W serii "Warsztaty
menedżerskie" ukazały się dwie części tryptyku Anny Murdoch, poświęconego
praktycznym zagadnieniom w public relations: "Język public relations" (1998) i
"Prezentacje i wystąpienia w public relations" (2000). Teraz dołącza do nich
"Komunikowanie w kryzysie". Książki są w pełni autonomiczne, można
posługiwać się nimi oddzielnie - w zależności od bieżących potrzeb w różnych
dziedzinach zarządzania oraz w polityce. Razem stanowią komplet, uzupełniają się i
wzbogacają nawzajem.
Książka zawiera praktyczne
wskazówki dotyczące postępowania przed, w trakcie i po sytuacji kryzysowej w
organizacji oraz kampanii naprawiającej i wspierającej wizerunek firmy po kryzysie.
Autorka wskazuje, jak planować i organizować działania antykryzysowe, jak zarządzać
komunikacją w kryzysie, jak współpracować z otoczeniem zewnętrznym, a zwłaszcza
mediami, oraz jak zaplanować i monitorować przepływ informacji wewnątrz organizacji. W
książce przedstawiono dziesiątki przykładów oraz studiów przypadków, które
podzielono na minikryzysy, kryzysy i megakryzysy. Przykłady pochodzą z takich firm, jak
Winiary, Coca-Cola, Kredyt Bank, Citibank i inne banki, jak również z hipermarketów i
przedsiębiorstw usługowych. Autorka opisuje też działania naprawcze podczas dwóch
wielkich kryzysów - powodzi w Polsce w 1997 r. i ataku na Światowe Centrum Handlu 11
września 2001 r. Każdy rozdział kończy się serią pytań do dyskusji w grupie lub
refleksji indywidualnej oraz ćwiczeń, np. napisanie komunikatu prasowego w momencie
wybuchu kryzysu.
Książka przeznaczona jest
dla menedżerów ds. public relations, kadry zarządzającej wyższego i średniego
stopnia, a zwłaszcza kierowników i specjalistów ds. zarządzania zasobami ludzkimi, jak
również dla studentów wyższych uczelni i słuchaczy podyplomowych studiów
menedżerskich.
Spis treści
Wstęp
1. Co to jest kryzys?
1.1. Definicje kryzysu
1.2. Kryzys z punktu widzenia public relations
1.3. Problem w zarządzaniu a kryzys
1.4. Typy sytuacji kryzysowych
1.5. Skutki plotek, pogłosek, spekulacji, szeptanek ...
1.6. Jak przygotować się do sytuacji kryzysowej?
1.7. Jak zachowywać się w czasie kryzysu?
1.8. Pytania i ćwiczenia
2. Komunikowanie w firmie -
klient wewnętrzny
2.1. Zmiana to potencjalny
kryzys
2.2. Jak wprowadzać zmiany?
2.3. Cele kampanii komunikacyjnej
2.4. Język komunikacji kryzysowej
2.5. Przekazywanie złej wiadomości
2.6. Jak zwalniać pracowników bez wywołania (mini)kryzysu?
2.7. Przykład kampanii informacyjnej przed zmianą w firmie
2.8. Pytania i ćwiczenia
3. Skandal w mediach
3.1. Skargi klientów
3.2. Pytania i ćwiczenia
4. Studia przypadków
4.1. Pleśń w serkach Danone
4.2. Salmonella w zupach Winiar
4.3. Bakterie w coca-coli
4.4. Wypadek na budowie
4.5. Konflikt w "Almirenie"
4.6. Morderstwo w Kredyt Banku
5. Megakryzysy
5.1. Powódź w Polsce w 1997
r.
5.2. Atak na World Trade Center
6. Pytania i zagadnienia do
dyskusji
Zakończenie
Bibliografia
178 stron