Jeśli przyjrzymy się współczesnym
instytucjom gospodarczym i administracyjnym jako systemom dynamicznym, to można
stwierdzić, że na efekty ich funkcjonowania wpływa gama czynników. Jednak organizacje
są systemami społecznymi, na które składa się osobowość, postawy, uczucia, a przede
wszystkim zachowania ich członków. Ale owe zachowania są wyznaczone przez określone
wzorce, idee, sposoby myślenia, procedury reagowania itp., które łącznie można
nazwać kulturą organizacji. (...)
Dokonując syntetycznej oceny książki uważam, że jest to praca idąca dalej w stosunku
do innych, nielicznych zresztą, opracowań na ten temat. Wskazano w niej nie tylko na
istotę zjawiska kultury organizacji, jej funkcjonowanie i znaczenie dla zarządzania
firmami. Autorka zaproponowała własną oryginalną metodykę, kształtowania pożądanej
kultury organizacyjnej. Wskazała na te obszary zarządzania przedsiębiorstwami, które są
najbardziej czułe na zmiany w kulturze organizacji i jednocześnie, w formie sprzężenia
zwrotnego, poprzez odpowiednio ukształtowane zachowania organizacyjne kadr menedżerskich
i pracowników, pozwalające na "korektę kursu" zgodnie ze strategią firmy i
zmianami w jej otoczeniu.
prof. dr hab. Arkadiusz Potocki
Spis treści
List do Czytelników
zamiast wstępu
1. Kultura
organizacji. Czym jest i dlaczego warto się nią zajmować?
1.1. Istota i treść kultury organizacji
1.2. Znaczenie kultury organizacji
1.3. Typologia kultury organizacji
2. Zmiana kultury
organizacji. Czym jest i jak ją przeprowadzić
2.1. Możliwość kształtowania kultury organizacji
2.2. Istota i przyczyny zmian kultury organizacji
2.3. Proces "korekty kursu"
2.4. Kierowanie zmianą kulturową
3. Metody "korekty
kursu". Jakie są i jak je stosować?
3.1. Zarządzanie zasobami ludzkimi
3.2. Rozwiązania organizacyjne
3.3. Formy pracy kierowniczej
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Załącznik
161 stron