Istotne znaczenie dla
osiągania, podtrzymywania i wzmacniania przewagi konkurencyjnej na rynku ma kapitał
ludzki. Co więcej, wiedza i kompetencje uznawane są przez niektórych ekonomistów za
ostateczne i jedyne źródło przewagi komparatywnej na progu XXI wieku. Najważniejszymi
jej elementami są odpowiednio ustrukturyzowane zasoby, a zwłaszcza rzadkie, unikatowe
umiejętności, które stanowią tzw. kluczowe kompetencje organizacji. Ich kształtowanie
nie jest zadaniem łatwym, choć pilnym i koniecznym w sytuacji, gdy tylko 1/3 polskich
przedsiębiorstw jest konkurencyjna na rynkach międzynarodowych. Autorzy tej książki -
pracownicy naukowi Katedry Zarządzania Zasobami Pracy SGH - szczegółowo przestawiają
problem budowania potencjału konkurencyjności opartego na unikatowej konfiguracji
zasobów, zdolności i kompetencji; rolę zarządzania kapitałem ludzkim w tworzeniu
kluczowych kompetencji; przesłanki efektywnego rozwoju pracowników; kształtowanie
kariery jako instrument stabilizacji kadr; prokonkurencyjne instrumenty motywacyjne;
kreację kapitału ludzkiego przez kulturę; wykorzystanie narzędzi inter-, intra- i
ekstranetowych do zarządzania zasobem ludzkim. Rozważania ilustrowane są wynikami
badań przeprowadzonych na próbie 300 przedsiębiorstw.
Spis treści
Wstęp
Rozdział I Budowanie
potencjału konkurencyjności (Mirosława Rybak)
1. Pojęcie
konkurencyjności
2. Budowanie przewagi konkurencyjnej na zasobach, zdolnościach i kompetencjach
3. Budowanie zdolności i kompetencji jako proces uczenia się przedsiębiorstwa
4. Kluczowe kompetencje jako zasoby wiedzy
5. Audyt wiedzy i kapitału intelektualnego
Rozdział II Zarządzanie
kapitałem ludzkim a kluczowe kompetencje (Mirosława Rybak)
1. Definicja kapitału
ludzkiego
2. Rola zarządzania potencjałem pracy w kreacji wartości i unikalności kapitału
ludzkiego
3. Szkolenie i rozwój pracowników: aspekty teoretyczne i diagnoza badanych
przedsiębiorstw
Rozdział III Ocena
efektywności rozwoju kapitału ludzkiego (Joanna Górska)
1. Diagnoza kluczowych
kompetencji
2. Outsourcing funkcji pomocniczych
3. Doskonalenie kompetencji
4. Projektowanie metod wspomagających doskonalenie kluczowych kompetencji
5. Ocena efektywności szkolenia
Rozdział IV Kształtowanie
elastycznej struktury kapitału ludzkiego (Kazimierz Makowski)
1. Istota wewnętrznego
rynku pracy
2. Radykalne ("twarde") metody równoważenia wewnętrznego rynku pracy
3. Ewolucyjne metody równoważenia wewnętrznego rynku pracy
4. Prognostyczno-zapobiegawcze kierowanie zatrudnieniem (PZKZ)
5. PZKZ a restrukturyzacja zatrudnienia
Rozdział V Kierowanie
karierą pracowników instrumentem stabilizacji kadr (Beata Jamka)
1. Kapitał ludzki jako
podstawowe źródło konkurencyjności przedsiębiorstw
2. Zmiana roli i cech charakteryzujących pracowników
3. Płynność kadr jako czynnik osłabiający kapitał ludzki firmy
4. Zarządzanie karierą
Rozdział VI
Prokonkurencyjne instrumenty motywowania (Marta Juchnowicz)
1. Formy wynagrodzeń za
efekty
2. Sposoby wynagradzania za efekty indywidualne
3. Zasady wynagradzania za efekty zespołowe
4. Zakładowe formy wynagradzania za efekty
5. Programy korporacyjne
6. Ograniczenia systemów wynagrodzeń za efekty
Rozdział VII Kreacja
kapitału ludzkiego przez kulturę (Alicja Sajkiewicz)
1. Zależności pomiędzy
kapitałem ludzkim i kulturą
2. Różnice w kulturze organizacji
3. Strategia zmian w kulturze organizacji
4. Kultura organizacji w świetle badań
5. Metody zarządzania kapitałem ludzkim zorientowane na kulturę
Rozdział VIII Narzędzia
inter-, intra- i ekstranetowe w realizacji funkcji ZZL (Tomasz Rostkowski)
Literatura
159 stron