"Amerykański sen" ma
nową nazwę: e-biznes. Jednak realia gospodarki internetowej nie są wyłącznie
różowe: spójrz poza najbardziej spektakularne przykłady sukcesu, a zobaczysz wiele
firm ponoszących ogromne koszty i osiągających niewiele ze swoich inicjatyw
e-biznesowych. W istocie większości menedżerów i osobom marzącym o szybkim i gładkim
sukcesie w nowych realiach brakuje zrozumienia ciężkiej pracy i dyscypliny wymaganej do
odniesienia sukcesu. W rezultacie - większość inicjatyw internetowych kończy się
niepowodzeniem. Ale nie musi tak być w Twoim przypadku. E-biznes pozwoli Ci
przygotować się na wyzwania rozwijającej się gospodarki cyfrowej - przez autorów
określanej mianem e-gospodarki. Amir Hartman i John Sifonis połączyli strategie
sprawdzone w Cisco Systems i lata doświadczeń w badaniach i pracy z przedsiębiorstwami
nowej gospodarki w przejrzystą ilustrację, w jaki sposób firmy - bez względu na swoje
rozmiary - mogą przetrwać i odnieść sukces w e-gospodarce.
Książka ta opisuje, jak
będzie wyglądała firma XXI wieku gotowa do działania w Sieci, w jaki sposób będzie
prowadziła działalność i w jaki sposób będzie współpracować z innymi
organizacjami. Omawia reguły nowej gospodarki, pokazując na przykładzie Cisco Systems,
w jaki sposób unikalne, elastyczne strategie sieciowe sprawdzają się na nowym polu gry,
a także dostarcza narzędzi do wykorzystania każdej ze strategii dla maksymalizacji
własnych korzyści.
Będziesz miał możliwość
zobaczyć, w jaki sposób w Cisco zrewolucjonizowano sposób prowadzenia działalności,
umożliwiając każdemu pojedynczemu pracownikowi firmy pracę w sieci dla tworzenia nowej
wartości. Odkryjesz także, w jaki sposób firmy odnoszące sukcesy w gospodarce
internetowej wykorzystują cztery podstawowe umiejętności - przywództwo, zarządzanie,
kompetencje i technologię. E-biznes pomoże Ci wytyczyć nowy kierunek Twoich
działań poprzez:
- zorganizowanie Twojej firmy
w sposób umożliwiający odniesienie sukcesu w e-gospodarce,
- zaplanowanie przywództwa
e-biznesowego,
- wykorzystanie modeli
zarządzania optymalizujących możliwości Sieci,
- połączenie strategii
biznesowych i internetowych,
- wyszukanie możliwości
uzyskania przewagi konkurencyjnej.
E-biznes wyjaśnia
ponadto, dlaczego musisz zarzucić wiele strategii, które w przeszłości były bardzo
zyskowne, ale które nie sprawdzają się w realiach nowej gospodarki. Pokazuje, jak
określać ryzyko, na które narażona jest Twoja firma, a także omawia bariery i
czynniki sukcesu w gospodarce internetowej. Dzięki odkryciu technik, które pozwoliły
niektórym firmom odnieść spektakularne sukcesy w e-gospodarce, E-biznes umożliwia
każdemu z Was otwarcie drzwi do sukcesu w Internecie. Książka ta w pełni przygotuje
Cię na wyzwania nowej gospodarki, wskazując nie tylko na to, o czym musisz pamiętać,
ale - co nie mniej ważne - o czym musisz zapomnieć, żeby odnieść sukces.
O autorach:
Amir Hartman jest Dyrektorem
Zarządzającym w Cisco Internet Business Solutions Group. Pracuje z klientami przy
transformacji ich działalności e-biznesowych. Jest również wykładowcą Haas School of
Business przy Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley, gdzie specjalizuje się w
przedmiotach dotyczących strategii e-biznesowych. Znany konsultant i wykładowca, jest
również współautorem książki The Search for Digital Excellence.
John Sifonis jest Dyrektorem
Zarządzającym w Cisco Internet Business Solutions Group. Uznany konsultant z zakresu
technologii informacyjnych i były starszy partner w Management Consulting Group w Ernst
& Young. Sifonis jest ponadto współautorem książek Corporation on a Tightrope i
Dynamic Planning.
E-biznes zawiera naprawdę
cenne rady. (...) Lektura obowiązkowa dla każdej firmy chcącej odnieść sukces w
e-biznesie.
Roderick C. McGeary
Wiceprezes, KPMG Consulting
Services
E-biznes obraca
tradycyjne reguły prowadzenia biznesu i zasady nowej gospodarki do góry nogami. Jest to
cudownie prowokujący elementarz, w jaki sposób z powodzeniem znaleźć swoje
miejsce w rozwijającej się gospodarce internetowej.
Lawrence A. Bossidy
Prezes i dyrektor generalny,
Allied Signal Inc.
ODKRYJ SPRAWDZONE STRATEGIE,
KTÓRE PRZYGOTUJĄ TWOJE PRZEDSIĘBIORSTWO DO DZIAŁANIA W E-GOSPODARCE
Przyjrzyj się uważnie, tak
jak uczynili to autorzy niniejszej książki, a zobaczysz, jak wyłania się
przedsiębiorstwo nowej generacji. Elementy tworzące organizację gotową do działania w
realiach gospodarki internetowej można zaobserwować w nielicznych firmach, w niewielu
więcej cechy te są rozwinięte dopiero w niewielkim stopniu, a u większości
praktycznie nie istnieją. Net Readiness nigdy nie osiąga się łatwo lub przy
niewielkich kosztach. Niektórym organizacjom przychodzi to jednak łatwiej niż innym.
Ale nawet mimo tego, wymagania stawiane przez e-gospodarkę są na tyle duże, że
większość firm "urodzonych w Sieci" upada.
Jednym z nielicznych
wyjątków od tej zasady jest Cisco Systems. Konsultanci i menedżerowie przeżywają
ciężkie czasy, starając się skupić na właściwych możliwościach, ale wiele firm
nadal podchodzi do inicjatyw e-biznesowych w sposób chaotyczny i oportunistyczny. Co
zatem odróżnia Cisco od reszty? Firma ta w swojej działalności kieruje się unikalnym
zestawem reguł, które autorzy tej książki określają ogólnie e-gospodarką, lub
gospodarką internetową, i które pozwoliły jej odnieść sukces w e-biznesie.
E-biznes odkrywa te nowe
reguły, pokazuje Czytelnikowi, w jaki sposób połączyć je w unikalne strategie, a
także opisuje narzędzia pozwalające wcielić te strategie w życie. Firmy, które
dotychczas odniosły sukces w nowej gospodarce, doprowadziły do perfekcji cztery
najważniejsze umiejętności. Przywództwo, zarządzanie, kompetencje i technologia - te
cztery cechy łącznie składają się na nową jakość, którą autorzy nazwali
"gotowością do działania w Sieci" - Net Readiness.
Na przykładzie Cisco Systems
i innych wiodących firm odnoszących sukcesy w e-gospo-darce, E-biznes prezentuje
profesjonalne spojrzenie na:
- tworzenie
zindywidualizowanych strategii sukcesu w nowej gospodarce,
- określenie modelu biznesu
właściwego dla Twojej firmy,
- zastosowanie technik
umożliwiających stworzenie trwałej wartości w e-gospodarce,
- zintegrowanie priorytetów
biznesowych i sieciowych,
- połączenie modeli
przywództwa i zarządzania w celu uzyskania maksymalnego efektu,
- wykorzystanie Sieci w celu
wyznaczenia nowych granic sektora.
Spis treści
Przedmowa
John Chambers, prezes Cisco
Systems
Wprowadzenie: Net
Readiness i o tym, jak ta książka pomoże ci się lepiej przygotować
Podziękowania
Część l. Strategie sukcesu
w gospodarce internetowej
1. Cztery filary Net
Readiness
Net Readiness jest
kombinacją (inną w przypadku każdej organizacji) czterech czynników, które
umożliwiają przedsiębiorstwom uruchomienie wysoce efektywnych procesów biznesowych,
wykorzystujących technologie internetowe oraz mających skoncentrowany, rzeczywisty i
mierzalny charakter.
Przywództwo
Zarządzanie
Kompetencje
Technologia
2. Trendy Net Readiness
pobudzane przez gospodarkę internetową
Niniejszy rozdział skupia
się na jedenastu trendach Net Readiness. Łącznie elementy te redefiniują
fundamenty zachowań ekonomicznych przedsiębiorstw. Gospodarka internetową sprawia, że
stare procesy gospodarcze, statyczne wskaźniki popytu i podaży, segmentowe ustalanie cen
i produkcja masowa przestają mieć znacznie i tracą logiczne podstawy. Pokrótce,
czynniki te tworzą nic innego, jak strukturę działalności w e-gospodarce.
Treść i forma jej
przechowywania: wartość tkwi w migracji
Procesy zmieniają się od
prostych do złożonych
Sektory przekształcają się
ze statycznych w dynamiczne w miarę, jak produkty i usługi z materialnych stają się
niematerialne Dostosowywanie do potrzeb klienta: konsumenci stają się coraz mniej
pobłażliwi i bardziej wyrobieni
Kanały dystrybucyjne stają
się bardziej adaptowalne
Nowi pośrednicy informacyjni
generują wartość
Możliwość tkwią w
konwergencji
Digitalizacja: separacja
funkcji i formy
Informatyzacja: mnożą się
inteligentne produkty
Kompresja: zmniejszają się
koszty transakcyjne
Przewaga staje się coraz
bardziej tymczasowa
3. Identyfikowanie opcji
strategicznych
E-biznesowa macierz wartości
jest użytecznym narzędziem oceny, wykorzystywanym przy analizowaniu projektów
internetowych. Niniejszy rozdział ukazuje, w jaki sposób przedsiębiorstwa mogą
określić swoją pozycję na tle innych przedsięwzięć internetowych w różnych
sektorach i w jaki sposób ocena ta determinuje kształt realizowanych dalej strategii.
Segment I: Nowe fundamenty
Segment II: Racjonalne
eksperymenty
Segment III: Strategie
przełomowe
Segment IV: Doskonałość
operacyjna
4. Rozszerzone modele
biznesowe w gospodarce internetowej
Przed organizacjami, które
chcą skupić się na jednym lub więcej z pięciu modeli, jakie oferuje gospodarka
internetowa, otwiera się niezliczona liczba nowych możliwości.
Platformy handlu
internetowego
Pośrednictwo informacyjne
Pośrednicy zaufania
Wspomaganie przedsięwzięć
e-biznesowych
Dostawcy
infrastruktury/społeczności handlowe
Część II. Techniki
kreowania trwałej wartości w gospodarce internetowej
5. Transformacja produktu i rynku
Jeśli nie pasują ci
ograniczenia wyznaczone przez środowisko gospodarcze, w którym funkcjonujesz, stwórz
nowe ramy i zmuś swoich konkurentów, by ich przestrzegali. Nie ma nic świętego w
ograniczeniach, jakie napotykasz. Przedefiniuj je i może uda ci się w ten sposób
odkryć nowe możliwości. Transformacja produktu i rynku jest pierwszym kluczowym
wymiarem tworzenia trwałej wartości w nowej gospodarce.
Nowe zastosowania dla
produktu lub usługi
Przedefiniowanie oferty
wartości
Przesunięcie produktu w
górę łańcucha tworzenia wartości
Oddzielenie funkcji od formy
6. Transformacja procesów
biznesowych
Problematyka działalności
firmy stanowi drugi kluczowy przedmiot zainteresowania w kontekście tworzenia wartości w
nowej gospodarce. Infrastruktura umożliwiająca prowadzenie określonej działalności
rozłożona na części pierwsze odkrywa nowe możliwości transformacji procesów
biznesowych.
Uproszczenie i outsourcing
procesów
Przyjęcie nowych funkcji
Skrócenie cyklu dostarczania
produktu lub usługi
Odrzucenie wskaźnika ceny do
efektów
7. Transformacja sektora
Trzeci kluczowy wymiar
tworzenia wartości w nowej gospodarce stanowią aspekty o zasięgu sektorowym. Czasami
najlepszą strategią jest przedefiniowanie sektora, w jakim działa twoja firma, albo
lepiej - wymyślenie nowego sektora.
Przedefiniowanie podstaw
konkurencji
Zostań animatorem sektora
Wytyczenie nowych granic
sektora
Złamanie niezłomnych reguł
Część III. Rzeczywistość
NetReadiness
8. Net Readiness w Cisco
Systems
Sukces odniesiony przez Cisco
w nowej gospodarce bierze się z jego Net Readiness, kontroli sprawowanej nad
infrastrukturą Sieci, dyktowania reguł gry i następnie bezwzględnego ich egzekwowania.
9. Znajdowanie porządku w
chaosie
Sieć może z powodzeniem
stać się środowiskiem, w którym wkrótce wszyscy będziemy prowadzić działalność,
ale nadal jest to miejsce niebezpieczne dla firm nieprzygotowanych na niepewność i
ryzyko. Na szczęście sukces w Sieci okazuje się być funkcją Net Readiness. Czy
twoja firma jest gotowa?
Zdecyduj, czy jesteś
łamiącym reguły, wstrząsającym regułami, tworzącym nowe reguły czy
przestrzegającym obowiązujących reguł
Skanibalizuj elementy
łańcucha wartości: Zjedz swoje dziecko, zanim zrobi to ktoś inny
Bądź oportunistą:
inicjatywy muszą być ciągle podważane, ulepszane i tłumaczone klientom
Skup się na tym, co w ruchu,
a nie na tym, co stoi
Nikt nie poradzi sobie sam
Do góry nogami: dostawcy i
klienci muszą ze sobą współpracować jak nigdy dotąd
Nie idź, biegnij!
To wszystko dzięki sieci
Przedefiniuj ofertę
Myśl zarówno o rozwoju
marki jak i o rozwoju kanałów dystrybucji
Planowanie ma kluczowe
znaczenie. Nie rób tego
Dodatek A: Test
zaawansowania NetReadiness i sprawności w planowaniu projektów internetowych
Dodatek B: Pełna wersja
karty oceny NetReadiness
Indeks
361 stron