wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   0 zł   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

WSTĘP DO NAUKI O KOMUNIKOWANIU


PISAREK W.

wydawnictwo: WAIP, 2008, wydanie I

cena netto: 43.90 Twoja cena  41,71 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Przychodząc na świat, człowiek przynosi otrzymaną od organizmów rodzicielskich informację genetyczną tak samo jak muszka owocówka; ponadto korzysta z umiejętności komunikowania się z otoczeniem, właściwej kotu czy szympansowi. A jednocześnie z całej przyrody wyróżnia się chyba najważniejszą z posiadanych przez niego cech, a mianowicie zdolnością posługiwania się znakami. Ta umiejętność to bodaj największe osiągnięcie w ewolucji człowieka, otwierające mu drogę rozwoju i kumulacji wiedzy, dzięki możliwości komunikowania tego, co było, i tego, co będzie, a w późniejszym czasie - możliwości rejestrowania tego, co było, i przygotowywania tego, co powinno nadejść. Komunikacja rozumiana jako przekazywanie informacji to tajemnica samego życia. Komunikacja rozumiana jako przekazywanie informacji za pomocą znaków to tajemnica naszego człowieczeństwa. Jej właśnie poświęcona jest ta książka.

ze Wstępu


Spis treści:

Wstęp 9
1. Pytania i zagadnienia kontrolne 15

Rozdział I
Podstawowe pojęcia 17
1. Nadawca - przekaz - odbiorca 20
2. Zasięg - zakres - częstość kontaktu 25
3. Charakterystyka przekazu 27
4. Zróżnicowanie mediów 29
5. Kody 30
6. Odbiór mediów 35
7. Pytania i zagadnienia kontrolne 38

Rozdział II
Znaki 30
1. Klasyfikacja znaków 45
2. Rodzaje pisma 54
3. Sposoby komunikacji 58
4. Pytania i zagadnienia kontrolne 62

Rozdział III
Kompetencje komunikacyjne 63
1. Kompetencja językowa a kompetencja komunikacyjna 63
2. Kompetencja kulturowa 66
3. Kompetencja medialna 69
4. Kompetencja artystyczna 72
5. Pytania i zagadnienia kontrolne 76

Rozdział IV
Media 77
1. Klasyfikacje mediów 79
2. Pytania i zagadnienia kontrolne 85

Rozdział V
Rodzaje komunikacji między ludźmi 86
1. Rodzaje kontaktów komunikacyjnych 90
2. Pytania i zagadnienia kontrolne 100

Rozdział VI
Modele aktów i procesu komunikacji 101
1. Modele dominującego czynnika 102
2. Modele syntetyczne 114
3. Pytania i zagadnienia kontrolne 120

Rozdział VII
Typologia mediów masowych 121
1. Klasyfikacja wypowiedzi prasowych 123
2. Rodzaje prasy 126
3. Kryteria klasyfikacji prasy drukowanej 128
4. Typologia gazet 131
5. Typologia czasopism 134
6. Typologia stacji radiowo-telewizyjnych 140
7. Sieci komputerowe 144
8. Agencje informacyjne 145
9. "Nowe media" 146
10. Typologia krajowych systemów medialnych 149
11. Koncepcje dziennikarstwa 152
12. Pytania i zagadnienia kontrolne 155

Rozdział VIII
Funkcje komunikowania 156
1. Funkcja a rola 159
2. Klasyfikacje funkcji komunikowania 163
3. Wpływ mediów na społeczeństwo 177
4. Pytania i zagadnienia kontrolne 181

Rozdział IX
Główne orientacje w badaniach komunikacji publicznej 182
1. Badania na Wschodzie 184
2. Badania na Zachodzie 186
3. Orientacje w nauce o komunikowaniu masowym 190
3.1. Orientacja marksistowska 190
3.2. Orientacja empiryczno-funkcjonalna 192
3.3. Orientacja krytyczna 193
3.4. Orientacja kulturalno-semiotyczna 195
4. Teoria zintegrowana 198
5. Pola zainteresowania badawczego 200
6. Organizacje i towarzystwa naukowe 206
7. Pytania i zagadnienia kontrolne 208

Rozdział X
Tradycje badań nad komunikowaniem masowym w Europie i USA 210
1. Niemiecka nauka o komunikowaniu publicznym 211
2. Amerykańskie badania nad wpływem mediów 214
3. Pytania i zagadnienia kontrolne 222

Rozdział XI
Tradycje badań nad komunikowaniem masowym w Polsce 223
1. Lata 50. XX wieku 227
2. Lata 60. XX wieku 228
3. Lata 70. XX wieku 231
4. Placówki i instytucje badawcze 235
5. Nauka o komunikowaniu po 1990 roku 240
6. Pytania i zagadnienia kontrolne 242

Rozdział XII
Metody i techniki badawcze 243
1. Multidyscyplinarność wiedzy o komunikacji społecznej 244
2. Analiza zawartości mediów 245
3. Badanie przekazu punktem wyjścia do badań procesu komunikacji 250
4. Badania odbioru mediów 252
4.1. Analiza danych obiektywnych 253
4.2. Metody laboratoryjne i eksperymentalne 254
4.3. Badania terenowe 256
5. Badania nad skutkami mediów 260
6. Pytania i zagadnienia kontrolne 263

Rozdział XIII
Skuteczność a skutki komunikacji 264
1. Pytania i zagadnienia kontrolne 271

Rozdział XIV
Wyniki badań 272
1. Twierdzenia uniwersalne i hipotezy szczegółowe 273
2. Teorie średniego zasięgu 275
3. Teorie ogólne 281
4. Dorobek badań prasoznawczych 282
5. Pytania i zagadnienia kontrolne 285

Rozdział XV
Wymiar globalny 286
1. Globalizacja 287
2. Komunikowanie międzynarodowe 290
3. Podsumowanie 292
4. Pytania i zagadnienia kontrolne 296

Bibliografia 297
Aneks I 316
102 autorów, których trzeba znać 316
Aneks II 328
Wprowadzenie 328
Murdock Pencil, Podawanie soli: stan badań 328
Indeks rzeczowy 335


344 strony, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022