Każdy z nas w większym lub mniejszym stopniu zna zasady zachowania
przyjęte w biznesie, jednak wiele osób nie ma pewności co do poprawności swego
zachowania.
Biznesmeni podczas ważnych spotkań zastanawiają się, czy dokonują
prawidłowej prezentacji osób, czy w odpowiednim momencie podają swoją wizytówkę, czy
miejsce zaproponowane klientowi jest stosowne, czy wypada zaprosić klienta na lunch, czy
mężczyzna mężczyźnie może pomóc w założeniu płaszcza itd. W ten sposób, zamiast
skupić się na prowadzeniu rozmowy i tworzeniu miłej atmosfery, koncentrują się na
szczegółach, które tak naprawdę powinny wynikać z nawyków. Brak ugruntowanej wiedzy
w zakresie etykiety powoduje brak pewności siebie i brak swobody w kontaktach
międzyludzkich, a biznes na całym świecie opierał się i opiera właśnie na
kontaktach.
Nie ulega bowiem wątpliwości, że w dzisiejszym świecie ostrej konkurencji
znajomość zasad etykiety bardzo się przydaje i pomaga w rozwoju zawodowych karier, w
budowaniu prestiżu firmy i własnego autorytetu.
Książka Ireny Kamińskiej-Radomskiej porusza różnorodne zagadnienia związane z
prowadzeniem biznesu, traktujące m.in. o nawiązywaniu kontaktów, profesjonalnym
wyglądzie czy radzeniu sobie podczas trudnych negocjacji. Jej książka jest napisana
kompetentnie w oparciu o własne doświadczenia i bogatą literaturę przedmiotu.
Spis treści:
Etykieta biznesu - quiz
Wstęp
Rozdział l: KOMUNIKACJA W BIZNESIE
1. Przedstawianie się -jak zrobić dobre pierwsze wrażenie
* Jak i kiedy się przedstawiać * Czego unikać *
2. Uścisk dłoni i inne formy powitania
* Jaki jest prawidłowy uścisk dłoni * Błędy najczęściej popełniane przy powitaniu
* Kto pierwszy wyciąga dłoń do powitania? * W jakiej kolejności należy ściskać
dłonie? * W jakich sytuacjach powinno się ściskać dłoń? *
3. Kontakt wzrokowy
* Prawidłowy kontakt wzrokowy * Niewłaściwy kontakt wzrokowy *
4. Formy przedstawiania osób
* Tytułowanie * Tytuły kurtuazyjne *
5. Jak zapamiętywać imiona i nazwiska
* 11 kroków skutecznego zapamiętywania imion i nazwisk *
6. Wizytówki
* Wygląd wizytówki * Jak podać swą wizytówkę * Kiedy wymieniać się wizytówkami*
Komu można wręczyć swą wizytówkę * Co zrobić z otrzymaną wizytówką* Czy można
dać wizytówkę z odręcznymi poprawkami * Ważne wskazówki *
7. Mowa ciała
Faux-pas w komunikacji niewerbalnej *
8- Intonacja
* Faux-pas w intonacji*
9. Aktywne słuchanie
Percepcja * Interpretacja * Zrozumienie - siła uprzejmego słuchania * Słuchanie - co
robić, a czego unikać*
10- Rozmowy telefoniczne
Najważniejsze zasady prowadzenia rozmowy telefonicznej * Trudne
sytuacje * Najbardziej przykre faux-pas popełniane przez telefon * Automatyczna
sekretarka i poczta głosowa * Telefon komórkowy * Najczęściej zadawane pytania
dotyczące korzystania z telefonu komórkowego "\'
11. Komunikacja elektroniczna .
* O jakich zasadach etykiety warto pamiętać w korespondencji przez Internet? *
12. Kultura na drodze
* O czym powinniśmy pamiętać na drodze *
Rozdział II: PRECEDENCJA
1. Zasady precedencji, czyli pierwszeństwa
* Precedencja w biznesie *
2. Zajmowanie miejsc na przyjęciu
* Uniwersalne zasady dotyczące każdego ułożenia miejsc podczas przyjęcia biznesowego
* Jak sobie radzić w trudnych sytuacjach * Sytuacje, w których przestrzegamy zasad
precedencji *
3. Zajmowanie miejsc w samochodzie
4. Precedencja w windzie
Rozdział III: WIZERUNEK BIZNESMENA
1. Ubiór służbowy
* Garderoba biznesmena * Garderoba kobiety biznesu *
2. Dostosowanie ubioru do typu urody i osobowości
* Jak stworzyć profesjonalny wizerunek będący w zgodzie z osobowością, naturalnym
wyglądem i charakterem pracy * 15 rad dotyczących wizerunku dla mężczyzn * 15 rad
dotyczących wizerunku dla kobiet *
3. Ubiór odpowiedni do okazji
* „Biała muszka" (frak) - formalny strój wieczorowy * Strój typu „biała
muszka" dla kobiety * Strój typu „czarna muszka" * Strój dzienny/żakiet/surdut
(formalny) * Ubranie sportowe lub sportowa elegancja * Co robic, gdy w zaproszeniu nie
określono, jaki strój jest wymagany?
Rozdział IV. Spotkania
Przyjęcia na stojąco
*Jak gość powinien przygotować się do przyjęcia na stojąco * Poruszanie się po sali
* Podstawowe zasady nawiązywania kontaktów podczas przyjęć na stojąco * Jakich tematów
nie poruszać * Przygotowanie bufetu * Jak korzystać z bufetu * Zachowanie gospodarzy
podczas przyjęć * Błędy najczęściej popełniane przez organizatorów przyjęć na
stojąco * Najczęściej popełniane przez gości faux-pas * Inne ważne wskazówki *
2. Przyjęcia przy stole
* Zaproroszenie * Potwierdzenie przyjęcia zaproszenia * Nakrycie do stołu
* Zaplanowanie menu * Menu indywidualne * Kartonik z nazwiskiem * Rodzaje serwisu *
Serwowanie napojów * Jak dobierać wina do dań
* Zbieranie brudnych naczyń * Aperitif * Orszak powitalny * Kolejność wchodzenia do
sali * Trzy zasady zajmowania miejsca przy stole * Co zrobić z torebką * Siedzenie,
postawa, ułożenie rąk i nóg * Zachowanie się przy stole * Serwetki * Kto pierwszy
zaczyna jeść * Rola gospodarza przy stole * Prowadzenie rozmowy przy stole * Sztuka
wznoszenia toastów * W jakiej kolejności sięgamy po sztućce * Posługiwanie się
sztućcami
* Niema mowa sztućców * Jak jeść różne potrawy * Przyjęcia herbatkowe * Pytania i
odpowiedzi * Faux-pas przy stole * Ciekawostki *
3. Zaproszenie gościa do restauracji
4. Seminaria, konferencje i inne spotkania
* Okazanie szacunku * Cele i rodzaje spotkań * Przygotowanie do spotkania - wskazówki
dla organizatora i prowadzących * Koszty * Zaproszenie na konferencję, seminarium,
szkolenie * Kogo należy zaprosić * Przygotowanie treści spotkania * Wygląd prezentera
* Spotkanie oficjalne * Spotkanie nieoficjalne * Przygotowanie uczestników do spotkania *
5. Negocjacje - „brudne chwyty" i jak się przed nimi bronić
* Najczęściej stosowane brudne chwyty i jak się przed nimi elegancko i skutecznie
bronić * Ważne wskazówki w negocjacjach międzynarodowych *
Odpowiedzi do quizu
6. Bibliografia
Słowo od Autorki
204 strony