Przedsiębiorstwa międzynarodowe, których aktywność znacznie wzrosła w
drugiej połowie dwudziestego wieku, działają obecnie w większości krajów świata i
posiadają duże możliwości wpływu nie tylko na sferę gospodarczą, ale także
polityczną i społeczną. Potencjał finansowy i technologiczny czyni je ważnymi
partnerami państw na arenie międzynarodowej. Jednak pomimo wzrostu znaczenia korporacji,
to państwa pozostają głównymi i nadrzędnymi podmiotami stosunków międzynarodowych.
Aleksandra Jarczewska-Romaniuk - doktor nauk humanistycznych w zakresie nauki o
polityce, zatrudniona na stanowisku adiunkta w Instytucie Stosunków Międzynarodowych
Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Absolwentka tego
wydziału oraz Ośrodka Studiów Amerykańskich UW. W swoich badaniach zajmuje się
działalnością przedsiębiorstw międzynarodowych, funkcjonowaniem gospodarki
światowej, relacjami transatlantyckimi, jak również wybranymi zagadnieniami polityki i
gospodarki Stanów Zjednoczonych.
SPIS TREŚCI
Spis tabel
Spis wykresów
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział I. Pojęcie i istota przedsiębiorstw międzynarodowych
I.1. Kwestie definicyjne i stosowana terminologia
I.1.1. Próba definicji
I.1.2. Pojęcia i definicje uzupełniające
I.2. Geneza, ewolucja, geograficzna i branżowa struktura zaangażowania przedsiębiorstw
międzynarodowych
I.2.1. Geneza przedsiębiorstw międzynarodowych
I.2.2. Ewolucja przedsiębiorstw międzynarodowych
I.2.3. Geograficzna i branżowa struktura zaangażowania przedsiębiorstw
międzynarodowych
I.3. Teoretyczne ujęcia działalności przedsiębiorstw międzynarodowych
I.3.1. Przedsiębiorstwa międzynarodowe w teoriach nurtu ekonomicznego
I.3.2. Przedsiębiorstwa międzynarodowe w teoriach nurtu politologicznego
Rozdział II. Specyfika uczestnictwa przedsiębiorstw międzynarodowych w
stosunkach międzynarodowych
II.1. Charakterystyka przedsiębiorstw międzynarodowych
II.2. Miejsce przedsiębiorstw międzynarodowych wśród uczestników stosunków
międzynarodowych
II.3. Porównanie potencjałów przedsiębiorstw międzynarodowych i państw
II.3.1. Materialne i pozamaterialne wyznaczniki pozycji państw i przedsiębiorstw
międzynarodowych
II. 3.2. Zestawienia potencjałów państw i przedsiębiorstw międzynarodowych
II.3.3. Siła przetargowa państw i przedsiębiorstw międzynarodowych
II.4. Przynależność narodowa i tożsamość przedsiębiorstw międzynarodowych
II.5. Interesy i cele państw oraz przedsiębiorstw międzynarodowych
Rozdział III. Narodowe i międzynarodowe uwarunkowania działalności
przedsiębiorstw międzynarodowych
III.1. Ogólne uwarunkowania działalności przedsiębiorstw międzynarodowych
III.2. Wewnętrzne regulacje państw wobec przedsiębiorstw międzynarodowych
III.3. Międzynarodowa działalność państw w zakresie regulacji aktywności
przedsiębiorstw międzynarodowych
III.3.1. Układy bilateralne
III.3.2. Regionalne instrumenty regulacji
III.3.3. Regulacje multilateralne
Rozdział IV. Funkcje przedsiębiorstw międzynarodowych w stosunkach
międzynarodowych
IV.1. Ekonomiczne funkcje przedsiębiorstw międzynarodowych
IV. 1.1. Udział przedsiębiorstw międzynarodowych w stymulacji rozwoju gospodarczego
państw
IV.1.2. Przedsiębiorstwa międzynarodowe jako zagrożenie dla rozwoju gospodarczego
państw
IV.2. Polityczne funkcje przedsiębiorstw międzynarodowych
IV.2.1. Udział przedsiębiorstw międzynarodowych we wzmacnianiu pozycji państw i
stabilizowaniu środowiska międzynarodowego
IV.2.2. Przedsiębiorstwa międzynarodowe jako zagrożenie dla suwerenności ipozycji
międzynarodowej państw
IV.3. Społeczne funkcje przedsiębiorstw międzynarodowych
IV.3.1. Udział przedsiębiorstw międzynarodowych w propagowaniu wspólnych wartości i
idei odpowiedzialności społecznej
IV.3.2. Udział przedsiębiorstw międzynarodowych w tworzeniu podziałów i problemów
społecznych
Zakończenie
Bibliografia
Periodyki i prasa codzienna
Strony internetowe
214 stron, oprawa miękka