"W procesie konsumpcji
człowiek nie tylko odtwarza proces życia, ale go rozszerza, pogłębia, zmienia. W tym
znaczeniu konsumpcja jest nie tylko celem produkcji, ale stanowi jej założenie, warunek,
siłę napędową". (Edward Lipiński)
Sztuką w gospodarowaniu jest
dziś nie tyle wytworzenie produktu, ile jego sprzedanie, czyli znalezienie konsumenta.
Współcześnie konsumpcja pełni zatem funkcję ważnego stymulatora wzrostu
gospodarczego oraz rozwoju społecznego.
Książka stanowi
systematyczny, przystępny wykład z zakresu podstawowych zagadnień teorii konsumpcji,
metodyki jej badań oraz sposobów wykorzystania ich wyników w praktyce życia
gospodarczego i społecznego. W części terminologiczno-teoretycznej (rozdziały 1-4)
wyjaśniono podstawowe terminy oraz różnorodne ujęcia klasyfikacyjne konsumpcji,
przedstawiono zestawy czynników kształtujących poziom i strukturę konsumpcji (w
ujęciach mikro i makro), omówiono funkcje konsumpcji oraz najnowsze zjawiska i tendencje
występujące w konsumpcji społeczeństw wysoko rozwiniętych. W części metodycznej
(rozdziały 5-6) zaprezentowano źródła informacji o konsumpcji oraz metody jej analizy.
Książka jest przeznaczona
dla studentów szkół wyższych różnych typów, słuchaczy seminariów magisterskich i
doktoranckich, a także dla praktyków zajmujących się badaniami marketingowymi,
polityką gospodarczą i społeczną, ochroną i edukacją konsumenta.
Autorzy są profesorami w
Katedrze Badań Konsumpcji Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
272 strony