wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 49.00 46,55   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki
English version
Książki:

polskie
podział tematyczny
 
anglojęzyczne
podział tematyczny
 
Newsletter:

Zamów informacje o nowościach z wybranego tematu
 
Informacje:

o księgarni

koszty wysyłki

kontakt

Cookies na stronie

 
Szukasz podpowiedzi?
Nie znasz tytułu?
Pomożemy Ci, napisz!


Podaj adres e-mail:


możesz też zadzwonić
+48 512 994 090

E-COMMERCE E-BANKING WYZWANIA GLOBALIZACJI


SZPRINGER W.

wydawnictwo: DIFIN, 2002, wydanie I

cena netto: 49.00 Twoja cena  46,55 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Handel elektroniczny i bankowość elektroniczną należy rozważać z perspektywy globalizacji, tzn.: globalnej konkurencji i regulacji, konkurencji i współpracy, harmonizacji prawa lub tzw. konkurencji regulacyjnej. Szczególnej uwagi wymagają europejskie reguły ochrony konkurencji oraz zasady pomocy publicznej, które muszą być w polu widzenia ze względu na:

- skrajnie wysokie nakłady niezbędne do wdrażania najnowszych technologii przez banki i inne firmy (media elektroniczne, telekomunikacja),

- niejasną przyszłość i znaczne ryzyko niechęci i braku zaufania klientów do przestawienia się na elektroniczne świadczenie usług finansowych.

Internet jest zjawiskiem przede wszystkim technologicznym. Dzięki jednak niespotykanemu w historii rozprzestrzenieniu się zmienia on warunki gospodarowania w takim stopniu, że coraz częściej mówi się o "ekonomii internetowej". Czy to znaczy, że w gospodarce zaczynają działać inne prawa ekonomiczne niż w dotychczasowej gospodarce? Odpowiadając negatywnie na to pytanie, podkreśla się równocześnie głęboki charakter zmian i nowe trendy (e-commerce oraz e-banking, elektroniczne systemy płatnicze, giełdy i rynki elektroniczne, nowe szanse i zagrożenia dla konsumenta w warunkach sprzedaży na odległość).

Przyszła regulacja powinna odchodzić od podejścia sektorowego ze względu na posuwającą się konwergencję telekomunikacji, mediów audiowizualnych i sektora technologii informacyjnych. Podobne usługi mogą być obecnie dostarczane do klientów przez różne sieci zarówno stałe, jak i mobilne (telefon, TV kablową, Internet). W centrum uwagi prawa konkurencji stoi problem oligopoli, kolektywnej pozycji dominującej i ewentualnego zastosowania doktryny "essential facility". Głównym problemem jest stworzenie spójnych ram regulacyjnych opartych na idei "neutralności technologicznej" - metoda dostępu do sieci czy dostaw usługi powinna pozostać irrelewantna. W ten sposób inwestowanie w nowe technologie będzie wypływało z potrzeb rozwoju rynku, a bodźce w tej mierze nie będą sztucznie zniekształcane.


Prof. dr hab. Włodzimierz Szpringer - absolwent Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Pracownik naukowy Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Szkoły Głównej Handlowej oraz Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się polityką i prawem konkurencji, a także konkurencją i regulacją w sektorze finansowym. Autor licznych publikacji m.in.: Polskie regulacje bankowe (perspektywa europejska), Handel elektroniczny (konkurencja czy współpraca?), Europejskie regulacje bankowe, Ochrona klienta usług bankowych w UE i w Polsce, Bezpieczeństwo systemu bankowego. Staże naukowe na uniwersytetach w Tybindze, Konstancji, Augsburgu, Bonn i Grazu. Działalność doradcza na rzecz licznych instytucji, m.in. Sejmu RP, KIE, UOKiK, Ministerstwa Gospodarki, NBP, Związku Banków Polskich, Fundacji Edukacji i Badań Bankowych.


Spis treści:

Uwagi wstępne

Konkurencja a regulacja w obliczu globalizacji

1. Problem tzw. konkurencji regulacyjnej
2. Czy europejski model prawa konkurencji?
3. Swobody wspólnego rynku a europejskie reguły konkurencji
4. System kontroli pomocy publicznej w UE
5. Transgraniczne kartele i fuzje i ich ocena (problem światowego prawa konkurencji)
6. Konkurencja na rynku telekomunikacyjnym
7. Konkurencja na rynku mediów elektronicznych

Cechy sieci a rozwój internetu

1. Znaczenie rozwoju Internetu dla gospodarki
2. Fenomen sieci a problem regulacji
3. Konkurencyjna charakterystyka układów sieciowych (na przykładzie Internetu)
4. Zagadnienie kolektywnej pozycji dominującej (problem oligopoli)
5. Doktryna essential facility
   5.1. Istota doktryny essential facility
   5.2. Dylematy stosowania essential facility doctrin
   5.3. Własność intelektualna jako essential facility?
6. Prawo konkurencji a prawo własności intelektualnej

Handel elektroniczny a ochrona konsumenta

1. Infrastruktura instytucjonalna e-commerce w USA i w UE (obszary regulacji)
2. Program zmian ochrony konsumenta w UE
3. Problem elektronicznego zawiera kontraktów
4. Obowiązki informacyjne a e-commerce
5. Problemy podatkowe rozwoju e-commerce
6. M-commerce - czy analogia do e-commerce?
7. Kartelowe zagrożenie rynków elektronicznych
8. Przykład rozgraniczania relewantnego rynku: AOL/Time Warner i VISA International
   8.1. Uwagi wstępne
   8.2. AOL/Time Warner
   8.3. VISA International

Ochrona konkurencji w sektorze bankowym

1. Problemy konkurencji na rynku bankowym
2. Przykłady
3. Ochrona konkurencji w sektorze bankowym
4. Kierunki koncentracji w sektorze bankowym (organy nadzoru bankowego czy urzedy antymonopolowe?)
5. Sieć bezpieczeństwa banków jako istotne odstępstwo od reguł konkurencji (sposób podejścia do kryzysów)
6. Efekt zarażania a ryzyko systemowe
7. Celowość regulacji systemu bankowego (teorie pośrednictwa finansowego)
8. Racja bytu systemów gwarancyjnych

Nowe regulacje pomocy publicznej a banki

1. Pomoc w formie kapitału ryzyka
2. Pomoc w formie gwarancji lub poręczeń
3. Pomoc fiskalna
4. Pomoc ratunkowa i restrukturyzacyjna
5. Pomoc dla małych i średnich firm
6. Pomoc błaha
7. Specyfika pomoc publicznej dla banków
   7.1. Credit Lyonnais i Credit Foncier de France
   7.2. Credit Agricole (CA)
   7.3. Societe Marseillaise de credit (SMC)
   7.4. Westdeutsche Landesbank (WestLB)
   7.5. Societe de Banque Occidentale (SDBO)
   7.6. GAN Group

Problemy integracji wspólnego rynku finansowego UE

1. Kluczowe problemy integracji na tle dyrektywy o e-commerce
2. Problemy integracji wspólnego rynku kapitałowego UE
3. Giełdy w obliczu New Economy
4. Rewolucja internetowa - nowe wyzwania dla rynku kapitałowego

Kluczowe problemy bankowości elektronicznej

1. Kierunki rozwoju systemu bankowości elektronicznej
2. Szanse i zagrożenia w bankowości elektronicznej
3. Problem nadzoru nad bankowością elektroniczną
4. Problem regulacji sprzedaży usług finansowych na odległość

Konkurencja miedzy instrumentami płatniczymi

1. Problem przelewów transgranicznych
2. Emitenci pieniądza elektronicznego (instytucje kredytowe a instytucje pieniądza elektronicznego
3. Różnice w regulacji wydawania kart płatniczych i elektronicznych pieniędzy w krajach UE
4. Konkurencyjność miedzy środkami płatniczymi
5. Czy elektroniczne pieniądze zastąpią gotówkę?
6. Formy elektronicznych instrumentów płatniczych
7. Piniądz sieciowy
8. Problem płatności w Internecie
9. Czy pesymistyczna prognoza rozwoju systemów płatności w Interencie? (przykład systemu EBPP)
10. Monopol emisyjny banku centralnego a "konkurencyjne pieniądze"

Systemy kart płatniczych - między monopolem a konkurencją

1. Procedury związane z zastosowaniem kart płatniczych
2. Rozwój orzecznictwa
3. Korzyści i zagrożenia dla wydawcy, akceptanta i posiadacza karty
4. Relacje władzy rynkowej w systemach kart płatniczych
5. Problem monopolu w systemach płatniczych
6. Nowe koncepcje prawa konkurencji jako kontekst oceny roli wydawców kart
7. Argumenty przemawiające na korzyść wydawców kart płatniczych
8. Niektóre przykłady postępowań antymonopolowych wobec systemów kart płatniczych

Literatura

 


208 stron, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy pocztą e-mail lub telefonicznie,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. www.bankowa.pl 2000-2022