Prace Michaela Portera w ciągu ostatniego dwudziestolecia kształtowały nasza wiedzę
o konkurencji i strategii konkurencyjnej. W książce po raz pierwszy zebrano dziewięć
artykułów prof. Portera, w tym dwa napisane specjalnie do tego zbioru oraz siedem
opublikowanych w Harvard Business Review. Ponadto prof. Porter w przedmowie po raz
pierwszy przedstawił, w jaki sposób wszystkie jego prace łącza się w zwartą
całość. Eseje zawarte w tym zbiorze łącznie nabierają nowego znaczenia, kolejno
wzbogacając nasze poglądy na konkurencję. Przy ich lekturze poznajemy sposób pracy
prof. Portera: możemy zobaczyć, jak kształtują się jego teorie, jak z biegiem czasu
ulegają pogłębieniu i ewoluują.
W części pierwszej autor zajmuje się konkurencją i strategią firm, a w drugiej
rozpatruje znaczenie lokalizacji w konkurencji. Eseje prof. Portera ułatwiają nam
zrozumienie istoty konkurencji. Autor konsekwentnie rozwija w nich pewne podstawowe
koncepcje: kluczem do rentowności i rozwoju - w istocie do przetrwania - jest zajęcie i
stałe doskonalenie wyraźnej pozycji konkurencyjnej, a powodzenie osiąga się dzięki
umiejętności ciągłego zwiększania efektywności. Tezy te nadal zachowują ważność
pomimo radykalnych zmian zachodzących w krajobrazie konkurencji. Książka Porter o
konkurencji przez wiele lat będzie intelektualną podstawą strategii firm i krajów.
Michael R. Porter, jeden z najwybitniejszych na świecie autorytetów
w dziedzinie strategii konkurencji i konkurencyjności w skali międzynarodowej, jest
profesorem Harvard Business School. Prof. Porter w 1983 r. został powołany w skład
Komisji Prezydenta Reagana do spraw Konkurencyjności Przemysłu, która zainicjowała w
Ameryce dyskusję na temat konkurencji. Jest doradcą głów państw, gubernatorów,
prezydentów miast i dyrektorów naczelnych firm całego świata. Otrzymał nagrodę im.
Wellsa w dziedzinie ekonomii, nagrodę im. A. Smitha i trzy nagrody McKinseya. Jest
doktorem honoris causa Szkoły Ekonomicznej w Sztokholmie i sześciu innych uczelni.
Napisał 15 książek, w tym Strategię konkurencji (1980, wyd. polskie 1992), Competitive
Advantage (Przewaga konkurencyjna, 1985) i Competitive Advantage of Nations (Konkurencyjna
przewaga narodów, 1990). Mieszka w Brookline w stanie Massachusetts.
Spis treści:
Przedmowa
Część I
Konkurencja i strategia: podstawowe koncepcje
Rozdział 1. W jaki sposób siły konkurencji kształtują strategię
Rozdział 2. Czym jest strategia?
Rozdział 3. W jaki sposób informacja wpływa na przewagę konkurencyjną?
Rozdział 4. Strategie gry końcowej w sektorach schyłkowych
Rozdział 5. Od przewagi kokurencyjnej do strategii korporacji
Część II
Konkurencyjność lokalizacji
Rozdział 6. Konkurencyjna przewaga narodów
Rozdział 7. Grona a konkurencja. nowe programy działania dla firm, państw i instytucji
Rozdział 8. Jak wygrywają firmy globalne
Rozdział 9. Konkurowanie między lokalizacjami. Zwiększenie przewagi konkurencyjnej
dzięki strategii globalnej
434 strony