organizacji publicznych. Temu poświęcono trzecią część pracy. Analizę ukierunkowano
na źródła i pozyskiwanie informacji o konkurentach oraz podstawowe metody ich badania w
przedsiębiorstwach i organizacjach publicznych.
W części czwartej
przedstawiono znaczenie przedsiębiorczości i innowacji w kreowaniu zdolności do
konkurowania na rynku, jako wewnętrznego źródła konkurencyjności przedsiębiorstw i
organizacji publicznych. Uzasadniono potrzebę promowania i kreowania przedsiębiorczości
zarówno w organizacjach publicznych, takich jak: szkoły, teatry, muzea, jak również w
przedsiębiorstwach małych i dużych. Pokazano praktykę stosowania koncepcji
przedsiębiorczości wewnętrznej i rozpinanie instytucji (spin-off).
Kolejnym wewnętrznym
czynnikiem kreowania zdolności do konkurowania na rynku jest restrukturyzacja
organizacyjna i wdrażanie nowoczesnych koncepcji zarządzania. Przedstawiono możliwości
zastosowania koncepcji lean management i reengineeringu w organizacjach publicznych i
przedsiębiorstwach przy uwzględnieniu zaawansowanej technologii informacyjnej; jak
również nowych form zarządzania konkurencyjnością poprzez zastosowanie organizacji
wirtualnej, opartej na kluczowych kompetencjach organizacji publicznej przedsiębiorstwa.
Granicą możliwości
poszukiwania szans i okazji wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw i organizacji
publicznych jest polityka konkurencji stosowana w Polsce, ale także w Unii Europejskiej.
Przedstawiono zasady polityki rozwoju konkurencji w Polsce, ze szczególnym
ukierunkowaniem na ochronę prawną, ilustrując ją przykładami stosowania nieuczciwej
konkurencji. Ponadto uwagę poświęcono ochronie konkurencji na Jednolitym Rynku
Europejskim i zakresowi harmonizacji polskiego prawa do prawa europejskiego.
Obowiązujące zasady polityki konkurencji zilustrowano przykładami postanowień Komisji
Europejskiej w obszarze opiniowania strategii fuzji światowych koncernów,
wykorzystywania dominującej pozycji przez przedsiębiorstwa i organizacji imprez
sportowych.
Działania na rzecz
kształtowania zdolności do konkurowania i osiąganie trwałej przewagi konkurencyjnej
powinny być głównym celem praktyki zarządzania strategicznego zarówno w
przedsiębiorstwach, jak i organizacjach publicznych.
Dla menedżerów organizacji
publicznych książka może być przewodnikiem w zdobywaniu wiedzy z zakresu nowoczesnego
zarządzania strategicznego. Natomiast menedżerowie małych, średnich i dużych
przedsiębiorstw znajdą w książce odpowiedzi na nurtujące ich pytania, dotyczące
kierunków rozwoju ich firm w rzeczywistości zdominowanej presją globalizacji i
integracji z Unią Europejską. Studentom studiującym nauki ekonomiczne i humanistyczne w
zakresie zarządzania pozwoli przygotowywać się do przedmiotów kursowych i
kierunkowych.
243 strony