Obok wysokiej jakości
oferowanych produktów i wprowadzanych innowacji najważniejszym czynnikiem sukcesów są
dziś ludzie, ich wiedza i kwalifikacje, chęć wzajemnego współdziałania i
wprowadzania zmian umożliwiających adaptację do zmieniającego się otoczenia. Nie
chodzi tutaj oczywiście o ludzi jako bierny zasób, lecz jako układ stosunków
społecznych opartych na kulturze, zdolny do tworzenia wartości i osiągania efektu
synergii.
Menedżerom potrzebna jest
więc nowa, interdyscyplinarna wiedza, odejście od sztywności i szablonowości w
myśleniu (kreatywne myślenie) i działanie na rzecz swobodnej wymiany myśli i
tolerancji różnych opcji i punktów widzenia. Potrzebne jest zatem przyjęcie postawy
poznawczej bazującej na wielostronnej refleksji, nie pod dyktando schematów i rutyny,
lecz rzeczywistych potrzeb wynikających z wizji rozwoju firmy i zmian zachodzących w
systemie zachowań i wartości.
Pomocą w kreowaniu i
utrwalaniu takiej postawy menedżerów powinna być niniejsza książka, ukazująca
zaburzenia w systemie zachowań pracowniczych i sposoby ich usuwania w celu tworzenia
zdrowego klimatu pracy i dobrych warunków współdziałania. Głównym przesłaniem
książki jest stwierdzenie, że tylko ład między współdziałającymi ludźmi,
partnerska współpraca i pełne zaangażowanie ich energii i inteligencji może pozwolić
przedsiębiorstwu stawiać czoła wymaganiom nowego otoczenia kreowanego przez gospodarkę
rynkową.