Dojrzewanie w Second Life
Antropologia człowieka wirtualnego
Książka przedstawia fascynujący i dla wielu osób tajemniczy świat. W jaki sposób
można w wirtualnym społeczeństwie zarabiać prawdziwe pieniądze? Czy można się
zaprzyjaźnić z innymi awatarami? Niezaznajomiony z tymi zagadnieniami czytelnik może
się bardzo wiele nauczyć.
Michelle Press, Scientific American
Trwałą zaletą książki Boellstorffa jest przedstawienie portretu wirtualnej
kultury u progu jej akceptacji przez główny nurt życia. Zastosowane metody badawcze
niewątpliwie staną się wzorem dla innych badaczy reprezentujących wyłaniającą się
dopiero dziedzinę antropologii wirtualnej.
David Robson, Nature
Tom Boellstorff przez ponad dwa lata prowadził obserwację
uczestniczącą mieszkańców Second Life jako awatar „Tom Bukowski”. Swój projekt
badawczy zrealizował w taki sam sposób, w jaki antropolodzy analizują kultury i grupy
społeczne w tak zwanym realnym świecie: stosując rygorystyczne metody antropologiczne,
przeanalizował takie kwestie jak płeć, rasa, seks, pieniądze, konflikt i zachowania
antyspołeczne, konstruowanie czasu i miejsca oraz relacje między jednostką a grupą.
Dzięki przeniesieniu metod antropologicznych na niezbadane dotychczas w ten sposób
obszary Dojrzewanie w Second Life pokazuje, w jaki sposób wirtualne światy mogą
wpłynąć na nasze postrzeganie tożsamości i społeczeństwa.
Miliony ludzi na całym świecie spędzają część swojego życia w internetowych,
wirtualnych społecznościach. Największą z nich jest Second Life. Mieszkańcy Second
Life kupują ziemię i budują domy, chadzają na koncerty i do barów, biorą udział w
ślubach i nabożeństwach religijnych, kupują oraz sprzedają wirtualne towary i
usługi, wchodzą w relacje towarzyskie i uczuciowe. Dojrzewanie w Second Life jest
pierwszą antropologiczną analizą tego dynamicznego alternatywnego wszechświata.
Tom Boellstorff jest profesorem antropologii na University of California w Irvine i
autorem książek: A Coincidence of Desires: Anthropology, Queer Studies, Indonesia oraz
The Gay Archipelago: Sexuality and Nation in Indonesia (Princeton).
Spis treści:
Spis ilustracji 9
Podziękowania 11
CZĘŚĆ I. NA WIRTUALNEJ SCENIE
1. Przedmiot i zakres niniejszych badań 17
Przybycia i odejścia – Codzienność w Second Life
– Nota terminologiczna – Powstanie wirtualnych światów
– Postczłowiek a człowiek – Czemu służy ta książka
2. Historia 54
Prehistoria sfery wirtualnej – Historie technologii wirtualnej
– Historia osobista – Historie wirtualnych światów
– Historie badań nad cyberstowarzyszaniem – Techne
3. Metoda 87
Wirtualne światy na ich własnych warunkach
– Antropologia i etnografia – Obserwacja uczestnicząca
– Wywiady, grupy fokusowe i funkcjonowanie poza platformą
– Etyka – Tezy i refleksyjność
CZĘŚĆ II. KULTURA W WIRTUALNYM ŚWIECIE
4. Miejsce i czas 121
Wizualność i teren – Buildy i obiekty – Lagi – Afk – Zanurzenie
– Obecność
5. Osobowość 157
Własne ja – Bieg życia – Awatary i alty – Ucieleśnienie
– Płeć i rasa – Sprawczość
6. Zażyłość 197
Język – Przyjaźń – Seksualność – Miłość – Rodzina
– Uzależnienie
7. Społeczność 233
Wydarzenie – Grupa – Życzliwość – Griefing
– Pomiędzy wirtualnymi światami – Poza wirtualnymi światami
CZĘŚĆ III. EPOKA TECHNE
8. Ekonomia polityczna 263
Kapitalizm kreacjonistyczny – Pieniądze i praca – Własność
– Rządzenie – Nierówność – Platforma i formy społeczne
9. Wirtualność 304
Wirtualny człowiek – Kultura a sfera online – Symulacja
– Fikcja i projekt – Masowe wieloosobowe
– Ku antropologii wirtualnych światów
Słowniczek 321
Bibliografia 325
Indeks 355
368 stron, Format: 16.0x23.0cm, oprawa miękka