Publikacja zapewnia kompleksowe podejście do wszystkich istotnych kwestii
e-businessu. Koncepcja e-businessu integruje całokształt problemów
ekonomicznych i regulacyjnych Internetu, komputerów i e-commerce, adaptacji struktur i
strategii firmy, zastosowań oprogramowania komputerowego i baz danych, ochrony
konsumenta, ale też stworzenia firmie możliwości działania na Wspólnym Rynku - bez
nadmiernych ograniczeń.
Rozwój handlu elektronicznego wymaga podejścia systemowego. Dotychczas brakowało
pogłębionej refleksji kojarzącej rozmaite kierunki badawcze, a zwłaszcza
uwzględniającej rosnącą rolę instytucji prawnych i konwergencję mediów
elektronicznych. Nie jest bowiem prawdą twierdzenie, że w tej sferze działa tylko wolny
rynek. Występuje potrzeba łagodzenia sprzeczności np. między ochroną prywatności a
przejrzystością zawieranych transakcji, efektywnością a bezpieczeństwem. Na nowo
trzeba przemyśleć problemy ochrony prywatności i nieuczciwej konkurencji - pod kątem
rozważenia potrzeby specjalnych regulacji. Istnieje sprzeczność między globalnym
charakterem Internetu a regulacjami krajowymi, które nierzadko znacznie różnią się
między sobą. Trudności sprawia stosowanie zasady siedziby i teorii skutku, a więc
ustalenia właściwości władz krajowych w konkretnej sprawie. Niejasności regulacyjne i
orzecznicze powstają w kontekście określenia, czym jest aktywna lub pasywna strona www
oraz kiedy konsument jest adresatem oferty lub reklamy, a tym samym korzysta z przywileju
prawa swego kraju (a nie kraju dostawcy). Kontrowersje dotyczą również sytuacji, kiedy
podpis własnoręczny może być zastępowany przez podpis elektroniczny, a forma pisemna
(papierowa) - innym "trwałym" nośnikiem danych.
Książka wypełnia lukę rynkową, ponieważ zapewnia kompleksowe podejście do
wszystkich istotnych kwestii e-businessu.
Spis treści (skrócony):
1. E-commerce (wyzwania globalizacji)
2. Linking i framing (kwestia dopuszczalności)
3. Domeny a linki (granice odpowiedzialności)
4. Problem linków w sektorze mediów
5. "Poprawianie" własnej pozycji na listach wyników wyszukiwania -
pozycjonowanie strony www czy nieuczciwa konkurencja?
6. Formy i metody prowadzenia przedsiębiorstwa w Inrernecie
7. Podpisy elektroniczne oraz elektroniczne oświadczenia woli - wspólny problem
e-commerce i e-goverment
8. Handel elektroniczny a ochrona prywatości
9. Handel elektroniczny a inne formy sprzedaży dóbr lub usług na odległość
10. Prawo europejskie a prawo krajowe (dylematy harmonizacji a swobody wspólnego rynku)
11. Internet - e-commerce - prawo konkurencji
12. Software komputerowy i bazy danych
13. Uwarunkowania efektywności i bezpieczeństwa (co dalej po sprawie Microsoft?)
14. Ewolucja praw autorskich w środowisku cyfrowym
Literatura (wybór)
327 stron, B5, miękka okładka