Początkowo powiązana z normami etycznymi, po serii bankructw znanych firm społeczna
odpowiedzialność jest widziana w gospodarce globalnej jako jeden z najistotniejszych
elementów zarządzania, warunkujących stabilizację i rozwój przedsiębiorstwa.
Zagadnienia te, do niedawna uważane w Polsce za nieistotne, obecnie szczególnie wraz
z przystąpieniem do Unii Europejskiej, wchodzą do kanonu wiedzy i życia codziennego
polskiego menedżera.
Niniejsza praca jest pierwszą na polskim rynku tak kompetentnie i szeroko
opisującą problematykę społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa.
Podręcznik przygotowany specjalnie dla polskiego odbiorcy. Uwzględnia nowe prawa,
związane z wejściem Polski do Unii Europejskiej. Został napisany przystępnym
językiem. Zawiera indeks rzeczowy i bogatą bibliografię.
Mirosława Rybak - doktor habilitowany, profesor nadzwyczajny i
wieloletni wykładowca w Katedrze Gospodarowania Zasobami Pracy w Szkole Głównej
Handlowej w Warszawie.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Społeczna odpowiedzialność korporacji: aspekt historyczny i
teoretyczny
1.1.Charakter prawny korporacji
1.2.Społeczna odpowiedzialność biznesu - rys historyczny
1.3.Argumenty przeciwko społecznej odpowiedzialności
1.4.Argumenty na rzecz społecznej odpowiedzialności
Rozdział 2. Podstawowe modele społecznej odpowiedzialności
2.1.Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa - ujęcie współczesne
2.2.Modele społecznej odpowiedzialności: after profit i before profit obligation
2.2.1.Model after profit obligation
2.2.2.Model before profit obligation
2.3.Modele determinujące społecznie odpowiedzialne zachowanie przedsiębiorstw
2.4.Rodzaje postaw i reakcji społecznych przedsiębiorstw
2.5.Koncepcja interesariuszy (stakeholders) jako podstawa interpretacji społecznej
odpowiedzialności
2.5.1.Pojęcie i rodzaje interesariuszy
2.5.2.Podstawowe aspekty koncepcji interesariuszy
Rozdział 3. Odpowiedzialne zarządzanie korporacją: ujęcie wąskie i szerokie
3.1.Kontrola i nadzór nad przedsiębiorstwem (Corporate Governance)
3.2.Kontrola i nadzór korporacyjny w szerokim ujęciu
3.3.Rodzaje i ogólna charakterystyka wybranych systemów kontroli i nadzoru
korporacyjnego
3.3.1.Charakterystyka modelu zewnętrznego (anglosaskiego)
3.3.2.Charakterystyka modelu wewnętrznego (niemieckiego)
Rozdział 4. Władanie przedsiębiorstwem: odpowiedzialność wobec akcjonariuszy
a odpowiedzialność wobec interesariuszy
4.1.Nadzór właścicielski: odpowiedzialność w stosunku do akcjonariuszy
4.1.1.Istota nadzoru właścicielskiego
4.1.2.Struktura i kompetencje organów zarządzających spółką w modelu anglosaskim
4.1.3.Charakterystyka modelu dwupoziomowego (dualistycznego)
4.2.Reforma władania korporacyjnego - w kierunku odpowiedzialności wobec interesariuszy
Rozdział 5. Zarządzanie interesariuszami w systemie zarządzania strategicznego
przedsiębiorstwem
5.1.Identyfikacja interesariuszy przedsiębiorstwa
5.2.Identyfikacja interesów i oczekiwań interesariuszy
5.3.Wybór strategii i działań koniecznych do jej realizacji
5.4.Projektowanie polityki społecznej w procesie zarządzania strategicznego korporacją
5.5.Proces zarządzania strategicznego
5.5.1.Analiza otoczenia
5.5.2.Formułowanie celów
5.5.3.Formułowanie i ocena strategii
5.5.4.Wprowadzenie strategii w życie
5.5.5.Kontrola realizacji strategii
Rozdział 6. Etyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem
6.1.Uwarunkowania etyki osobistej
6.2.Przywództwo etyczne - sylwetki moralne menedżerów (kierowników)
6.3.Modele kierowania
6.4.Relacje między etyką osobistą a etyką organizacji
6.5.Kultura organizacyjna jako wyznacznik norm i wartości organizacyjnych
6.6.Wartości moralne w kulturze
Rozdział 7. Instytucjonalizacja etyki w zarządzaniu
7.1.Misja, wizja i strategia przedsiębiorstwa
7.2.Struktury i procedury organizacyjne
7.3.Polityka społeczna i programy etyczne
7.4.Kodeksy etyczne i standardy profesjonalne
7.5.Szkolenia etyczne
7.6.Etyczny wymiar procesu podejmowania decyzji
7.6.1.Podejście normatywne
7.6.2.Systemy etyczne jako podstawa i uzasadnienie wyborów
7.6.3.Testy etyczne jako podstawa decyzji etycznych
7.7.Skuteczne komunikowanie się - polityka otwartych drzwi
7.8.Nagradzanie respektujących i karanie łamiących obowiązujące standardy etyczne
7.9.Kontrola etyczna
7.9.1.Rzecznik - rady - komitety etyczne
7.9.2.Raporty i audyty społeczne
7.10.Mechanizmy zapobiegania i sprzeciwu wobec działań nieetycznych
7.10.1.Polityka otwartych drzwi
7.10.2.Prawo do informowania o przestępstwie (whistk blowing)
Rozdział 8. Prawa człowieka jako podstawa odpowiedzialności wobec pracownika
8.1.Prawa pracownicze jako podstawa formułowania szczegółowych norm w relacjach
pracownik-pracodawca
8.2.Interpretacja prawa do pracy
8.3.Szeroka interpretacja prawa do pracy w Europejskiej Karcie Społecznej
8.3.1.Wolność pracy i zakaz dyskryminacji
8.3.2.Prawo do godziwego wynagrodzenia
8.3.3.Prawo do godziwych warunków pracy, bezpieczeństwa i zdrowia pracowników
Rozdział 9. Model kierowania ludźmi w kierunku społecznej odpowiedzialności
przedsiębiorstwa
9.1.Ogólna charakterystyka modelu
9.2.Charakterystyka obszarów zarządzania zasobami ludzkimi wyodrębnionych w modelu
9.2.1.Partycypacja pracowników w zarządzaniu przedsiębiorstwem
9.2.2.Przepływy pracowników (Human Resource Flow)
9.2.3.Strategiczne podejście do kształtowania przepływów pracowników w przedsiębiorstwie
9.2.4.System wynagradzania
9.2.5.System pracy
9.3.Ocena strategii zarządzania zasobami ludzkimi z punktu widzenia długookresowych
kosztów i korzyści
9.4.Ocena zarządzania zasobami ludzkimi z punktu widzenia interesariuszy
9.5.Ocena strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi przez pryzmat czynników
sytuacyjnych
9.6.Metody integracji zarządzania zasobami ludzkimi
Rozdział 10. Odpowiedzialność przedsiębiorstwa za środowisko naturalne
10.1.Ekorozwój jako podstawa odpowiedzialności przedsiębiorstwa
10.2.Rola przedsiębiorstwa w realizacji idei zrównoważonego rozwoju
10.3.Systemy zarządzania środowiskowego
10.3.1.Programy Czystszej Produkcji
10.3.2.Program europejskiego ekozarządzania i audytów środowiskowych - EMAS
10.3.3.System zarządzania środowiskowego według standardów ISO serii 14001
10.4.Integracja systemów zarządzania
Zakończenie
Bibliografia
Indeks rzeczowy
244 strony, miękka oprawa