wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 22.00 20,90   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

ZACHOWANIA ORGANIZACYJNE PRZEDSIĘBIORSTW


MAJECKA B.

wydawnictwo: WUGDAŃSK, 2002, wydanie I

cena netto: 22.00 Twoja cena  20,90 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Książka oddawana właśnie do rąk Czytelnika zajmuje się rozważaniami na temat zachowań organizacyjnych przedsiębiorstw. Pojęcie to związane jest przede wszystkim ze sposobem postrzegania przez otoczenie przedsiębiorstw podejmujących określone działania. Zachowanie dowolnego podmiotu jest bowiem zewnętrznym obrazem aktywności podejmowanej przez niego, a zmierzającej do dostosowania się do zastanych warunków lub do ich zmiany. Każdy podmiot, włączając w to również podmioty gospodarcze, zachowuje się w określony sposób, który może stać się jego cechą charakterystyczną i poprzez to być jego atutem w walce o wytworzenie pozytywnego wizerunku. A, jak wiadomo, dobry wizerunek przedsiębiorstwa jest jednym z podstawowych elementów umożliwiających odniesienie sukcesu rynkowego.

Istnieje jeden dobry sposób, aby zrozumieć, jak osiągnąć sukces w działalności gospodarczej. Trzeba uczyć się na sukcesach i porażkach innych. Trzeba tylko w inteligentny, czasami innowacyjny sposób skorzystać z doświadczeń. Tymi doświadczeniami, z których można niewątpliwie skorzystać, są zachowania innych podmiotów gospodarczych i umiejętne ich naśladownictwo. Aby jednak umieć naśladować akceptowane w otoczeniu zachowania, należy w pierwszym rzędzie umieć je badać i równocześnie posiadać umiejętność powielania rozwiązań funkcjonalnych zastosowanych w obserwowanych podmiotach. Powielanie użytecznych rozwiązań stosowanych w przedsiębiorstwach, które odniosły sukces w swojej działalności, może być jedną z dróg do zagwarantowania również sobie, przynajmniej w jakimś stopniu, sukcesu.

Powyższe czynniki zadecydowały o wyborze tematu niniejszego opracowania, którego głównym celem jest analiza zachowań przedsiębiorstw wraz z czynnikami, które odpowiedzialne są za ich generowanie w podziale na trzy poziomy organizacyjne. Przede wszystkim zwrócono uwagę na zachowania występujące wewnątrz organizacji, czyli na zachowania jednostek - stanowiące pierwszy poziom analizy i grup, których zachowania analizowane są jako drugi poziom organizacyjny. Trzecim, najbardziej ogólnym poziomem analizy są zachowania generowane przez organizacje jako całość. Wynikiem rozważań umieszczonych w tej książce jest klasyfikacja zachowań organizacyjnych przedsiębiorstw.

Wiedza z zakresu zachowań organizacyjnych przedsiębiorstw pozwala na zrozumienie wagi, którą każdy podmiot powinien przykładać do tego, jak się zachowuje. Pozwala też na obserwację i wyszczególnienie powszechnie akceptowanych w gospodarce zachowań i na ich podstawie opracowywania własnych sposobów postępowania w celu odniesienia sukcesu rynkowego.

Cała książka dzieli się umownie na trzy części. Pierwsza z nich to prezentacja założeń teorii zachowań organizacyjnych i wszelkich aspektów, które warto w tym kontekście rozważać. Druga zawiera wyniki badań zachowań firm dających się zaobserwować na rynku usług transportowych. Trzecia część jest poświęcona systematyce zachowań organizacyjnych przedsiębiorstw już na poziomie ogólnym, bez odnoszenia się do konkretnych przedsiębiorstw. Całość pracy zawiera się w pięciu rozdziałach.

W rozdziale pierwszym zostały przedstawione podstawowe założenia teorii zachowań organizacyjnych przedsiębiorstw ze szczególnym uwzględnieniem organizacji jako podmiotu badań tejże teorii. Ponadto zaprezentowane zostały wartości poznawcze, jakie mogą posiadać badania zachowań podmiotów gospodarczych.

Czynniki determinujące zachowania organizacji gospodarczych stały się przedmiotem rozważań rozdziału drugiego. Determinantami zachowań organizacyjnych zostały uznane: charakter organizacji, jej otoczenie wraz z bodźcami, które z niego płyną oraz decyzje podejmowane w podmiocie gospodarczym.

Rozdział trzeci to opis zachowań organizacyjnych przedsiębiorstw w podziale na trzy poziomy analizy. Pierwszy poziom, na którym ujawniają się zachowania organizacyjne, to jednostki, poszczególni ludzie - uczestnicy organizacji. Kolejny poziom to grupy w organizacji i specyficzne ich cechy, decydujące o ich zachowaniach organizacyjnych. Trzeci, ostatni poziom analizy dotyczy zachowań organizacji jako całości. Na poziomie tym wyróżnione zostały trzy główne czynniki, decydujące o tym, jak organizacja jako całość się zachowuje. Są to: struktura organizacyjna rozważanego podmiotu, posiadana przez daną organizację misja oraz procesy uczenia się, którym powinna podlegać każda organizacja gospodarcza.

W rozdziale czwartym znalazły się wyniki obserwacji rynku usług transportowych. Przedsiębiorstwa funkcjonujące w transporcie stały się przykładowymi obiektami generującymi określone zachowania. Analiza zachowań przedsiębiorstw w pierwszym rzędzie dotyczyła systemów podmiotowych transportu. Swoje miejsce znalazły też w tym rozdziale rozważania dotyczące stopnia kształtowania poszczególnych poziomów funkcjonalnych przedsiębiorstw przez rynek. Kolejną kwestią omawianą w tym rozdziale są działania podejmowane przez poszczególne przedsiębiorstwa transportowe jako odpowiedź na wymagania strony popytowej tego rynku. Znalazły się więc w tym rozdziale przykłady konkretnych zachowań przedsiębiorstw, dające się zaobserwować na rynku transportowym. Dokonano ich analizy w podziale na trzy grupy zachowań: dekoncentracyjne, przystosowawcze i rozwojowe. Zachowania dekoncentracyjne zostały zidentyfikowane jako charakterystyczne zwłaszcza dla początkowego okresu transformacji gospodarczej w Polsce. Zachowania przystosowawcze prezentowane były w mniejszym lub większym stopniu przez wszystkie przedsiębiorstwa transportowe przez cały okres, który upłynął od roku 1989. Kolejnymi zachowaniami, które udało się zidentyfikować na rynku transportowym, to zachowania rozwojowe - swoiste dla tych przedsiębiorstw, które wcześniej zagwarantowały sobie trwałe uczestnictwo w rynku.

Rozdział piąty poświęcony został prezentacji zachowań, które mogą być generowane w różnych sytuacjach przez dowolne przedsiębiorstwa. Najważniejszym elementem tej części książki jest umieszczona tu ogólna klasyfikacja zachowań organizacyjnych przedsiębiorstw. Z pewnością nie jest to prezentacja całościowa, skończona. Nie wyczerpuje ona tematu, jest jednak pewną propozycją, która może stać się przyczynkiem do dyskusji nad różnorodnością zachowań przedsiębiorstw. Może też posłużyć jako początek użytecznych rozważań nad możliwymi sposobami zachowywania się we współczesnej gospodarce.

Prezentacja tematu, zwłaszcza teorii zachowań, chociaż oparta na bogatej literaturze z dziedziny zarządzania organizacjami, nie byłaby pełna bez literatury z zakresu psychologii i socjologii organizacji. Jednak podstawową metodą badawczą był opis przypadków poszczególnych przedsiębiorstw, które zaczerpnięte zostały w głównej mierze z obserwacji oraz z prasy fachowej i codziennej. Następnie metodą dedukcji zostały sformułowane wnioski oparte na badaniu materiałów źródłowych oraz licznych dyskusjach w gronie specjalistów.

138 stron

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022