Prowadzenie firmy wymaga nie tylko kapitału finansowego i
zastosowania nowoczesnej techniki, ale także umiejętności pracy z zatrudnionymi
ludźmi, opartych na wiedzy wynikającej z przemyśleń i wyciągania praktycznych
wniosków z teorii organizacji, ekonomii i psychologii zarządzania. Szczególnie na
kierowniczych i odpowiedzialnych, specjalistycznych stanowiskach są i będą coraz
częściej wymagane kompetencje niezbędne dla harmonizacji interesów firmy i
pracowników. Głównym przesłaniem pracy z ludźmi jest taka organizacja procesów, w
tym zwłaszcza personalnych, która zapewni osiąganie ważnych celów przedsiębiorstwa
oraz spełnienie aspiracji i oczekiwań załogi.
Opracowanie
rozpoczęto od wyjaśnienia znaczenia metody pracy z ludźmi dla osiągania sukcesów firm
i satysfakcji związanych z nimi ludzi. Popularne tezy o roli potencjału ludzkiego zaadaptowano
do potrzeb sprawniejszych działań organizatorów procesów współczesnej ery
zarządzania, która narzuca wysokie wymagania w kwestiach wiedzy i umiejętności
kierowania ludźmi. Rekonwersja myślenia i praktyki kierowania jest nieuchronna, bowiem
decyzje kierownicze w każdym przypadku mają charakter osobowy i dotykają pracowników.
Stopień skuteczności kierowania procesami personalnymi zależy
przede wszystkim od umiejętności rozwiązywania społecznych problemów firmy. W
rozdziale drugim omówiono metody, które przesądzają o skuteczności integrowania
pracowników w efekcie kojarzenia interesów firmy i jej załogi. Jawi się wiodący
kierunek zarządzania organizacją - współdziałanie w nowoczesnych strukturach poprzez
kształtowanie wspólnoty celów i interesów.
Rozdział
trzeci poświęcony jest fundamentalnemu problemowi kultury organizacji. Starano się
wskazać nie tylko poprawną koncepcję kultury organizacji, ale i takie instrumenty
kierowania, które prowadzą do ukształtowania pożądanych cech kultury firmy. Bez
kultury organizacji każda, nawet najlepsza metoda bierze w łeb.
Organizację
procesów personalnych i jej unowocześnianie pokazuje rozdział czwarty. Odchudzanie
organizacji wnika w głąb ich struktury, a proces ten postępuje coraz szybciej. Wymaga
on wspierania mądrymi decyzjami osób rozwiązujących te problemy. Zwrócono uwagę na
sprzężenia tych kwestii z sieciowymi strukturami organizacji. Paradygmat, jawiący się
dzisiaj i w najbliższej przyszłości brzmi: modernizacja firmy to zmiany dzięki ludziom
i z myślą o nich.
Rozwiązania
i metodyka przeobrażeń w zasobach pracy wypełniają treść rozdziału piątego. Sięgnięto
do nowinek w tej sferze zarządzania, pokazano sprawdzone już sposoby przeprowadzania
niezbędnych zmian. Współczesne koncepcje oparte są na przekonaniu, że firmę trzeba
postrzegać jako wspólnotę celów i dostrajać ją do wymagań otoczenia jako
całościową organizację, a nie poszczególne elementy struktur.
Na
zakończenie podano propozycje ukierunkowania procesów rozwoju marki firmy przez
właściwe kierowanie działaniami pracowników oraz wskazówki, które mogą być
przydatne praktycznie dla wzmacniania kondycji firmy i poprawy samopoczucia pracowników.
159 stron, miękka oprawa