Prosta księgowość to za mało!
- Lek na niepewność co do przyszłości firmy
- Analiza kosztów i przychodów firmy na potrzeby osób zarządzających
- Kompetencje i zadania dobrego controllera
- Zasady współpracy controllera z osobami zarządzającymi i pracownikami
W firmie panuje atmosfera niepewności. Czy koszty są pod kontrolą? Czy po
rozliczeniu rocznym nie okaże się, że dokładamy do interesu? Czy możemy płacić
niższe podatki? Czy jest sens zwiększać zatrudnienie, obniżać ceny i kredytować
klientów? Czy spłacimy zaciągnięty kredyt bankowy? Na te pytania nie odpowie zapewne
ani księgowy, ani żaden z kierowników. Wszyscy oni zajmują się swoimi wycinkami
działalności firmy. Dyrektor zarządzający, względnie właściciel przedsiębiorstwa,
zostaje z takimi problemami sam na sam... chyba że zatrudni controllera albo wyłoni
spośród pracowników kogoś, kto po przeszkoleniu zacznie pełnić tę funkcję.
W pełnej porad praktycznych książce autorka pokazuje, jak działa controlling w
przykładowej firmie "XYZ". Przedstawia, jak krok po kroku firma ta rozwiązuje
problemy typowe dla małych i średnich przedsiębiorstw wdrażających tę strategię
działania. Poznaj firmę "XYZ" i przekonaj się, jak wiele daje jej takie
podejście. Można dzięki niemu przeprowadzić:
- analizę źródeł kosztów i przychodów na potrzeby zarządcze,
- porównywanie kosztów i przychodów faktycznych z planowanymi,
- analizę zasad rekrutacji na stanowisko controllera,
- kontrolę wykonania planów strategicznych i operacyjnych,
- badanie efektywności kosztowej przedsiębiorstwa,
- analizę wrażliwości zysku firmy na zmiany poszczególnych kosztów i ich nośników.
Edyta Duda-Piechaczek jest ekspertem z zakresu zarządzania,
budżetowania i controlingu. W szkoleniach dla menedżerów, które prowadzi, łączy
doświadczenia przedsiębiorstw z najnowszą wiedzą teoretyczną. W najbliższym czasie
planuje ukończenie doktoratu na temat zarządzania projektami.
Spis treści
Wstęp
1. Controlling jako metoda zarządzania przedsiębiorstwem
Geneza i rozwój koncepcji controllingu
Pojęcie controllingu
Istota procesu zarządzania
Kierowanie a zarządzanie
Funkcje zarządzania
Kontrola w procesie zarządzania
Zadania i funkcje controllingu
Podstawowe rodzaje controllingu
Podstawowe warunki wdrażania controllingu
2. Pożądana sylwetka kontrolera jako przywódcy w procesie wdrażania
controllingu
Ewolucja funkcji kontrolera
Współczesne zadania kontrolera
Miejsce kontrolera w strukturze organizacyjnej
Niezbędne kompetencje kontrolera
3. Kontroler i system controlingu w przedsiębiorstwie "XYZ"
Miejsce kontrolera w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa "XYZ"
Controlling a kontrola
Czynniki wpływające na organizację controllingu
Elementy cotrollingu
Controlling strategiczny i operacyjny
Controlling strategiczny
Controlling operacyjny
4. Instrumenty controllingu strategicznego
Instrumenty controllingu strategicznego stosowane w przedsiębiorstwie "XYZ"
Luka strategiczna
Krzywa doświadczeń
Analiza możliwości
5. Instrumenty controllingu operacyjnego
Instrumenty controllingu operacyjnego stosowane w przedsiębiorstwie "XYZ"
Analiza metodą ABC
Analiza wielkości zamówień
Koła jakości
6. Rachunek kosztów i zysków na potrzeby controllingu
Koszty w systemie kryteriów wyboru przy podejmowaniu określonej decyzji
Istota kosztów i ich zakres
Koszty własne a kategorie pokrewne
Koszty a efektywność przedsiębiorstwa
Kryteria klasyfikacji kosztów
Klasyfikacja kosztów do wyceny zapasów i pomiaru zysku
Klasyfikacja kosztów do celów decyzyjnych
Klasyfikacja kosztów do celów kontroli
Istota i zadania rachunku kosztów
Klasyfikacja systemów w rachunku kosztów
Rachunek kosztów pełnych
Rachunek kosztów zmiennych
Wpływ systemu rachunku kosztów na wynik finansowy
Zakończenie
Skorowidz
132 strony, twarda oprawa