W dzisiejszych warunkach rynkowych odpowiednia polityka gospodarcza stanowi o rozwoju
danego regionu. W rozwój ten niemały wkład mają małe i średnie przedsiębiorstwa.
Autorzy w książce omawiają znaczenie tych przedsiębiorstw w gospodarce regionu,
miejsce rozwoju regionalnego w Narodowym Planie Rozwoju, małe i średnie
przedsiębiorstwa jako podmioty sprawcze przedsiębiorczości regionalnej, rolę doradztwa
zewnętrznego w zarządzania małymi średnimi przedsiębiorstwami, znaczenie marketingu
lokalnego w rozwoju gospodarczym regionu oraz finansowo-ekonomiczne podstawy
funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw w regionie. Przedstawiają także
analizę zróżnicowania sektora małych i średnich przedsiębiorstw oraz zależności
między rozwojem społeczno-ekonomicznym regionu a zasobami i działalnością małych i
średnich przedsiębiorstw w regionie. Umiejętne wkomponowanie wyników badań ułatwia
Czytelnikowi zrozumienie omawianych w książce zagadnień.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział I
Znaczenie małych i średnich przedsiębiorstw w rozwoju regionu nowe wyzwania
1. Ogólna charakterystyka roli małych i średnich
przedsiębiorstw w gospodarce regionu
2. Przedsiębiorczość i konkurencja regionalna jako element rozwoju małych i średnich
przedsiębiorstw
3. Rynek wewnętrzny jako ogniwo spójności regionalnej
4. Komitet Regionów jako ogniwo wspierania rozwoju rynku wewnętrznego
5. Ochrona konsumenta jako element polityki spójności rynku wewnętrznego
6. Koncentracja i konkurencja na rynku wewnętrznym jako element spójności regionalnej
7. Orientacja proekologiczna w zarządzaniu gospodarką regionalną w Unii Europejskiej
8. Zarządzanie ekologiczne w strategiach przedsiębiorstw regionalnych
9. Ochrona środowiska naturalnego w regionie a rozwój małych i średnich
przedsiębiorstw
Literatura
Rozdział II
Rozwój regionalny w Narodowym Planie Rozwoju
1. Zintegrowany program operacyjny rozwoju regionalnego
2. Informacja w regionie a rozwój konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw
3. Partnerstwo regionalne w procesach gospodarczych
Istota i przejawy partnerstwa regionalnego
Struktura więzi partnerskich w regionie
Przedsiębiorczość jako obszar partnerstwa regionalnego
4. Dynamika wartości marketingowych w regionie
5. Podejście procesowe do zarządzania dystrybucją w regionie
Istota podejścia procesowego do dystrybucji
Wyróżniki podejścia procesowego dystrybucji
6. Korzyści i koszty dla małych i średnich przedsiębiorstw po wstąpieniu Polski do
Unii Europejskiej
7. Prezentacja i komentarz wyników badań empirycznych
Literatura
Rozdział III
Małe i średnie przedsiębiorstwa jako podmiot sprawczy przedsiębiorczości
regionalnej
1. Zarządzanie przez przedsiębiorczość małymi i średnimi
przedsiębiorstwami.
2. Przedsiębiorczość w strategii rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw.
Cele przedsiębiorczości w strategii rozwoju małych i
średnich przedsiębiorstw
Charakterystyka celów przedsiębiorczości małych i
średnich przedsiębiorstw
Bariery rozwoju przedsiębiorczości małych i średnich
przedsiębiorstw
3. Potrzeby szkoleniowe w zakresie wyzwalania przedsiębiorczości w regionie
4. Potrzeby szkoleniowe małych i średnich przedsiębiorstw w zakresie wywalania
przedsiębiorczości w regionie
5. Formy wspierania przedsiębiorczości małych i średnich przedsiębiorstw oraz ich
ocena
Formy wspierania przedsiębiorczości małych i średnich
przedsiębiorstw w regionie Instytucjonalne firmy wspierania przedsiębiorczości małych
i średnich przedsiębiorstw
Literatura
Rozdział IV
Doradztwo zewnętrzne w zakresie zarządzania małymi i średnimi
przedsiębiorstwami w regionie
1. Istota doradztwa zewnętrznego w zakresie zarządzania małymi
i średnimi przedsiębiorstwami
Cele i zadania doradztwa zewnętrznego
Przedmiot doradztwa zewnętrznego
Metody i sposoby doradztwa zewnętrznego
Rodzaje i obszary doradztwa zewnętrznego
Wyznaczniki doradztwa zewnętrznego
2. Doradztwo zewnętrzne z zakresu zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami w
świetle badań empirycznych -- uwarunkowania i implikacje regionalne
Częstotliwość korzystania z usług doradców zewnętrznych
Główne obszary współpracy małych i średnich
przedsiębiorstw w regionie z doradcami zewnętrznymi
Przyczyny korzystania przez małe i średnie
przedsiębiorstwa w regionie z usług doradców zewnętrznych
Korzyści współpracy małych i średnich przedsiębiorstw
z doradcami zewnętrznymi a przedsięwzięcia rozwojowe w regionie
3. Perspektywy rozwoju doradztwa zewnętrznego na rzecz małych i średnich
przedsiębiorstw w regionie -- kontekst rozwiązań systemowych
Rozwój regionalny a małe i średnie przedsiębiorstwa
Doradztwo zewnętrzne w Sektorowym Programie Operacyjnym
Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw
Literatura
Rozdział V
Marketing w rozwoju gospodarczym regionu
1. Istota polityki regionalnej
2. Rola marketingu regionalnego
3. Znaczenie informacji
4. Marketing regionalny w świetle badań empirycznych
Literatura
Rozdział VI
Ekonomiczno-finansowe podstawy funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw
w regionie
1. Działania Unii Europejskiej w zakresie zasilania zewnętrznego
i współdziałania małych i średnich przedsiębiorstw z samorządem terytorialnym
2. Instrumenty zewnętrzne umacniania pozycji ekonomiczno-finansowo małych i średnich
przedsiębiorstw w regionie
3. Ocena sytuacji ekonomiczno-finansowej małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce --
przekrój regionalny
4. Sytuacja ekonomiczno-finansowa małych i średnich przedsiębiorstw w świetle badań
empirycznych
Procesy inwestycyjne
Finansowanie inwestycji
5. Instrumenty wspierania przedsiębiorczości stosowane przez badane gminy
Literatura
Rozdział VII.
Małe i średnie przedsiębiorstwa w przekrojach sektorowym i regionalnym
1. Ogólna charakterystyka rynków lokalnych i gospodarki lokalnej
2. Potencjał sektora małych i średnich przedsiębiorstw przekroje sektorowy
i regionalny
Przekrój sektorowy
Przekrój regionalny
3. Poziom rozwoju społeczno-ekonomiczny regionów jako uwarunkowanie zmian sektora małych
i średnich przedsiębiorstw
4. Zależności między rozwojem społeczno-ekonomicznym regionu a potencjałem sektora
małych i średnich przedsiębiorstw -- przekrój regionalny
Wielkości charakteryzujące potencjał sektora małych i
średnich przedsiębiorstw w przekroju wojewódzkim, wybór wielkości reprezentatywnych,
utworzenie zmiennej syntetycznej
Zbiór informacji statystycznych o wielkościach
opisujących rozwój społeczno-ekonomiczny regionu, wybór wielkości reprezentatywnych,
utworzenie zmiennej syntetycznej
Analiza korelacji
Analiza modeli regresji
Literatura
270 stron