Uszlachetnianiu materii w
procesie pracy towarzyszy często degradacja człowieka. Skutki tej degradacji ponosi,
oprócz całego społeczeństwa, poszkodowany i pracodawca. Określenie reguł
postępowania w ciągle zmieniających się procesach pracy stawia przed osobami
kształtującymi dziedzinę warunków pracy niezwykle trudne zadanie sprawiedliwego
wyważenia faktycznych interesów zatrudnionych i pracodawców - wbrew pozorom zbieżnych
w odleglejszej perspektywie. Obserwacja przepisów prawnych dotyczących bezpieczeństwa
pracy w Polsce na przestrzeni ostatnich trzydziestu lat prowadzi do wniosku, że ryzyko
zawodowe związane z wykonywaniem pracy z formalnego punktu widzenia nie istniało.
Ustawa z dnia 30 marca 1965
r. o bezpieczeństwie i higienie pracy (Dz.U. Nr 13, póz. 91) - art. l pkt l: "Zakład
obowiązany jest zapewnić pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy
wyłączające zagrożenie ich życia i zdrowia" - nie wskazywała obowiązku
formułowania zagrożenia istniejącego przy określonych pracach, gdyż w myśl tej
ustawy zagrożenie takie nie miało prawa istnieć, a gdy istniało, stanowiło
wykroczenia przeciwko prawom pracownika (ustawa uchylona z dniem l stycznia 1975 r.).
Zmiana nastąpiła po
wprowadzeniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. Nr 24, póz. 141). W
artykule 207 określającym generalne obowiązki zakładu z zakresu bhp ustalono, że
zakład jest obowiązany zapewnić pracownikowi bezpieczne i higieniczne warunki pracy
oraz że realizacja wyżej wymienionego obowiązku powinna stanowić nieodłączny element
działalności zakładu. Z punktu widzenia prawa pracy powyższe sformułowanie
wskazywało na potrzebę dokonywania ocen stanu bhp w zakładzie, ale nie definiowało
stopnia ryzyka, które ponosi pracownik i pracodawca narażający swoje zdrowie i życie.
Szereg wytycznych, instrukcji, wyjaśnień ministerstw, uchwał dotyczących przedmiotowej
sprawy było w tym okresie "niepublikowanych". Niedostępne dlaogółu były
unormowania prawne Unii Europejskiej i Międzynarodowej Organizacji Pracy.
Po roku 1989 prace
zmierzające do unifikacji przepisów prawa polskiego z obowiązującymi w Europie objęty
również prawo pracy, wprowadzając element uformalnienia zarządzania ryzykiem zawodowym
w procesie pracy. Zastosowano zmianę treści art. 215 ustawy Kodeks pracy, to jest
wprowadzenie pojęcia ryzyka zawodowego, o którego istnieniu i zakresie zakład
obowiązany jest informować pracownika (Dz.U. z 1991 r. Nr 55, póz. 237). Usytuowanie
przedmiotowego normatywu w rozdziale III art. 215 ustawy Kodeks pracy wskazywało na
ograniczenie działania prawa w zakresie informacji o ryzyku zawodowym do zagrożeń
związanych z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia w środowisku pracy.
Po wprowadzeniu zmian w
Kodeksie pracy ustawą z dnia 2 lutego 1996 r. (Dz.U. Nr 24, póz. 110) umieszczony
został w art. 226 zapis dotyczący obowiązków związanych z szeroko pojętym ryzykiem
zawodowym: "pracodawca jest obowiązany informować pracowników o ryzyku zawodowym,
które wiąże się z wykonywaną pracą, oraz o zasadach ochrony przed
zagrożeniami".
Szczegółowe obowiązki
pracodawcy określone zostały w § 39 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej
z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
(Dz.U. Nr 129, póz. 844, zm.: Dz.U. z 2002 r. Nr 91,póz. 811).
Uformalnienie oceny stopnia
ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą jest niezbędne do określenia potrzeby
działań prewencyjnych oraz przedstawiania pracownikowi narażonemu na ryzyko informacji
o tym, co mu grozi i jak może się przed tym ustrzec. Nawet gdyby poinformowany o ryzyku
kandydat na pracownika miał zrezygnować z przyjęcia pracy, informacja taka przy
prowadzeniu szkolenia bhp jest obowiązkowym, nieodłącznym elementem demokracji i
pierwszym warunkiem skuteczności prowadzonej prewencji. Uświadomienie istnienia ryzyka
zawodowego w formie udokumentowanej, określonej i wymiernej jest dla pracodawcy podstawą
poprawnego zarządzania bezpieczeństwem pracy.
152 STRONY