Twoja firma jest warta tyle,
ile posiadane przez jej pracowników umiejętności tworzenia, rozwijania i
wykorzystywania relacji ze wszystkimi grupami interesu, wewnątrz i na zewnątrz
organizacji . To istota nowego, lecz sprawdzonego modelu prowadzenia biznesu -
zarządzania relacjami jako aktywami.
"Biznes to sport
kontaktowy" przedstawia 12 zasad zarządzania, na wszystkich szczeblach organizacji,
każdą relacją biznesową jako aktywem. Przez relacje biznesowe rozumiemy kontakty z
klientami, akcjonariuszami, dostawcami, pracownikami czy liderami lokalnych
społeczności. Zarządzając relacjami jako aktywami, w maksymalnym stopniu wykorzystasz
w biznesie nie tylko to, co wiesz, ale też to, kogo znasz. W tym celu musisz rozpoznać
wszystkie relacje w Twojej firmie, dostrzec w nich strategiczne aktywa i odpowiednio nimi
zarządzać.
Z powodzeniem wykorzystasz
relacje - strategiczne aktywa Twojej firmy - w celu:
- poprawiania wyników
sprzedaży, marketingu i dystrybucji,
- zdobywania zaufania
inwestorów i innych dawców kapitału,
- poprawiania relacji z
lokalną społecznością i zdobywania pozytywnego rozgłosu w mediach,
- wzmacniania pozycji
konkurencyjnej Twojej firmy,
- tworzenia sojuszy z
ludźmi, którzy mogą Ci pomóc i którym Ty możesz pomóc,
- korzystania z wiedzy,
umiejętności i pomysłów znacznie szerszego kręgu osób niż obecnie.
"Jesteśmy biznesmenami
i inwestorami. W 1988 roku zrezygnowaliśmy z posad konsultantów w firmie Arthur Andersen
i wnosząc opłatę w wysokości 100 dolarów - cały początkowy wkład
kapitałowy - zarejestrowaliśmy naszą firmę Systems Consulting Group.
Osiągaliśmy wysokie zyski i nie potrzebowaliśmy od żadnego banku ani centa. W branży,
w której roczna rotacja pracowników wynosi przeciętnie ok. 20 - 30%, w naszej firmie
wynosiła od 4 do 5%. Co więcej, nie zatrudnialiśmy żadnych specjalistów ds.
sprzedaży. Nasz marketing opierał się wyłącznie na rekomendacjach naszych dostawców,
partnerów strategicznych i przedstawicieli innych grup interesu w naszym otoczeniu.
Stosując zasady omówione w tej książce, nawiązaliśmy trwałą współpracę z
uznanymi firmami, takimi jak M&M Mars, Quaker Oats, NYNEX, Bell Atlantic, Federal
Express, Blockbuster Entertainment, GE Capital, Ryder System, W. R. Grace, Campbell's
Soup, Pillsbury oraz Burger King. Nasz sukces zawdzięczamy właśnie zarządzaniu
relacjami jako aktywami. W naszych działaniach stawialiśmy na wartości, które cenimy u
innych, czyli: uczciwość, zaufanie, sprawiedliwość i praca zespołowa. W ten sposób
bardzo skutecznie prowadziliśmy interesy. To działa - przekonaliśmy się o tym. Obecnie
o naszym podejściu uczą amerykańskie szkoły biznesu, które do swoich programów
wprowadzają zarządzanie relacjami jako aktywami. Mamy nadzieję, że stanie się ono
również elementem strategii w Twojej firmie."
Tom Richardson, Augusto Vidaurreta
266 stron