Biznes międzynarodowy we współczesnym świecie staje się coraz ważniejszy, coraz
bardziej złożony, a zarazem coraz bardziej pasjonujący dla badacza z tego względu, że
gospodarka światowa podlega wielu trendom i zmianom, których ostateczne skutki są
trudne do przewidzenia. Wymieniane są najczęściej takie procesy, jak globalizacja,
obniżanie barier w międzynarodowym handlu i inwestycjach międzynarodowych, tworzenie
bloków handlowych, przyspieszenie zmian technologicznych i skracanie cykli życia
produktów, gwałtowny rozwój technik informatycznych itd. Procesy te powodują, że
zmienia się istota międzynarodowego biznesu, spada znaczenie niektórych barier
internacjonalizacji, pojawiają się natomiast inne, rozwijają się nowe centra
gospodarki światowej, innego wyrazu nabierają relacje między rządami a
przedsiębiorstwami. Dodatkowo na obszar wiedzy określanej jako biznes międzynarodowy,
której znaczącym wyróżnikiem jest międzynarodowy kontekst kulturowy, nakłada się
system funkcjonowania korporacji transnarodowych.
Pod wpływem dwóch ważnych czynników zewnętrznych w stosunku do przedsiębiorstwa -
globalizacji gospodarki oraz integracji światowych rynków finansowych - zaznacza się
konieczność coraz ściślejszego sprzężenia finansów firm z całokształtem decyzji
strategicznych i operacyjnych. Współczesne strategie finansowe przedsiębiorstw
prowadzących operacje międzynarodowe decydują również o międzynarodowej pozycji
konkurencyjnej tych przedsiębiorstw i - co równie ważne - o kreowaniu wartości
przedsiębiorstw w interesie udziałowców.
Skonstruowany według takiej koncepcji podręcznik jest adresowany do
studentów ekonomii, zarządzania i biznesu oraz do menedżerów dążących do
poszerzenia swojej wiedzy o międzynarodowy wymiar funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Poza pogłębionym wykładem dyscypliny, w podręczniku zawarte zostały studia
przypadków działalności firm, których dyskusja i analiza pozwoli zrozumieć biznes
międzynarodowy w jego wielowarstwowości i interdyscyplinarności.
459 stron, oprawa miękka