Zarządzanie przedsiębiorstwem społecznym w procesie konwergencji
Zarządzanie przedsiębiorstwem społecznym w procesie konwergencji
– książka skierowana jest do osób praktycznie zainteresowanych zakładaniem lub
wspieraniem przedsiębiorstw ekonomii społecznej (PES) w lokalnych środowiskach: do
władz i instytucji samorządowych, lokalnych organizacji pozarządowych, liderów
społeczności lokalnej, a także do przedsiębiorców i menedżerów
zainteresowanych takim „robieniem biznesu”, by jednocześnie rozwiązywać
problemy społeczne.
Równocześnie praca wykracza poza ścisłą tematykę ekonomii społecznej,
przedstawiając kontekst instytucjonalny, kompleksową infrastrukturę i otoczenie PES, w
tym współzależności między nimi. Temu celowi służy obszerny opis pojęcia i
rodzajów konwergencji w Unii Europejskiej, rozumianej przede wszystkim (chociaż nie
tyko) jako polityka regionalna, ze szczególnym uwzględnieniem polityki spójności oraz
polityki integracji społecznej i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.
prof. dr hab. Włodzimierz Szpringer
Szkoła Główna Handlowa
Wioletta Czemiel-Grzybowska, doktor nauk ekonomicznych, adiunkt na
Wydziale Zarządzania w Katedrze Zarządzania i Finansów Politechniki Białostockiej.
Pomysłodawca (2006) i kierownik studiów podyplomowych Zarządzanie projektem
inwestycyjnym z funduszy strukturalnych, prezes Zarządu Fundacji Regionalny Instytut
Społeczno-Ekonomiczny (RISE), wcześniej ekspert przy Ministerstwie Rozwoju Regionalnego.
Autorka książek Zarządzanie
przedsiębiorstwem. Szanse i zagrożenia otwierania działalności gospodarczej.
Raport z badań 2011 (Difin), Finansowanie rozwoju regionalnego z
funduszy strukturalnych 2007–2013. Polska Wschodnia: szanse i możliwości
rozwoju (Politechnika Białostocka) i in.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I. Wpływ konwergencji na procesy zarządzania przedsiębiorstwem
1.1.Identyfikacja i rodzaje konwergencji
1.1.1.Teoretyczne podstawy konwergencji gospodarczej
1.1.2.Konwergencja nominalna
1.2.Rola kryteriów z Maastricht w kreowaniu spójności gospodarczej
1.2.1.Kryteria monetarne (poprzez stabilność cen, poziom stopy procentowej i kurs
walutowy) w procesie konwergencji
1.2.2.Kryteria fiskalne (deficyt budżetowy i dług publiczny) w procesie konwergencji
1.3.Implikacja konwergencji w obszarze zarządzania przedsiębiorstwem
Rozdział II. Rola przedsiębiorczości w kreowaniu procesów konwergencji
2.1.Przedsiębiorstwa w procesie konwergencji
2.1.1.Ewaluacja pojęcia "przedsiębiorstwo" i kryteria podziału
przedsiębiorstw
2.1.2.Atrybuty i zasady funkcjonowania przedsiębiorstw
2.2.Rola przedsiębiorcy w rozwoju firmy
2.2.1.Kryteria podziału przedsiębiorców
2.2.2.Cechy przedsiębiorcy
2.3.Przedsiębiorczość - Strategia Lizbońska - konwergencja
2.3.1.Identyfikacja przedsiębiorczości
2.3.2.Istota postawy przedsiębiorczej w dokumentach europejskich
2.3.3.Źródła i czynniki uwarunkowania przedsiębiorczości
Rozdział III. Identyfikacja ekonomii społecznej
3.1.Definicyjne ujęcie sektora ekonomii społecznej
3.1.1.Identyfikacja sektora ekonomii społecznej
3.1.2.Funkcje sektora ekonomii społecznej
3.2.Wybrane źródła finansowania podmiotów ekonomii społecznej
3.2.1.Czynniki wpływające na finansowanie przedsięwzięć społecznych
3.2.2.Źródła finansowania działalności podmiotów ekonomii społecznej
3.2.3.Inwestowanie zaangażowane społecznie [impact inwesting).
3.3.Przedsiębiorstwo społeczne - tendencje rozwojowe Europejskiego Komitetu
Społeczno-Ekonomicznego
3.3.1.Podejście do finansowania publicznego w europejskiej konwergencji
3.3.2.Koncepcje programów na rzecz rozwoju przedsiębiorstw społecznych
Rozdział IV. Formy prawne podmiotów ekonomii społecznej
4.1.Tradycyjne podmioty ekonomii społecznej
4.1.1.Stowarzyszenie i fundacja jako najpowszechniejsze formy społecznego wsparcia
4.1.2.Rola spółdzielni (w tym spółdzielni socjalnej) w rozwoju sektora ekonomii
społecznej
4.2.Podmioty "nowej ekonomii społecznej"
4.2.1.Centrum Integracji Społecznej (CIS) elastyczną formą wsparcia społecznego
4.2.2.Klub Integracji Społecznej (KIS) - integracja i praca
4.2.3.Zakład aktywności zawodowej (ZAZ) - możliwości wspierania działań społecznych
4.3.Uwarunkowania prawne funkcjonowania przedsiębiorstw społecznych
4.3.1.Wartość dodana projektu ustawy o przedsiębiorczości społecznej i
przedsiębiorstwie społecznym
4.3.2.Niedoskonałości projektu ustawy o przedsiębiorczości społecznej i
przedsiębiorstwie społecznym
Rozdział V. Regionalność w ewolucji przedsiębiorczości społecznej
5.1.Aspekty rozwoju regionalnego kształtujące rozwój społeczno-gospodarczy
5.1.1.Rola rozwoju społeczno-gospodarczego w kształtowaniu modeli rozwoju regionalnego
5.1.2.Modele rozwoju regionalnego
5.2.Czynniki rozwoju regionalnego
5.2.1.Wybrane kryteria podziału czynników rozwoju regionalnego
5.2.2.Czynniki rozwoju regionalnego a rozwój podmiotów ekonomii społecznej
5.3.Sektor ekonomii społecznej jako czynnik rozwoju regionu
5.3.1.Przedsiębiorczość społeczna w koherencji z czynnikami rozwoju regionalnego
5.3.2.Rola podmiotów ekonomii społecznej w rozwoju regionalnym
5.4.Przedsiębiorstwa społeczne w otoczeniu zewnętrznym - źródła przewagi
konkurencyjnej
5.4.1.Otoczenie zewnętrzne a przewagi konkurencyjne
5.4.2.Otoczenie wewnętrzne a przewagi konkurencyjne
Rozdział VI. Zarządzanie wartością w przedsiębiorstwie społecznym w aspekcie
spójności europejskiej
6.1.Cechy charakterystyczne przedsiębiorstw społecznych
6.1.1.Misja i cele przedsiębiorstw społecznych
6.1.2.Kryteria wyodrębniania przedsiębiorstw społecznych
6.2.Tworzenie wartości ekonomicznych i społecznych
w przedsiębiorstwach społecznych
6.2.1.Modele działania przedsiębiorstw społecznych
6.2.2.Implementacja modeli wśród polskich przedsiębiorstw społecznych
6.3.Koncepcje zarządzania a ekonomia społeczna
6.3.1.Cele w zarządzaniu przedsiębiorstwem społecznym
6.3.2.Implementacja koncepcji zarządzania wśród polskich przedsiębiorstw społecznych
6.4.Stopa zwrotu z inwestycji i społeczna stopa zwrotu z inwestycji
6.4.1.Wartość społeczna a wartość ekonomiczna inwestycji
6.4.2.Zastosowanie społecznej stopy zwrotu - studium przypadku (Kanada)
Rozdział VII. Przedsiębiorczość społeczna - modele współpracy z otoczeniem
zewnętrznym
7.1.Przedsiębiorca społeczny w otoczeniu zewnętrznym
7.1.1.Partnerstwo publiczno-społeczne
7.1.2.Spółdzielnia i spółka prawa handlowego jako przedsiębiorca społeczny
7.2.Model współpracy sektora ES z sektorem przedsiębiorstw
7.2.1.Współpraca polskich przedsiębiorstw z podmiotami ekonomii społecznej - studium
przypadków
7.2.2.Przedsiębiorstwo społeczne jako dobro wspólne
7.3.Model współpracy sektora ES z administracją publiczną
7.3.1.Cele współpracy administracji publicznej z sektorem pozarządowym w Europie
7.3.2.Współpraca administracji publicznej z podmiotami ekonomii społecznej w Europie -
studium przypadków
Rozdział VIII. Metodologia badań
8.1.Obszar badawczy i cele badania
8.2.Metoda badawcza
8.3.Identyfikacja próby badawczej
Załącznik nr 1. Fundusze międzynarodowe wspierające obszar podwyższonego ryzyka i
osoby z wykluczenia społecznego zainteresowane
zaangażowaniem w działalność gospodarczą i niedysponujące odpowiednimi środkami
finansowymi
Bibliografia
Dzienniki ustaw, rozporządzenia, akty prawne
Czasopisma i raporty
Strony internetowe
Spis rysunków, tabel i wykresów
336 stron, B5, oprawa miękka